4 Ocak 2009 Pazar

Grafit Elektrot: AB'den Önlemlerde Değişiklik

Avrupa Birliği (AB) 30 Aralık 2008 tarih ve L 350 sayılı Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayınlanan 18 Aralık 2008 tarih ve (AT) 1354/2008 sayılı Konsey Tüzüğü aracılığıyla Hindistan menşeli grafit elektrotlara ilişkin olarak yürürlükte bulunan telafi edici ve dampinge karşı önlemlerde değişikliğe gitti. Karar Avrupa Birliği Konseyi'nin 2917'nci toplantısında alınmıştı (http://antidamping.blogspot.com/2008/12/narenciye-abde-nlem-karar-alnd.html).

Her iki orijinal önlem de Eylül 2004'te karara bağlanmıştı. Hintli üreticilere % 7 ila 15,7 arasında değişen oranlarda telafi edici vergi ihdas edilmişti.

Hindistan Hükümeti'nin telafi edici önleme yol açan sübvansiyon programlarında kalıcı bir değişiklik olduğunu öne sürerek yaptığı başvuru sonucunda Ekim 2007'de bir kısmi ara gözden geçirme soruşturması başlatılmıştı. Avrupa Komisyonu Hintli firmaların aynı marjdan dolayı iki defa vergiye maruz kalmaması için dampinge karşı önlemi de gözden geçirmişti.

Yapılan incelemeler sonucunda telafi edici vergi oranları % 6,3 ila 7,2 arasında olacak şekilde yeninden belirlenmiş durumda. Dampinge karşı vergiler ise % 0 ila 9,4 arasında.

3 Ocak 2009 Cumartesi

Synthetic Staple Fibres: Measure to Expiry

The Turkish Undersecretariat of Foreign Trade, through Communiqué no. 2008/39 published in the Turkish Official Gazette no. 27084 dated 18th of December 2008 (http://antidamping.blogspot.com/2008/12/ithalatta-haksz-rekabetin-nlenmesine_872.html), declared that the anti-dumping measure against synthetic staple fibres of polyester from Belarus is going to expire on the 20th of November 2008 unless domestic producers submit a petition for the initiation of an expiry (sunset) review.

Poliester Lifler: Önlemin Süresi Doluyor

Dış Ticaret Müsteşarlığı 18 Aralık 2008 tarih ve 27084 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2008/39 sayılı Tebliğ (http://antidamping.blogspot.com/2008/12/ithalatta-haksz-rekabetin-nlenmesine_872.html) aracılığıyla Beyaz Rusya (Belarus) menşeli poliesterden sentetik devamsız liflere ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemin süresinin 20 Kasım 2009 tarihinde dolacağını beyan etti.

Yerli üreticiler önlemin süresinin sona ermesinden en geç üç ay öncesine kadar bir nihai gözden geçirmesi soruşturması açılması için başvuruda bulunma hakkına sahip.

Dampinge ve sübvansiyona karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.

Sıfırlama İhtilafı: DTÖ'den Panel Kararı

Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) İhtilafların Halli Mekanizması çerçevesinde bir uyum paneli, Avrupa Topluluğu'nun şikayetçi olduğu Amerika Birleşik Devletleri'nin sıfırlama uygulamalarına ilişkin DS294 sayılı ihtilafta raporunu 17 Aralık 2008 tarihinde açıkladı.

Uyum panelleri İhtilafların Halli Mutabakatı madde 21.5 altında görev yapıyor ve tarafların Temyiz Organı kararlarını uygulayıp uygulamadığını değerlendiriyor.

Sıfırlama ihtilafında karar menfi. Yani Amerika Birleşik Devletleri'nin anti-damping uygulamalarını DTÖ anlaşmalarına hala uyumlu hale getirmediği yönünde. İhtilafın temelinde Washington'ın soruşturmalarda kullandığı bazı karmaşık yöntemlerin negatif damping marjlarını sıfıra çekmesi yatıyor. "Sıfırlama" terimi buradan çıkıyor. Birleşik Devletler'in bu uygulamaları nedeniyle İhtilafların Halli Mekanizması kapsamında kaybettiği birçok ihtilaf bulunuyor.

İthalatçı Birlikleri Macerası Resmen Sona Erdi

Geride bıraktığımız yılın son günü, 31 Aralık'ta Resmi Gazete'ye bakanlar ithalatçı birliklerine ilişkin Bakanlar Kurulu kararı, yönetmelik ve tebliğin yürürlükten kaldırıldığını gördü. Dış Ticaret bürokrasisi hüsrana uğrayan bu girişimi resmen sona erdirmek için yılın son gününü seçerek dikkatleri çekmemeye çalışıyordu anlaşılan.

