9 Ocak 2009 Cuma

Pamuklu Nevresim: AB'de Önlemin Sonu Geliyor

Avrupa Birliği (AB) 9 Ocak 2009 tarih ve C 4 sayılı Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayınlanan bir duyuru aracılığıyla Hindistan menşeli pamuklu nevresimlere ilişkin olarak yürürlükte bulunan telafi edici önlemin 18 Ocak 2009'da sona ereceğini açıkladı. Duyuruya göre önleme ilişkin olarak bir nihai gözden geçirme soruşturması yürütülmesi için herhangi bir başvuru yapılmamış bulunuyor.

AB bu önlemde 30 Aralık 2008'de bir değişikliğe gitmişti (http://antidamping.blogspot.com/2009/01/pamuklu-nevresim-abden-deiiklik.html).

Dampinge ve sübvansiyona karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.

Avustralya'da Soruşturmaların Durumu

Avustralya Gümrük İşleri 19 Aralık 2008 tarihinde yayınlanan 2008/48 sayılı Avustralya Gümrük Damping Tebliği aracılığıyla dampinge ve sübvansiyona karşı yürütülen soruşturmaların mevcut durumunu açıkladı.

Aslında Avustralya makamları böyle bir açıklamayı her ay yapıyor. Ancak 2008/48 sayılı Tebliğ yılın son raporlaması olduğundan içeriğine burada yer verelim dedik.

Tebliğe göre hali hazırda Çin Halk Cumhuriyeti menşeli yapısal çelik borulara ilişkin olarak hem dampinge hem de sübvansiyona karşı soruşturma söz konusu. Üstelik bir de gözden geçirme var.

Yürütülmekte olan dampinge karşı soruşturmalar ise Yunanistan menşeli kuş üzümü, Çin menşeli jantlar ve Malezya menşeli yapısal çelik borulara ilişkin. Tebliğ yayınlandığında devam eden tuvalet kağıtları soruşturması hali hazırda tamamlanmış durumda (http://antidamping.blogspot.com/2009/01/tuvalet-katlar-avustralyadan-nihai.html).

Ütü Sehpaları: AB'de Kısmi Gözden Geçirme

Avrupa Birliği 8 Ocak 2009 tarih ve C 3 sayılı Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayınlanan bir duyuru aracılığıyla Çin Halk Cumhuriyeti menşeli ütü sehpalarına ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önleme dair bir kısmi ara gözden geçirme soruşturması başlattı.

Söz konusu önlem Nisan 2007'de Çin ve Ukrayna menşeli ürünlere ilişkin olarak alınmıştı. Çinli firmalara % 0 ila 38,1 arasında değişen oranlarda dampinge karşı vergi ihdas edilmişti. Ukraynalı firmalar ise % 9,9'luk bir vergiye maruz kalmıştı.

Ara gözden geçirme soruşturması Guangzhou Power Team Houseware Co. Ltd. isimli Çinli ihracatçı tarafından yapılan başvuru üzerine açılmış. İhracatçı önleme yol açan koşulların değiştiğini ve bu değişimin kalıcı olduğuna dair prima facie, yani ilk bakışta yeterli olan kanıtlar sunmuş durumda. Buna göre Guangzhou artık piyasa ekonomisi koşullarında faaliyet gösteriyor, dolayısıyla normal değer hesaplamasının gözden geçirilmesi gerekiyor. Bu değerle ihraç fiyatları karşılaştırıldığında ise önlemin mevcut seviyesiyle artık gerekli olmadığı sonucu ortaya çıkıyor.

Avrupa Komisyonu yetkilileri kısmi ara gözden geçirme soruşturmasıyla bu başvuruyu doğrulamaya çalışacak. Karşı tarafın da görüş bildirme hakkı saklı.

Çelik Levhalar: Kanada'da Önleme Devam

Kanada Uluslararası Ticaret Divanı 8 Ocak 2009 tarihli bir basın açıklamasıyla Bulgaristan, Çek Cumhuriyeti ve Romanya menşeli sıcak haddelenmiş karbon çelik levhalar ve dayanıklılığı yüksek düşün alaşımlı çelik levhalara ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önleme dair yürütülmekte bulunan nihai gözden geçirme soruşturmasının tamamlandığı ve önlemin sona erdirilmesinin zarara neden olmasının muhtemel olduğu sonucuna varıldığını tespit ettiğini duyurdu. Bu açıklama önlemin devam etmesi anlamına geliyor.

