21 Haziran 2008 Cumartesi
ABD'den Silikon Metal Gözden Geçirmesinde Zarara İlişkin Nihai Karar
18 Haziran 2008 Çarşamba
Uluslararası Ticaret Komisyonu'nda Görev Değişikliği
AB'den Yeni Otonom Tarife Kotaları
Miktarı arttırılan kotalar:
Yeni açılan kotalar:
Not: Burada bir korunma önlemi söz konusu değil.
Journal of International Economics: "Antidumping, signaling and cheap talk"
Cassing, James and Ted To. 2008. "Antidumping, signaling and cheap talk". Journal of International Economics 75 (2): pp 373-382.
Abstract
In the United States, there is evidence that domestic non-filing firms do not always support dumping/countervailing duty investigations. Absent other factors, domestic firms have an unambiguous incentive to support petitions filed by other domestic producers. We argue that in cases where the non-complainant firm is not a significant importer or exporter, the most plausible explanation is that non-support acts as a costly signal of private information. Extending the model to allow firms to engage in cheap talk, such signaling can take place even in the absence of an investigation. This result provides an explanation for the puzzling observation that fewer antidumping investigations are filed than one would expect.
Global Trade and Customs Journal'ın Yeni Sayısı
Brian Hindley, 'The Draft Doha Round Anti–Dumping Agreement' (2008) 3 Global Trade and Customs Journal pp. 231-238.
Xiaochen Wu, 'Overview of China’s 10 Years of Antidumping Law and Practice' (2008) 3 Global Trade and Customs Journal pp. 239-252.
Mehnaz Bhaur, 'Use of Antidumping and Its Economic Impact' (2008) 3 Global Trade and Customs Journal pp. 253-260.
Louise Curran, 'Unpicking the Textiles Trade – The Impact of Liberalization on the Global Textiles Sector' (2008) 3 Global Trade and Customs Journal pp. 261-274.
Carsten Weerth, 'Harmonized System: Nomenclature Evolution at Its 20th Anniversary (1988–2008)' (2008) 3 Global Trade and Customs Journal pp. 275-278.
Davide Rovetta, 'The Modernized Community Customs Code Is Adopted' (2008) 3 Global Trade and Customs Journal pp. 279-280.
ABD'nin Fren Rotorlarında Nihai Gözden Geçirme Kararı Federal Sicil'de
Rusya'nın DTÖ Üyelik Görüşmelerinde Tarım Sıkıntısı
Cenevre'deki görüşmeler sırasında bu konuda gündeme gelince Devlet Duması Başkan Yardımcısı Alexander Babakov Moskova'dan yetişip ülkesinin tarımsal sübvansiyonları kesmek yerine bütçesinin en azından % 10'unu tarıma ayırması gerektiğini söylemiş (http://www.rbcnews.com/free/20080618163502.shtml).
Anlaşılan Rusya'nın DTÖ üyeliği henüz ufukta gözükmüyor.
Birleşik Devletler Ticaret Temsilcisi'nden Sıfırlama İhtilafına İlişkin Duyuru
DTÖ İhtilafların Halli Mutabakatı Madde 21.5 ihtilafları bir tarafın İhtilafların Halli Organı'nın kararlarına uyup uymadığı hususunda taraflar arasında çıkan anlaşmalıklara ilişkin.
Duyuruya göre Japonya'nın bu çerçevedeki temel iddiası sıfırlamanın orijinal soruşturmalarda işlemden işleme karşılaştırmalarda ve dönemsel gözden geçirmelerle yeni ihracatçı gözden geçirmelerinde herhangi bir karşılaştırmada kullanılmasının DTÖ kurallarına aykırı olduğu. Japonya spesifik olarak sekiz ara gözden geçirme ve sürtünmeyi engelleyici rulmanlara ilişkin nihai gözden geçirmenin sonuçlarının İhtilafların Halli Organı'nın kararlarına uygun hale getirilmediği, ABD'nin uyum çalışmalarının sözde kaldığını iddia ediyor.
ABD ise en son DS344 sayılı "Birleşik Devletler - Meksika'dan Paslanmaz Çeliğe ilişkin Nihai Anti-Damping Önlemleri" ihtilafında olmak üzere (http://antidamping.blogspot.com/2008/06/dt-sfrlama-ihtilafna-noktay-koydu.html) sıfırlama konusunda DTÖ'de maçları hep kaybetmiş olmasına karşın yönteminin arkasında durmaya devam ediyor.
Birleşik Devletler Ticaret Temsilcisi'nden Teknoloji Ürünleri İhtilafına İlişkin Duyuru
Ticaret Temsilciliği 17 Haziran 2008 tarihli Federal Sicil 73 (117)'de konuyla ilgili bir duyuru yayınladı. Duyuruda ABD'nin iddialarına yer verilirken ilgili tarafların zamanında dikkate alınabilmesi için görüşlerini 11 Temmuz'a kadar arz etmeleri de istendi.