Peki neydi ithalatçı birlikleri? İhracatçı birlikleri malumumuz. Kuruluşları İkinci Dünya Savaşı günlerine dayanan bu birlikler ihracatın izlenmesi, teşvik edilmesi ve ihracat için gerekli işlemlerin gerçekleştirilmesinden sorumlu. Sektörel olarak örgütlenmiş durumdalar. Seçimle işbaşına gelen yönetim kurulları var ve bunlar Türkiye İhracatçılar Meclisi çatısı altında bir araya geliyor. Böylelikle ihracatçı birlikleri sadece dış ticaret bürokrasisinin bir uzantısı değil, demokratik kitle örgütü olarak işlev görüyorlar.

Aslına bakarsanız ihracatçı birliklerinin işlevleri ticaret ve sanayi odaları ile Dış Ticaret Müsteşarlığı tarafından da sürdürülebilir. Ayrı bir örgütlenmeye, yapılan onca kesintiye gerçekten gerek var mı, bence tartışmalı.

Biz konumuzdan sapmayalım ama. İthalatçı birlikleri, ihracatçı birlikleri örnek alınarak, ithalatın daha rahat izlenmesi ve denetlenmesi amacıyla kurulacağı beyan edilen yapılardı. Bakanlar kurulu gerekli kararı 2001 yılında almıştı.

Üstelik bu karar kağıt üzerinde kalmamış, 2004'te bazı birlikler kuruluş işlemlerini tamamlamıştı. Bunlar Türkiye Tarım, İşlenmiş Tarım ve Orman Ürünleri İthalatçıları Birliği, Türkiye Maden, Metal ve Metallerden Eşya İthalatçıları Birliği, Türkiye Tekstil ve Konfeksiyon Ürünleri İthalatçıları Birliği, Türkiye Kimya Sanayi ve Buna Bağlı Sanayi Ürünleri İthalatçıları Birliği, Türkiye Makine İthalatçıları Birliği, Türkiye Nakil Vasıtaları İthalatçıları Birliği ve Türkiye Elektrik ve Elektronik Eşya İthalatçıları Birliği.

Ancak iş dünyası bu birliklere sıcak bakmadı. Gereksiz bir maliyet, işlemlerin zorlaştırılmasına yönelik bir adım olarak değerlendirdi. İş dünyasında ithalatçı birliklerinin hayata geçirilmesine karşı güçlü sesler yükseldi. Sonuç olarak da bu birlikler teşkilatlandırılmalarını pek tamamlayamadı, hayata geçemedi. En sonunda da resmen yürürlükte kaldırıldı.

Peki ithalatçı birliklerine gerçekten gerek var mıydı? Eğer beyan edildiği ithalatın kontrol altına alınması, denetlenmesi gibi işlevler için böyle bir oluşuma gidildiyse Dış Ticaret ve Gümrük Müsteşarlıkları varken buna gerek olmadığı açık. Dolayısıyla kaldırılmaları isabetli olmuş durumda.

Yok, ithalatçıların mesleki örgütlenmeleri açısından böyle bir gereklilik görüldüyse işte bu yerinde bir gerekçe olabilirdi. Zira ülkemizde ihracat iyi, ithalat kötü gibi bir yanlış algılama var. Tabi böyle bir örgütlenme için illahi ithalatçıdan kesintilerle beslenecek koca yapılara gerek yok, istişari mekanizmalar yeterli.

Karbon Siyahı: Hindistan'dan Anti-Damping Soruşturması

Hindistan'ın Tayin Edilmiş Otoritesi (Designated Authority), yani Ticaret ve Sanayi Bakanlığı Ticaret Departmanı Anti-Damping ve Buna Bağlı Vergiler Genel Müdürlüğü 26 Aralık 2008 tarihli bir duyuru aracılığıyla Çin Halk Cumhuriyeti, Rusya, Tayland, İran, Malezya ve Avustralya menşeli, lastik uygulamalarında kullanılan karbon siyahına ilişkin olarak bir dampinge karşı soruşturma başlattı.

Halk arasında is karası olarak bilinen karbon siyahı tahta veya kemik gibi organik malzemeler yakılarak elde edilen ve boyama amacıyla yaygın olarak kullanılan bir siyah pigment.

Dikişli Borular: AB Tarafından İncelenecek Türk Firmalar Belli Oldu

Avrupa Birliği Türkiye, Belarus ve Rusya menşeli kesiti kare veya dikdörtgen şeklinde, demir ve çelikten dikişli borulara ilişkin olarak 13 Kasım 2008 tarih ve C 290 sayılı Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayınlanan bir duyuru aracılığıyla başlattığı dampinge karşı soruşturma çerçevesinde ferdi olarak inceleyeceği Türk firmaları belirledi.

Buna göre Komisyon'un mercek altına alacağı Türk üreticiler Yücel Boru, Noksel, MMZ Onur Boru and Özdemir Boru.