Dampinge ve sübvansiyona karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.

Yılın Son Günü...

Resmi Gazete dış ticaret ve gümrük mevzuatlarıyla dolu oluyor. Hatta tek bir Resmi Gazete nüshası yetmediğinden mükerrer sayılar çıkartılıyor.

Sanırım 2008 kesin hesap ve 2009 bütçe kanunlarıyla ulusal programın da yayınlandığı 31 Aralık 2008 bu açıdan rekor kıran tarihler arasında yerini aldı, 27097 sayılı Resmi Gazete beş mükerrer yaptı!

O gün yayınlanan dış ticaret ve gümrük mevzuatından ithalata ilişkin izleme, kayıt, tarife kontenjanı gibi düzenlemeleri ilgilendirenlere internet günlüğümüzde yer verdim. Bir gözetim ve iki ithalatta haksız rekabetin önlenmesi tebliği de sırada. Yeni İthalat Kararı'na yer yetmez, ithalatı izne tabi olan ürünler gibi mevzuatta bizim açımızdan pek önem taşımıyor. Zaten bunlar her yılbaşında yenileniyor.

Derken aklıma geldi: 31 Aralık'ta yayınlanan tüm bu mevzuat 1 Ocak'tan itibaren geçerli olacak. Dile kolay, koca dış ticaret mevzuatının yenilenmesi söz konusu olan. Dış Ticaret Müsteşarlığı acaba bu tebliğleri 31 Aralık'a bırakmasa da bir süre önce yayınlasa daha iyi olmaz mı? Böylelikle mevzuatta gerçekleşecek önemli değişiklikler önceden görülmüş, yeni yıla olası bir sürprizle girilmemiş olur.

8 Ocak 2009 Perşembe

Otonom Tarife Kontenjanı Açılması ve Gümrük Vergilerinin Askıya Alınmasına İlişkin Tebliğ

31 Aralık 2008 Tarihli ve 27097 Sayılı Resmî Gazete - 2. Mükerrer

OTONOM TARİFE KONTENJANI AÇILMASI VE GÜMRÜK
VERGİLERİNİN ASKIYA ALINMASINA İLİŞKİN TEBLİĞ
İTHALAT: (2009/18)

MADDE 1 – (1) Türkiye ile Avrupa Birliği (AB) arasında ihdas edilen Gümrük Birliği çerçevesinde, Gümrük Birliği kapsamı (tarım ürünleri ile AKÇT ürünleri hariç) ürünlerde; Türkiye’nin de katıldığı AB Ekonomik Tarife Sorunları Grubunca (ETSG); gümrük vergisinin askıya alınması kararlaştırılan ürünler AB ile eş zamanlı olarak İthalat Rejimi Kararı Eki V sayılı liste ile düzenlenmektedir.

(2) Otonom Tarife Kontenjanlarında ise Türkiye ile AB’nin ayrı gümrük idareleri ile farklı kota dağıtım sistemlerine sahip olmaları nedeniyle, ETSG’nca Ülkemiz için belirlenen Ulusal Tarife Kontenjanı, Tarife Kontenjanı Kararı ve buna istinaden çıkartılan Tebliğ çerçevesinde yürütülmektedir.

MADDE 2 – (1) İthalat Rejimi Kararı Eki V sayılı listeye ilave edilmesi veya çıkartılması istenen ürünler ile ulusal tarife kontenjanı açılması talep edilen bu Tebliğin Ek I’indeki şartları haiz ürünlere ilişkin taleplerin, Ek II’deki, itirazların ise Ek: III’deki başvuru formlarına uygun şekilde hazırlanarak, istenen diğer belgelerle birlikte bir dilekçe ekinde Dış Ticaret Müsteşarlığı’na (İthalat Genel Müdürlüğü) yapılması gerekmektedir.

(2) Söz konusu başvurulardan Dış Ticaret Müsteşarlığı tarafından yapılan değerlendirme sonucunda uygun görülenler, Gümrük Kodu Komitesi Ekonomik Tarife Sorunları Grubu bünyesinde müzakere edilmelerini teminen, Avrupa Birliği Komisyonu’na gönderilir.