Duyuruya göre ABD'nin gündeme getirdiği temel hususlar şu şekilde:
* Set-top kutular: İngilizce'de set-top box veya set-top unit olarak isimlendirilen cihazlar bir televizyona bağlanarak harici bir sinyal kaynağından gelen verilerin televizyon ekranında gösterilmesi sağlıyor. AB 7 Mayıs 2008'te Kombine Nomenklatür açıklayıcı notlarını değiştirerek Enformasyon Teknolojisi Anlaşması kapsamında gümrük resimlerinden muaf tutulan iletişim işlevi olan set-top kutulara ilişkin başlıktan Ethernet modemleri gibi belirli modem türleri bulunan ve kaydetme veya kopyalama yapabilen cihazları çıkartmış durumda.
* Düz panel ekranlar: AB 2005 yılından beri otomatik veri işleme makinleri haricinde kaynaklardan video görüntüleri gösterebilen LCD teknolojisi kullanan bazı düz panel ekranları Enformasyon Teknolojisi Anlaşması kapsamında değerlendirmiyor. Özellikle DVI (dijital görünrü arabirimi) içeren düz paneller için geçerli bu.
* Çıktı birimleri ve fakslar: AB 2006 yılında çıkardığı bir tüzükle belirli çıktı birimleri ve faksların dolaylı işlemli elektrostatik fotokopi makinaları olarak nitelendirmiş durumda. Fotokopi makinaları ise belirli bir tarifeye tabi. AB Gümrük Kodu Komitesi dakikada 12 monokrom sayfadan daha fazla kopyalayabilen cihazları bu çerçevede değerlendiriyor.
Birleşik Devletler Ticaret Temsilciliğine göre bu düzenlemeler AB'nin ABD'ye GATT kapsamında tanıdığı tavizlerin ihlali anlamına geliyor.
ABD'nin Demir Bağlantı Parçalarında Hızlı Gözden Geçirme Kararı Federal Sicil'de
ABD Taze Sarımsakta Gözden Geçirmeyi Tamamladı
Orijinal önlem Kasım 1994'te karara bağlanmıştı. Gözden geçirme 1 Kasım 2005 ila 31 Ekim 2006 dönemini kapsıyordu. 27 Aralık 2006'da toplam 52 üretici/ihracatçıya ilişkin olarak başlatılan gözden geçirmede sırasında birçok şirket talebini geriye çekmiş veya işbirliğini sonlandırmış, üç tanesinin ise gözden geçirme döneminde ABD'ye ihracatı olmadığı belirlenmişti. Ön saptama 10 Aralık 2007'de yayınlanmış, bazı şirketlerin ABD'ye normal değerin altında satış yaptıkları tespit edilmiş, ayrıca ihracatı bulunmaya üç şirkete ilişkin olarak ön sonlandırma kararı açıklanmıştı.
Nihai saptama duyurusuna göre ilgili taraflardan ön saptamaya ilişkin bazı görüşler alınmış. Ara girdilerin belirlenmesi yöntemi, temsili değerler ve yan ürün offsetlerine ilişkin genel konuların yanı sıra şirketlere özel hususların da ele alındığı görüşler Uluslararası Ticaret İdaresi tarafından kısmen dikkate alınarak iki şirketin damping marjı gözden geçirilmiş. Soruşturma esnasında gerekli işbirliğini göstermeyen ve ön saptamaya ilişkin olarak bu konuda bir yorumda bulunmayan şirketler için eldeki olumsuz verilerin kullanılması kararından dönülmemiş.
Uluslararası Ticaret İdaresi sonuç olarak Çinli ferdi üreticiler için % 19,97 ila % 31,15 arasında değişen damping marjları hesaplarken Çin geneli için % 376,67'lik bir marjda karar kılmış ve gözden geçirmeyi ihracatı bulunmayan üç şirkete ilişkin olarak sonlandırmış bulunuyor.
17 Haziran 2008 Salı
Gürcistan Rusya'nın DTÖ Üyeliğini Engelliyor
Küresel ticaretin çoktaraflı kurallara tabi olarak yürütülmesini sağlayan, böylelikle küresel refah ve işbirliğine önemli bir katkıda bulunan Dünya Ticaret Örgütü'nün (DTÖ) bu coğrafyaya doğru genişlemesinin önemini arttırıyor bu siyasal bağlam. Ukrayna'nın 16 Mayıs 2008'de DTÖ'ye üye olmasıyla (http://antidamping.blogspot.com/2008/05/ukrayna-dtye-ye-oldu.html) gözler Rusya'ya çevrilmişti nitekim. Rusya Federasyonu dünyanın DTÖ üyesi olmayan tek büyük ekonomisi.
Ancak DTÖ'ye üye olmak pek kolay değil. Diğer uluslararası örgütler gibi mevcut üyelerin oybirliğinin gerekli olması değil asıl sorun. DTÖ'nün kapsamlı mevzuatının gerektirdiği yasal ve idari değişiklikler ile mevcut DTÖ üyelerinin üyelik müzakerelerini yaşadıkları ticari ihtilafları çözümlemek veya yeni tavizler koparmak için bir fırsat olarak görmeleri. Çin'in üyeliği de pek kolay gerçekleşmemişti bu nedenle. Hala Çin tekstil ürünlerine karşı ayrımcılık söz konusu.
Nitekim Rusya'nın DTÖ üyeliğine ilişkin Cenevre'de 16-20 Haziran tarihlerinde yapılacak olan çoktaraflı görüşmeler öncesi Moskova'ya kötü haber Tiflis'ten geldi. Gürcistan Ekonomik Kalkınma Bakanı Ekaterina Sharashidze mevcut koşullar altında Rusya'nın üyeliğini veto edeceklerini açıkladı.
Neden mi? Aslında sorunun kökeni tamamen siyasal. Gürcistan idari olarak iki özerk cumhuriyet ve on idari bölgeden, fiiliyatta ise beş bölgeden oluşan bir ülke. Merkezi hükümetin bunlardan Abhazya Özerk Cumhuriyeti ve Güney Osetya üzerinde kontrolü hiç yok (Ermenilerin yaşadığı Cevahetya'da ve Abaşidze'nin 2004'te devrildiği Acaristan'da da daha az.). Rusya Abhazya ve Güney Osetya'ya destek veriyor. Vladimir Putin 16 Nisan'da Rusya sınırında yer alan bu bölgelerle doğrudan ekonomik bağlantı kurma kararı alarak işi resmileştirdi. Ruslar zaten Gürcistan'la ekonomik ilişkilerini en alt düzeye indirmiş durumdalardı.
Gürcistan'ın DTÖ müzakerelerinde doğrudan siyasal sorunları masaya sürme imkanı pek yok. Gündem belirlenmiş durumda. Ancak Kuzeybatı komşumuz bunun yerine dolaylı bir itirazda bulunuyor: Rusya'nın Abhazya ve Güney Osetya ile ayrı gümrük kapıları üzerinden gerçekleştirmeye başladığı ticaretin DTÖ kurallarına aykırı olduğunu, ticaretin sadece merkezi hükümetin resmi gümrük noktaları aracılığıyla yürütülebileceğini, aksi taktirde Rusya'nın üyeliğini veto edeceğini söylüyor.
Rusya dünyada ticari savunma araçlarına en çok maruz kalan ülkeler arasında. DTÖ'ye üye olmasının bu durumu değiştirmesi bekleniyor. Tabi Rus hükümetinin dağıttığı bazı sübvansiyonları ve yatırım ilişkilerini de kontrol altına alması.
ABD Klorinli Tavukları DTÖ'ye Götürecek mi?
16 Haziran 2008 Pazartesi
British Retail Consortium AB'nin Anti-Dampingin Yoksullara Etkisini İncelemesini Talep Etti
Britanyalı perakendecilerin bir hayır kurumu gibi düşünmeye başlamasının nedeni artan fiyatların satışlarını düşürmesi olmalı. Ancak haksız da sayılmazlar. Muhtemel dinamik etkileri göz önüne almazsak anti-damping her zaman fiyatları arttırarak tüketici refahını azaltan bir uygulama. Kağıt üzerinde dampinge karşı soruşturmaların bu durumu dikkate alması, önlemin artı ve eksilerini karşılaştırması gerekiyor. Ancak rekabet hukukunda gördüğümüz muafiyetler gibi derin bir uygulama yok ortada.
Avrupa Komisyonu 2006 yılında yayınlanan ticari savunma araçlarına ilişkin bir Yeşil Kitapla başka değişikliklerin yanı sıra soruşturmalarda yerli üreticilerin haricindeki kesimlerin menfaatlerinin daha etkin bir şekilde dikkate alınmasını önermişti. Ancak Komisyonun Ticaretten Sorumlu Üyesi Peter Mandelson büyük bir muhalefetle karşılaştığından ticari savunma araçları uygulamasının reformu konusunda ilerleme kaydedemedi.
Japonya Elektrolik Manganez Dioksitte Geçici Önleme Gidiyor
Hint Lastik Üreticileri Dampinge Karşı Vergi İstiyor
Hindistan hali hazırda bias lastiklerde dampinge karşı önlem uyguluyor. Ancak ATMA bias lastiklere vergi ihdas edilmesini takiben bu sefer radial lastik ithalatlarının arttığını belirtiyor. Bu çok şaşılacak bir şey değil, zira radial ve bias lastikler ikame mallar. Nitekim Hint otomobil üreticilerin yerli imalatı tercih etmesi, ithalatın ise daha ziyade yenileme piyasasına yönelik olması da bu durumun göstergesi.
Bu arada hatırlatalım: Brezilya da Mayıs ayı içerisinde Çin menşeli otobüs ve kamyon lastiklerine ilişkin olarak bir dampinge karşı soruşturma başlatmıştı (http://antidamping.blogspot.com/2008/06/brezilyadan-lastiklere-soruturma.html).