(3) Bu çerçevede, 1/1/2010 tarihi itibariyle V sayılı listeye ilave edilmesi veya listeden çıkarılması talep edilen ürünler ile otonom tarife kontenjanı taleplerinin 15/2/2009 tarihine kadar, 1/7/2010 tarihinde yapılması öngörülen düzenlemelerde göz önüne alınması talep edilen başvuruların ise 15/8/2009 tarihine kadar yapılması gerekmektedir.

MADDE 3 – (1) 31/12/2007 tarihli ve 26743 (Mükerrer) sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalat: (2008/18) sayılı “Otonom Tarife Kontenjanı Açılması ve Gümrük Vergilerinin Askıya Alınmasına İlişkin Tebliğ” yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 4 – (1) Bu Tebliğ 1/1/2009 tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 5 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan yürütür.

Ek I

Gümrük Vergilerinin Askıya Alınacak ve Ulusal Tarife Kontenjanı
Açılması Talep Edilen Ürünlerde Aranan Genel Şartlar


Gümrük vergisi askıya alınacak ve ulusal tarife kontenjanı açılması talep edilen ürünlerin;

1 - Sanayicilerin üretimlerinde girdi olarak kullanılan hammadde, ara mamülü veya özel imalat niteliği taşıması,

2 - Gümrük vergisi askıya alınacak ürünlerin Gümrük Birliği Gümrük Bölgesinde aynı, benzer veya ikamesinin üretilmemesi,

3 - Ulusal Tarife Kontenjanı açılması talep edilen ürünlerin, Ülkemiz, AB’ne üye ülkeler ile Tercihli Ticaret Anlaşması kapsamındaki ülkelerdeki üretim miktarının tüketimi karşılamaması,

4 - İthalatında tahsil edilmeyecek olan gümrük vergisinin yıllık 20.000 EURO karşılığı TL. den az olmaması,

5 - Doğrudan tüketiciye satılabilecek nihai ürünler olmaması,

6 - Üçüncü ülkelerden ithalatının kısıtlayıcı düzenlemelere tabi bulunmaması,

7 - Sağlanan faydanın, sınai maliyetlere yansıtılması,

8 - Türkiye ve Avrupa Birliği Ülkeleri arasında ticareti bozucu etki yaratmaması (bu ürünler kullanılarak üretilen nihai ürünler dahil),

gerekmektedir.

Ayrıca, Gümrük Birliği Gümrük Bölgesinde üretilen ürünler ile üçüncü ülkelerden ithal edilen ürünler arasındaki fiyat farkı, ilgili ürünün askıya alma sistemine dahil edilmesi için sebep teşkil etmez.

Ek II-A

Gümrük Vergisi Askıya Alınması Talep Edilen Maddeler İçin Başvuru Formu ve İstenen Diğer Belgeler

A. Başvuru Formu Örneği
GÜMRÜK VERGİSİ ASKIYA ALINMASI TALEP EDİLEN MADDELER İÇİN BAŞVURU FORMU



Ek II-B

GÜMRÜK VERGİSİ ASKIYA ALINMASI TALEP EDİLEN MADDELER İÇİN BAŞVURU FORMU




B. Diğer Bilgi ve Belgeler
1)DİLEKÇE
2)İTHAL EDİLECEK ÜRÜNÜN AYNINI, BENZERİNİ VEYA İKAMESİNİ SATIN ALMAK AMACIYLA TEMAS KURULAN TÜRKİYE VE AVRUPA BİRLİĞİNDE YERLEŞİK FİRMALARIN İSİM VE ADRESLERİ (BAŞVURUDAN ÖNCE TEMAS KURULMASI GEREKLİDİR)
3)SÖZ KONUSU TEMASLARA AİT BELGELER, TARİHLERİ VE SONUÇLARI
4)BU FİRMALARCA ÜRETİLEN ÜRÜNLERİN GÖZETİLEN AMACA UYGUN OLMAMASININ NEDENLERİ
5)İTHAL EDİLECEK ÜRÜNE İLİŞKİN TEKNİK DÖKÜMANLAR (VERİ FORMLARI, AÇIKLAYICI NOTLAR, BROŞÜRLER VS.)
6)ÜRETİCİ FİRMANIN BAĞLI BULUNDUĞU SANAYİ ODASINCA TASDİKLİ KAPASİTE RAPORU