Çin'den Asetona Damping Vergisi
ABD Rondelalarda Gözden Geçirmeyi Sonlandırıyor
Önleme tabi ürün 7318.21 gümrük tarife istatistik pozisyonu altında sınıflandırılan demir/çelikten, diş açılmamış, yaylanmayı sağlayıcı ve diğer sıkıştıran rondelalar. Ürün İngilizce'de helical spring lock washers olarak tabir edilip, HSLW diye kısaltılıyor. Ürünün en basit tasarımlı olanlarına bir örnek aşağıdaki fotoğrafta yer alıyor:
Orijinal önlem Ekim 1993'te yürürlüğe girmiş. Dolayısıyla yürürlük süresi ortalamanın üzerinde yer alan bir anti-damping uygulaması.
Uluslararası Ticaret İdaresi 26 Kasım 2007'de Hangzhou Spring Washer Co., Ltd. isimli şirkete ilişkin olarak bir idari gözden geçirme başlatmış. ABD mevzuatına göre gözden geçirmeyi talep eden şirketlerin açılış duyurusundan itibaren 90 günlük bir süre içerisinde taleplerini geri çekmeleri durumunda gözden geçirmenin sonlandırılmasını öngörüyor. Bu 90 günlük süre dolduğundan sonlandırma İdare'nin takdir hakkını nasıl kullanacağına bağlı. Mevcut soruşturma kapsamında 15 Mayıs 2008tarihinde, yani 90 günlük sürenin dolmasından epey sonra Hangzhou Spring Washer Co., Ltd. ve başvuru dilekçesinin sahibi olan Shakeproof Assembly Components Division of Illinois Tool Works Inc. İdare'den gözden geçirmenin sonlandırılması yönünde takdir hakkını kullanması talebinde bulunmuşlar. İdare ise henüz bu gözden geçirmeye fazla kaynak tahsis etmemiş bulunduğunu dikkate alarak talebi geri çevirmemiş. Böylelikle birçok diğer idari gözden geçirmede olduğu gibi bu gözden geçirme de nihayete erdirilmeden sonlandırılmış oluyor.
ABD'den Polyester Akrilik Elyaf Önleminde Değişen Şartlar Gözden Geçirmesi
Orijinal önlem Mayıs 2000'de karara bağlanmıştı. Woongjin Chemical Co. Ltd. isimli şirket 23 Nisan 2008'de Saehan Industries Inc. şirketinin halefi olduğunu iddia ederek gözden geçirilmiş orijinal önlem dahilinde bu firmaya tanınan anti-damping muamelesinden faydalanma talebinde bulundu. Konuyla ilgili yapılan inceleme halef-selef ilişkisini teyit ediyor. Bu nedenle İdare hızlandırılmış bir gözden geçirme yürütmeye karar vererek gözden geçirmenin açılış duyurusuyla ön saptamasını beraber yayınlamış durumda. İlgililerin ön saptamaya ilişkin görüşlerini arz etmek için 30 günlük süresi var.
Uluslararası Ticaret İdaresi bu tür değişen şartlar gözden geçirmelerinde şirketlerin yönetimi, üretim tesisleri, tedarikçi ilişkileri ve müşteri tabanları dahil olmak üzere birçok etkeni inceliyor. Bunlardan bir veya birkaçına ilişkin bulgular gözden geçirmenin sonucu üzerinde belirleyici nitelik taşımıyor. İdare yeni şirketin maddi operasyonlarının selefinden farklı olmadığı, yani halef ile selefin esasen aynı ekonomik teşebbüs oldukları sonucuna varırsa şartların değişmiş olduğunu teyit ediyor.
Uluslararası Ticaret İdaresi hali hazırda aynı önleme ilişkin olarak bir de idari gözden geçirme yürütüyor. İdari gözden geçirmenin ön saptaması 30 Mayıs'ta yayınlanmıştı (http://antidamping.blogspot.com/2008/06/abdden-polyester-akrilik-elyaf-nleminde.html).
ABD Çin Menşeli Yassı Ürünlerde Gözden Geçirmeyi Sonlandırdı
ABD 5 Haziran'da Hindistan menşeli (http://antidamping.blogspot.com/2008/06/abd-yass-rnlerde-gzden-geirmeyi.html), 12 Haziran'da ise Tayland menşeli (http://antidamping.blogspot.com/2008/06/abd-tayland-meneli-yass-rnlerde-gzden.html) belirli sıcak haddelenmiş karbon çelik yassı ürünlere ilişkin idari gözden geçirmeleri tamamlamıştı.
ABD'nin Çelik Çivilerde Nihai Damping Saptaması Federal Sicil'de
Buna göre Çinli üreticilerin ABD'ye normal değerin altında satış yaptığı, Birleşik Arap Emirlikleri üreticilerinin ise dampinge başvurmadığı tespit edilmiş durumda. Uluslararası Ticaret İdaresi Çinli üreticilerden sadece Paslode Fasteners Co., Ltd. için % 0'lık bir damping marjı hesaplarken ferdi marjlar tespit edilen diğer tüm üreticiler için % 21,24, Çin geneli için ise % 118,04'lük marjlara ulaşmış.