Ek III

Otonom Tarife Kontenjanı Açılması ve Gümrük Vergilerinin Askıya Alınması Taleplerine İlişkin İtiraz Formu ve İstenen Diğer Belgeler


A. Başvuru Formu Örneği:

Otonom Tarife Kontenjanı Açılması ve Gümrük Vergilerinin Askıya Alınması Taleplerine İlişkin İtiraz Formu



B Diğer Bilgi ve Belgeler
1)DİLEKÇE
2)ÜRETİLEN ÜRÜNE İLİŞKİN TEKNİK DÖKÜMANLAR (VERİ FORMLARI, AÇIKLAYICI NOTLAR , BROŞÜRLER VS.)
3)ÜRETİM PROSESİNE İLİŞKİN DÖKÜMANLAR (AKIM ŞEMASI VS.)
4)ÜRÜNÜ KULLANAN FİRMALARIN İSİM VE ADRESLERİ, SATIŞLARA İLİŞKİN BELGELER
5)PROJE AŞAMASINDAKİ TESİSLER İÇİN PROJE DÖKÜMANLARI
6)BAĞLI BULUNULAN SANAYİ ODASINCA TASDİKLİ KAPASİTE RAPORU
7)BAŞVURUDA BULUNAN FİRMALAR İLE AB’NE ÜYE ÜLKELER VE TERCİHLİ TİCARET ANLAŞMASI KAPSAMINDAKİ ÜLKELERDEKİ ÜRETİCİ FİRMALAR ARASINDA ÜRÜNÜN TEMİN EDİLEMEDİĞİNE İLİŞKİN YAZIŞMALAR

Genelleştirilmiş Tercihler Sistemine İlişkin Tebliğ

31 Aralık 2008 Tarihli ve 27097 Sayılı Resmî Gazete - 2. Mükerrer

Dış Ticaret Müsteşarlığından:

GENELLEŞTİRİLMİŞ TERCİHLER SİSTEMİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
İTHALAT: (2009/19)

MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ, İthalat Rejimi Kararı’nda Genelleştirilmiş Tercihler Sistemine (GTS) ilişkin tarife tavizlerinden yararlanan eşyalar ile ülkelerin belirlenmesinde esas teşkil eden hususları açıklamak amacı ile yayımlanmıştır.

MADDE 2 – (1) Türkiye ile Avrupa Birliği (AB) arasında ihdas edilen Gümrük Birliği (GB) çerçevesinde, Genelleştirilmiş Tercihler Sistemi (GTS) kapsamında En Az Gelişmiş Ülkeler (E.A.G.Ü.), Özel Teşvik Düzenlemeleri Ülkeleri (Ö.T.D.Ü.) ile Gelişme Yolundaki Ülkelere (G.Y.Ü.) ülkemiz tarafından tanınan tek taraflı gümrük vergisi tavizleri İthalat Rejimi Kararı ile belirlenmiş bulunmaktadır.

MADDE 3 – (1) GTS, ülkemizin başta Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) olmak üzere uluslararası yükümlülüklerine uygun olarak, İthalat Rejimi Kararı Eki II sayılı Listede (93 üncü fasıl ve Avrupa Kömür Çelik Topluluğu (AKÇT) ürünleri hariç) yer alan GB kapsamındaki eşyalar için tatbik edilmekte olup;

- Gümrük vergisi tavizlerinin tek taraflı olması,

- Tavizlerin verilişlerinin bağlayıcı olmaması,

- Tercihlerin kısmen veya tümüyle kaldırılabilmesi,

- Tek taraflı veya uluslararası müzakereler sonucunda yapılacak en çok kayrılan ülke esasına dayalı tarife indirimlerini engelleyici olmaması

temel ilkelerine dayanmaktadır.

(2) GTS kapsamında tanınan tavizli tarifeler, İthalat Rejimi Kararı ekinde yer alan II sayılı Listede “GTS Ülkeleri” sütununa derc edilerek yürürlüğe konulmuştur. GTS’den yararlanacak G.Y.Ü., Ö.T.D.Ü. ve E.A.G.Ü.’ler sırasıyla İthalat Rejimi Kararı EK: 3A, EK: 3B ve EK: 3C sayılı Listelerde yer almaktadır. GTS kapsamında tercihli tarifeler, bu Listelerde belirtilen ülkeler menşeli eşyaların ithalatında uygulanır.

(3) E.A.G.Ü. için İthalat Rejimi Kararı Eki II sayılı listede (93 üncü fasıl ile AKÇT ürünleri hariç) yer alan eşyaların gümrük vergileri askıya alınmıştır. İthalat Rejimi Kararı EK: 5’te yer alan ürünlerin gümrük vergileri Ö.T.D.Ü. için askıya alınırken, G.Y.Ü’ler için ise ürünlerin hassasiyet derecelerine göre gümrük vergileri askıya alınmış veya indirimli gümrük tarifeleri uygulanmıştır.

MADDE 4 – (1) Taviz tanınan eşyalar hassaslık derecesine göre, İthalat Rejimi Kararı (EK: 5) sayılı Listede “hassas” ve “hassas olmayan” olarak iki gruba ayrılır. Eşyanın ait olduğu hassaslık grubu değiştirilebilir.

(2) Hassas ürünlerde, maktu gümrük vergileri % 30 oranında azaltılmış, nispi gümrük vergileri ise İthalat Rejimi Kararı Eki II sayılı Listede Diğer Ülkeler (D.Ü.) sütununda belirtilen gümrük vergisi hadleri üzerinden 3,5 puan indirilmiştir. Ancak, 50 ila 63 üncü fasıllar (bu fasıllar dahil) arasında yer alan hassas ürünlerde, İthalat Rejimi Kararı Eki II sayılı Listede D.Ü. sütununda belirtilen gümrük vergisi hadleri üzerinden % 20 oranında indirim yapılmıştır. GTS kapsamında tanınan tercihli tarifenin nihai oranı 1 inci ondalık sayıya yuvarlanmıştır.

(3) Ayrıca, AB’nin yürürlükteki mevzuat hükümleri dikkate alınarak, bazı eşya için bir üst fıkrada belirtilen tavizlerden daha tercihli gümrük tarifeleri uygulanmıştır.

(4) Tercihli tarife uygulaması sonucunda nispi vergi oranlarının % 1 veya daha az olması, maktu vergilerin 2 EURO (€) veya daha az olması durumunda, G.Y.Ü. için gümrük vergileri askıya alınmıştır.

MADDE 5 – (1) GTS kapsamı sektörler İthalat Rejimi Kararı EK: 4’te yer almaktadır. GTS’den sağlanan tercihli tarifeler, İthalat Rejimi Kararı (EK: 3 A) sayılı Liste’de belirtilen ilgili ülkeler itibariyle hariç tutulan sektörler için uygulanmaz.

MADDE 6 – (1) GTS kapsamında sağlanan tavizler;

- Temel insan ve işçi hakları ile çevreye ilişkin uluslararası sözleşmelerde belirlenen prensiplerin ciddi ve sistematik bir şekilde ihlal edilmesi,

- Türkiye sanayisi üzerinde olumsuz etki yapan haksız ticari uygulamalar,

- Menşe kurallarının sistematik bir biçimde ihlal edilmesi,

- DTÖ tarafından haksız ticari uygulamaların tespit edilmesi,

- GB’nin etkin işleyişine zarar verecek şekilde trafik sapmasına neden olması,

- Uluslararası Çalışma Örgütü Konvansiyonlarında belirtilen kölelik ya da angaryanın herhangi bir türünün uygulanması,

- Uyuşturucu ticaretine ilişkin gümrük kontrollerinin yetersiz olması,

- Mahkumlara yaptırılan ürünlerin ihrac edilmesi,

- Dünya Bankası tarafından bir ülkenin yüksek gelir grubunda sınıflandırılması,

halinde ilgili ülkeler menşeli eşyalar için belirli veya belirsiz süreyle geçici veya daimi olarak askıya alınabilir.

MADDE 7 – (1) GTS kapsamında tavizden faydalanan ülke menşeli bir eşyanın ithali benzer ya da doğrudan rakip bir eşyanın yerli üreticisinin ciddi zarar görmesine neden olur ya da ciddi zarar tehdidi yaratır ise ilgili ülke menşeli bu eşya için İthalat Rejimi Kararı Eki II sayılı Listede D.Ü. sütununda belirtilen gümrük vergisi hadleri yeniden yürürlüğe konulabilir.