Soruşturmanın ilginç bir yönü hem Çin hem Birleşik Arap Emirlikleri'ne ilişkin olarak hedeflenen damping şikayeti yapılmış olması. ABD Tarifeler Kanunu'na göre hedeflenen damping ithalatın belirli bir alıcı, bölge veya zaman aralığını hedeflemesi anlamına geliyor ve farklı bir yöntemle hesaplanıyor. Uluslararası Ticaret İdaresi bu konuda yöntem geliştirme çalışmalarını sürdürüyor (http://antidamping.blogspot.com/2008/05/abd-anti-damping-konusunda-istiarelerde.html). Nitekim soruşturma çerçevesinde de ilgili tarafların bu konuda görüşü alınmış ve ön saptamadan sonra tespitlerde değişikliğe gidilmiş. İdare nihai saptamadan anlaşıldığı gibi Birleşik Arap Emirlikleri'ne ilişkin olarak hedeflenen damping iddiasını yerinde bulmamış. Zira yapılan hesaplamalara göre benzer ürünlerde satın alanlara göre ciddi şekilde fiyat farklılaşması deseni görülmüyor. Ancak bir Çinli şirketin bölgesel olarak hedefleme yaptığı saptanmış. Buna karşılık damping marjı de minimis, yani önlem alınmasını gerektirmeyecek kadar düşük olduğundan soruşturmanın sonucu bu durumdan etkilenmemiş.
Uluslararası Ticaret İdaresi ayrıca Çin geneli için kritik koşulların varlığını tespit durumda. Yani damping soruşturmasının açılmasından sonra kısa bir sürede büyük hacimli, niyeti olası bir dampinge karşı vergiden kaçınmak olan ithalat yapıldığını saptamış. Bu durumda dampinge karşı vergi geriye yönelik olarak uygulanabiliyor.
29 Mayıs 2007'de yapılan başvuru üzerine 9 Temmuz 2007'de başlatılan soruşturmada Uluslararası Ticaret Komisyonu ön zarar saptamasını 30 Temmuz'da yapmıştı. Uluslararası Ticaret İdaresi'nin ön saptaması ise 15 Ocak 2008'de gelmişti. Soruşturma Komisyon'un 21 Temmuz'da açıklaması beklenen nihai zarar saptaması ile devam edecek. ABD'de anti-damping ve anti-sübvansiyon soruşturmalarında damping ve sübvansiyon Ticaret Bakanlığı, zarar Uluslararası Ticaret Komisyonu tarafından inceleniyor.
ABD Karides Önleminde Gözden Geçirmeyi Sonlandırıyor
Gözden geçirme 1 Şubat 2007 ila 31 Ocak 2008 dönemini kapsıyordu. Uluslararası Ticaret İdaresi'nin 4 Şubat 2008 tarihli duyurusu üzerine Louisiana Karides Birliği idari gözden geçirme için başvuruda bulunmuş, gözden geçirme 7 Nisan 2008'de başlatılmıştı. Ancak Uluslararası Ticaret İdaresi, Birleşik Devletler Gümrükler ve Sınır Koruma ajansından söz konusu dönemde Brezilya menşeli belirli dondurulmuş sıcak su karidesi ithalatı gerçekleştirilmediği yönünde bilgi almış ve Louisiana Karides Birliği'nin görüşüne de başvurduktan sonra gözden geçirmeyi sonlandırmaya karar vermiş durumda.
İdare'nin bu bilgiye neden gözden geçirmeyi başlatmadan, hatta bir gözden geçirme talebi yapılabileceğine ilişkin duyuruda bulunmadan önce ulaşmadığını anlamak güç. ABD anti-damping ve anti-sübvansiyon mevzuatı bu tür gereksiz idari uygulamalara sık sık neden oluyor.
ABD Arjantin Menşeli Bal Önleminde Gözden Geçirmeyi Kısmen Sonlandırıyor
Gözden geçirme 1 Aralık 2006 ila 30 Kasım 2007 dönemini kapsıyordu. Uluslararası Ticaret İdaresi'nin 3 Aralık 2007 tarihli duyurusu üzerine Amerikan Bal Üreticileri Birliği ile Siyu Bal Birliği tarafından ortak bir dilekçe verilerek 13 Arjantinli üretici/ihracatçı için gözden geçirme talep edilmişti. Bir ihracatçı da ayrıca başvuruda bulunmuştu. Ara gözden geçirme 28 Ocak 2008'de başlatılmıştı. Bunu takiben söz konusu 14 şirketten 11'ine ilişkin olarak gözden geçirme talepleri vaktinde geri çekilmişti. İdare ara gözden geçirmeyi bu şirketlere ilişkin olarak sonlandırdı, geri kalan üç şirket için sürdürecek.
15 Haziran 2008 Pazar
Malezya ile Türkiye Anti-Damping Üzerine Konuşmuş
Mutabakat Zaptı'nın 13'üncü maddesi anti-dampingle ilgili:
"Vulkanize Kauçuk İpliklere Uygulanan Anti-Damping Vergileri
13. Malezya Tarafı, yürürlükte olan anti-damping vergisinin yeniden idari olarak gözden geçirilmesine yönelik bir Malezya firmasının başvurusunu kabul etmesini Türk Tarafından talep etmiştir. Türk Tarafı, DTÖ Anti-Damping Anlaşması’nın ara gözden geçirme prosedürleri çerçevesindeki ilgili hükümlerine atıfta bulunarak, Malezyalı ihracatçının gözden geçirme talebinin, halihazırda çok yakın bir süre öncesinde incelenmiş olduğunu ifade etmiştir. Malezya Tarafı ayrıca, idari gözden geçirme başvurusunun tamamlanması için gereken prosedürler, kanıtlar ve biçim konusunda, Türk Tarafından bilgi sağlamasını talep etmiştir. Türk Tarafı, DTÖ A-D Anlaşması ile tam uyum içerisinde olan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğin 34. Maddesini vurgulamıştır. Türk Tarafı ayrıca, ara gözden geçirmenin muhtemel sonuçlarının altını çizmiştir."
Ülkemiz dampinge karşı önlemlerin ara gözden geçirme soruşturmalarına tabi tutulması için dampinge karşı önlemin artık yeterli, gerekli veya orantılı olmadığına dair kanıtlarla desteklenmiş bir başvuru talep ediyor. Dünya Ticaret Örgütü kurallarıyla uyumlu bir mevzuatımız var gerçekten. Ancak bu güne kadar açılmış tek bir ara gözden geçirme soruşturmamız bile yok bildiğim kadarıyla.
Ancak Malezyalılara bir iyi haber. Kısaca "kauçuk iplik" olarak adlandırılan vulkanize edilmiş kauçuktan iplik ve iplere ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemin süresinin 29 Ocak 2009'da sona erecek (http://antidamping.blogspot.com/2008/06/kauuk-iplikte-nlemin-sresi-doluyor.html). Dolayısıyla kuvvetle muhtemel olan nihai gözden geçirme soruşturmasından amaçları doğrultusunda faydalanmaları mümkün.
Bu arada dikkat çekmek istediğim bir konu daha var: Mart 2006'da gerçekleştirilen bir toplantının mutabakat zaptı neden Haziran 2008'de yayınlanır? Evet, bu tür toplantılarının mutabakat zabıtlarının yayınlanması elzem değil, ancak maden böyle bir gereklilik söz konusu var bu kadar geciktirilmesinin nedeni ne? (Hemen söyleyelim, Resmi Gazete'ye göre Dışişleri gerekli yazıyı 29 Nisan 2008'de göndermiş.)
AB'nin ABD'ye Açtığı Biyodizel Soruşturmaları Hakkında Guardian'da Çıkan Haber Üzerine
Guardian aynı gün konuyla ilgili yayınladığı bir haberde şikayette bulunan Avrupa Biyodizel Kurulu'nun görüşlerine yer verdi. Buna göre 2005 yılından 7.000 tondan 2007'de 1.000.000 tona fırlayan ABD menşeli biyodizel ithalatı AB biyodizel üreticilerini ciddi sıkıntıya sokmuş, kapasite kullanım oranını % 50'lere düşürmüş durumda. Avrupa Biyodizel Kurulu özellikle ABD'nin verdiği ihracat sübvansiyonlarından şikayetçi.
Haberde Avrupa Komisyonu'nun bir yetkilisinin ABD'nin çok eleştirilen "splash and dash" sistemi, yani bazı Avrupalı tüccarların önce ABD'ye saf biyodizel ihraç edip bunu bir parça madeni yağla karıştırarak sübvansiyon aldıktan sonra ürünü geri ithal etmelerine neden olan düzenlemenin Kongre tarafından yakında çıkartılacak bir yasa ile yasaklanacağını dile getirdiği de belirtiliyor. Avrupa Biyodizel Kurulu'nun haklı olarak en çok şikayet ettiği konu bu düzenlemeydi.
Ancak Komisyon tarafından açılan sübvansiyona karşı soruşturma ABD'de federal düzey ve eyaletler düzeyinde verilen daha birçok sübvansiyonu kapsıyor. Bu durumda Komisyon'un dampinge karşı soruşturma ile "splash and dash" düzenlemesini hedeflediğini düşünmek mümkün.
Avrupalı biyodizel üreticilerinin durumu karşısında soruşturmaların önlemle kapanması muhakkak. ABD'nin tepkisi ise yumuşak olmayacak. Birleşik Devletler daha şimdiden AB standartlarını teknik engel olarak Dünya Ticaret Örgütü'ne götürmeyi planlıyor. Demek ki Komisyon'un kararları karşısında da yargı ve ihtilafların halline başvurmaları kuvvetle muhtemel.
Konuyla ilgili haber ve basın açıklamalarını da günlüğümüzde bulabilirsiniz.
ABD ve Japonya'dan Sonra Tayvan da AB'den Şikayetçi
"Malezya split klimalarına damping vergisi"
14.06.2008
http://www.dunya.com/haber.asp?id=12225
Konuya ilişkin açıklama Resmi Gazete'de yayımlandı
ANKARA - Malezya menşeli split kilamalara damping vergisi gelirken, ABD ve Kanada menşeli yönlendirilmiş lif levhalar için de damping soruşturması açıldı.