(2) Ayrıca, gerekli hallerde, GTS kapsamında yer alan eşya ve/veya sektör, GTS’den yararlanacak ülke için hariç sektörler kapsamına alınabilir.

(3) Yukarıda belirtilen hususlar nedeniyle GTS kapsamı dışına alınan ilgili ülke/ülkeler, yapılacak değerlendirme sonucunda tekrar GTS kapsamına dahil edilebilir.

MADDE 8 – (1) Türkiye, Gümrük Birliğinin etkin işleyişini teminen, GTS kapsamında gerekli düzenlemeleri yapma hakkını saklı tutmak kaydıyla, AB’nin konu hakkındaki düzenlemelerini esas alır ve bu çerçevede, mevzuatında gerekli uyumlaştırmayı yapar.

MADDE 9 – (1) 31/12/2007 tarihli ve 26743 (Mükerrer) sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalat (2008/19) sayılı “Genelleştirilmiş Tercihler Sistemine İlişkin Tebliğ” yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 10 – (1) Bu Tebliğ 1/1/2009 tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 11 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür.

Deri ve Kürk Giyim Eşyası İthalatının Kayda Alınmasına İlişkin Tebliğin Yürürlükten Kaldırılmasına İlişkin Tebliğ

31 Aralık 2008 Tarihli ve 27097 Sayılı Resmî Gazete - 2. Mükerrer

Dış Ticaret Müsteşarlığından:

2008/23 SAYILI DERİ VE KÜRK GİYİM EŞYASI İTHALATININ
KAYDA ALINMASINA İLİŞKİN TEBLİĞİN YÜRÜRLÜKTEN
KALDIRILMASINA İLİŞKİN TEBLİĞ

MADDE 1 – 31/12/2007 tarihli ve 26743 (Mükerrer) sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Deri ve Kürk Giyim Eşyası İthalatının Kayda Alınmasına İlişkin 2008/23 sayılı Tebliğ değişiklikleri ile birlikte yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 2 – Bu Tebliğ 1/2/2009 tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3 – Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığı'nın bağlı olduğu Bakan yürütür.

Tekstil ve Konfeksiyon İthalatının Kayda Alınmasına İlişkin Tebliğ

31 Aralık 2008 Tarihli ve 27097 Sayılı Resmî Gazete - 2. Mükerrer

Dış Ticaret Müsteşarlığından:

TEKSTİL VE KONFEKSİYON İTHALATININ KAYDA
ALINMASINA İLİŞKİN TEBLİĞ
İTHALAT: (2009/21)

Kapsam

MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ; EK I’de fasıl numarası ile gümrük tarife pozisyonu (GTP) belirtilen tekstil ve konfeksiyon ürünlerinin ithalatının ileriye yönelik olarak kayda alınmasına ilişkin usul ve esasları içermektedir.

Kayda alma

MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ’in birinci maddesinde belirtilen ürünleri ithal etmek isteyen ithalatçılar, gerçekleştirecekleri ithalata ilişkin bilgileri ithalattan önce Dış Ticaret Müsteşarlığı tarafından yetkilendirilen ve EK II’deki listede gösterilen “Kayıt Merkezleri”ne kaydettirirler. İthal işleminin kayda alındığına dair bir “Kayıt Belgesi” düzenlenir.

(2) Bu Tebliğ’in birinci maddesinde belirtilen ürünler, bir gümrük beyannamesi kapsamında, ilgili gümrük tarife istatistik pozisyonundan brüt 5 kg veya daha az miktarda ithal edilecek ise kayda alma uygulamasına tabi değildir.

İthalat

MADDE 3 – (1) Kayda alınacak ürünlerin serbest dolaşıma girişinde gümrük beyannamelerinin tescilinde menşe ayrımı yapılmaksızın, gümrük idarelerince bu Tebliğ’in ikinci maddesinde belirtilen “Kayıt Belgesi” veya elektronik ortamdaki kaydı aranır.

Başvuru

MADDE 4 – (1) Kayıt belgesi taleplerine ilişkin başvuruların değerlendirmeye alınabilmesi için EK III'de yer alan "Kayıt Belgesi Başvuru Formu"nun tam ve usulüne uygun bir şekilde doldurulması ve bu formun ekindeki belgelerle birlikte eksiksiz bir şekilde kayıt merkezlerinden birine iletilmesi gerekmektedir. Gerekli görülmesi halinde ek bilgi ve belge talep edilebilir.