Dış Ticaret Müsteşarlığı'nın (DTM) Resmi Gazete'nin bugünkü sayısında yayımlanan ve 10 gün sonra yürürlüğe girecek İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliği'ne göre, Arçelik-LG Klima San. ve Tic. A.Ş, Çin menşeli "yalnız duvar tipi split klimalar", "Yalnız duvar tipi klimaların dış ünitesi (değişken soğutucu debili split klima sistemleri dış ünitesi hariç) ile "Yalnız duvar tipi split klimaların iç ünitesi" tanımlı eşyaya yüzde 25 oranında dampinge karşı vergi konulmasının ardından, söz konusu eşyanın menşe yanıltması yapılarak Malezya üzerinden Türkiye'ye ihraç edildiği iddiasıyla DTM'ye başvuruda bulundu. Bu başvuruya Vestel Beyaz Eşya Sanayi ve Ticaret A.Ş de destek verdi.
Soruşturma sürecinde Panasonic Air Conditioning, Manufacturing Sdn. Bhd.Malezya ve Hitachi Air-Conditioning Products unvanlı firmalar işbirliğinde bulunurken, Malezya'dan Türkiye'ye ihracatın çok büyük kısmını gerçekleştiren diğer üretici ve ihracatçı firmalar ise işbirliğine yanaşmadı.
Soruşturma sonucunda, Malezya menşeli olarak beyan edilen veya bu ülke çıkışlı söz konusu ürünün ithalatında da, Çin'le aynı oranda dampinge karşı vergi ve teminat şeklindeki geçici önlem kararı alındı.
Ancak, yalnız duvar tipi split kilamada ve klimanın dış ünitesindeki teminat oranı Panasonic, Manufacturing ve Hitachi için sıfır olarak belirlendi. Bu oranın, yalnız duvar tipi split klimaların iç ünitesi tanımlı eşyada diğer üretici firmalar için yüzde 25 olarak uygulanması öngörüldü.
DTM'nin geçici önlemi 6 ay süreyle yürürlükte kalacak.
Lif levhalara soruşturma
DTM'nin bir başka İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Tebliğine göre de, yerli üretici Sumaş Suni Tahta ve Mobilya Sanayi A.Ş, ABD ve Kanadalı menşeli "yönlendirilmiş lif levhalar"ın Türkiye'ye dampingli fiyatla ithal edildiği ve yerli üretime zarar verdiği iddiasıyla önlem alınması istemiyle başvuruda bulundu. Yapılan inceleme sonucunda, ABD ve Kanada menşeli söz konusu ürün için İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu'nca soruşturma açılmasına karar verildi.
Damping önlemlerinin yürürlük süresi
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine Dair bir başka Tebliğ ile de, bazı ürünlerdeki dampinge karşı önlemlerin sona ereceği tarihler belirlendi.
Tebliğde yer alan ürünler ile dampinge karşı önlemlerin yürürlükten kalkma tarihleri şöyle:
"-4007.00 Vulkanize edilmiş kauçuktan iplik ve ipler-Malezya-29.1.2009
-8302.10.90.00.00 Diğer menteşeler, 8302.50.00.00.00 Sabit askılıklar, şapka askıları, dirsekler, benzeri eşya, 8302.42.90.00.00 Plastik maddelerden olan sıvı mürekkepli bilyalı kalemler-Çin Halk Cumhuriyeti-7.2.2009
-9608.40.00.10.00 Plastik maddelerden olan dolma kurşun kalemler-Çin Halk Cumhuriyeti-2.3.2009"
Tebliğe göre, önlemlerin yürürlük sürelerinin bitiminden önce ilgili kişi ya da kuruluşların, önlemin sona ermesinin dampingin ve zararın devam etmesine yol açacağı iddiasıyla, nihai gözden geçirme soruşturması açılmasını talep etme hakkı bulunuyor.
İthalatta Gözetim Uygulanmasına İlişkin Tebliğ'de değişiklik
Bu arada, DTM'nin İthalatta Gözetim Uygulanmasına İlişkin 2005/4 sayılı Tebliğinde de değişikliğe gidildi. Bu çerçevede, "36.04 şenlik, işaret ve yağmur fişekleri ile sis işaretleri ve diğer pirotekni eşyası"yla ilgili gözetim uygulamasında daha önce ton başına 8 bin dolar olan CİF kıymeti, 20 bin dolar olarak yeniden düzenlendi.
WTR: "United States – Anti-Dumping Measures on Oil Country Tubular Goods "
Abstract
This paper reviews the WTO Appellate Body Report on United States – Anti-Dumping Measures on Oil Country Tubular Goods (OCTG) from Mexico (WT/DS282/AB/R 2 November 2005). This dispute concerns the disciplines imposed by the Anti-Dumping Agreement on WTO Members seeking to extend their anti-dumping measures beyond the original five-year period through a so-called sunset review. Our analysis focuses on the Appellate Body's finding in this case that no causation analysis is required in sunset reviews, and addresses the AB's approach towards the legal instrument that provides for the US policy in terms of sunset reviews, the Sunset Policy Bulletin. We conclude that the Anti-Dumping Agreement, as interpreted by the Appellate Body in this and other similar cases, imposes only minimal disciplines of a general nature on Members wishing to extend the anti-dumping measure beyond its original five-year period. We argue that the ‘textual’ argument relied on to support this deferential approach is weak and has resulted in undermining the practical effect of, what was considered to be, one of the major achievements of the Uruguay Round Anti-Dumping Agreement: limiting the life span of an anti-dumping measure to five years. From an economic perspective, Panels and the Appellate Body are simply debating the wrong type of questions. The prospective nature required by a sunset review analysis raises questions such as why exporters engaged in dumping in the first place, and what the conditions of the industry were so that the dumped imports caused injury. At the moment, sunset reviews seem adrift as panels and the Appellate Body fail to give guidance to Members on how to do a more economically sound and informed review.
Ayrıca bakınız:
Davey, William J. 2008. "Comment: United States – Anti-Dumping Measures on Oil Country Tubular Goods (OCTG) from Mexico Prepared for the ALI Project on the Case Law of the WTO". World Trade Review 7 (1): 299-303.
WTR: "United States – Sunset Reviews of Anti-Dumping Measures on Oil Country Tubular Goods"
Abstract
We review the WTO Appellate Body report on United States – Sunset Reviews of Anti-Dumping Measures on Oil Country Tubular Goods from Argentina (WT/DS268/AB/R, 29 November 2004). This dispute is one of several that deals with sunset reviews of antidumping-duty orders. In its ruling, the AB reasserts a rigid distinction between mandatory and discretionary law, and sets a very high standard for Member challenges to laws or practices that allow for violations of WTO obligations but do not mandate such behavior. We argue that this ruling is unfortunate, because it diminishes scope of and incentives for ‘as-such’ challenges to laws and practices, which have a potentially useful role to play in the world trading system. The AB ruling also overlooks the purpose and objectives of sunset reviews – to ensure that duty orders are not extended when their removal would generate no harm to an import competing industry – by failing to impose sufficient discipline on their conduct. We argue that a sunset review requires an evaluation of competitive conditions in the industry and of the reasons and incentives for dumping, in order that the investigating authority can judge whether the removal of a duty order would lead to a continuation or recurrence of dumping and injury. The Appellate Body's rulings in this and other similar cases have the effect of relieving the investigating authority of this responsibility and thereby render the sunset review process virtually meaningless.
Ayrıca bakınız:
Vermulst, Edwin. 2008. "Comment: United States – Sunset Reviews of Anti-Dumping Measures on Oil Country Tubular Goods from Argentina". World Trade Review 7 (1): 265-268.
WTR: "The Zeroing Issue: a critical analysis of Softwood V"
Abstract
This paper addresses the issues that came before the Appellate Body in the Softwood V dispute, concerning an affirmative antidumping determination by the US Department of Commerce. The paper addresses both the original Appellate Body opinion in the dispute, and the later opinion reviewing the compliance panel findings. We focus primarily on the ‘zeroing’ issue in ‘transaction-to-transaction (T–T)’ calculations of dumping, and briefly on two other cost-allocation issues. In general, we are ambivalent about the Appellate Body's approach to the zeroing issue. On the one hand, zeroing inflates dumping margins without any sound economic rationale for doing so. On the other hand, zeroing has been a standard administrative practice for many years and the ADA does not clearly prohibit it. The Appellate Body's legal analysis of the matter in T–T cases, in particular, rests on shaky premises. We also consider the wisdom of addressing the zeroing issue in piecemeal fashion through what has proven to be a lengthy sequence of narrow decisions.
Ayrıca bakınız:
Crowley, Meredith A. 2008. "Comment: United States – Final Dumping Determination on Softwood Lumber from Canada: Recourse to Article 21.5 of the DSU by Canada (Softwood V)". World Trade Review 7 (1): 143-147.
Not: World Trade Review'un bu özel sayısında uluslararası ticaret konusunda ün sahibi yazarların Dünya Ticaret Örgütü ihtilaflarıyla ilgili birbirinden iyi makaleleleri var. Çoğu da anti-damping ve telafi edici önlemlerle ilgili. Burada sadece özeti olan makalelere yer veriyorum.
MJIEL: "Antidumping Laws as Weapons of Protectionism"
Abstract
Antidumping laws have existed in some form since the early twentieth century. Ostensibly aimed at protecting domestic producers from unfair trade practices, they have sometimes been used as weapons of protectionism even when dumping has not occurred. When this happens, some special interest group gains at the expense of the general public. This paper begins with a review of the theory and practice of antidumping laws, then proceeds to examine recent trends in antidumping cases involving four Asian countries and regions.
JoIEL: "Foe or Friend of GATT Article XXIV"
Ahn, Dukgeun. 2007. "Foe or Friend of GATT Article XXIV: Diversity in Trade Remedy Rules". Journal of International Economic Law 11 (1): 107-133.
Abstract