Başvurunun sonuçlandırılması

MADDE 5 – (1) Tam ve usulüne uygun olarak yapılan kayıt belgesi başvuruları en geç 10 (on) işgünü içerisinde sonuçlandırılır.

(2) Yapılan beyanın gerçeğe aykırı olduğunun, başvurularda sunulan bilgi ve belgelerde tutarsızlık bulunduğunun tespit edilmesi veya bu yönde ciddi şüphe olması halinde söz konusu hususlar açıklığa kavuşturuluncaya kadar kayıt belgesi düzenlenmez. Bu nitelikteki başvurular değerlendirilmek üzere ilgili kayıt merkezince koordinatör kayıt merkezine intikal ettirilir.

Kayıt belgesine ve kayıt belgesinin kullanımına ait bilgiler

MADDE 6 – (1) Kayıt belgelerinin geçerlilik süresi 90 (doksan) gündür. Bir kayıt belgesi birden fazla beyanname için kullanılamaz ve süresi uzatılamaz.

(2) Kayıt belgesi, Gümrük Kanunu'nun "Eşyanın Gümrük Kıymetine" ilişkin hükümlerinin uygulanmasını engellemez ve diğer mevzuat çerçevesinde alınması gereken belgelerin yerine geçmez.

(3) Gümrük beyannamesinin tescili sırasında gümrüklerce tespit ve kabul edilen kıymet veya miktarın, kayıt belgesinde kayıtlı kıymet veya miktarı, toplam %5'ten (%5 dahil) daha az bir oranda aşması ithalatın yapılmasını engellemez.

(4) Kayıt belgesi üçüncü kişilere devredilemez.

Yürürlükten kaldırılan mevzuat

MADDE 7 – (1) 31/12/2007 tarihli ve 26743 (Mükerrer) sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tekstil ve Konfeksiyon İthalatının Kayda Alınmasına İlişkin 2008/21 sayılı Tebliğ ekleri ile birlikte yürürlükten kaldırılmıştır.

Yürürlük

MADDE 8 – (1) Bu Tebliğ 1/2/2009 tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 9 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığı'nın bağlı olduğu Bakan yürütür.

Ekler için tıklayınız:
.

Bazı Maddelerin İthalatının İzlenmesine İlişkin Tebliğ

31 Aralık 2008 Tarihli ve 27097 Sayılı Resmî Gazete - 2. Mükerrer


Dış Ticaret Müsteşarlığından:

BAZI MADDELERİN İTHALATININ İZLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
İTHALAT: (2009/ 20)


Kapsam

MADDE 1 – (1) EK-1’de gümrük tarife istatistik pozisyonları ve isimleri belirtilen maddeleri, karşılarında gösterilen ülke menşeli olarak ve kıymet seviyesinin altında beyan etmek suretiyle Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi çerçevesinde ithal edeceklerin ithalattan önce, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, Dış Ticaret Müsteşarlığı İthalat Genel Müdürlüğüne (Genel Müdürlük) bildirimde bulunarak “İthalat İzleme Belgesi” almaları gerekmektedir. Anılan belge bu Tebliğ kapsamına giren maddelerin gümrük beyannamelerinin tescilinde gümrük idarelerince aranır. Bu belgenin bir örneği gümrük beyannamesine eklenir.

Başvuru ve inceleme

MADDE 2 – (1) İthalat İzleme Belgesi almak isteyen ithalatçılar ithalattan önce,

1. EK-2’de yer alan başvuru formu,

2. EK-3’de yer alan “Üretici Belgesi”,

3. Faturanın örneği,

4. Taşıma belgesinin örneği,

5. Ticaret politikası önlemlerine tabi eşya için Menşe Şahadetnamesinin veya EUR.1 Dolaşım Sertifikasının örneği (eşya önleme tabi bir ülkeden ithal edilmiyorsa açıklama bölümünde üreticinin adı ve adresi kayıtlı olmalıdır),

6. Ödemeye ilişkin belgelerin örneği

ile birlikte Genel Müdürlüğe müracaat ederler. Usulüne ve gerçeğe uygun başvurular için 10 işgünü içinde ve miktar açısından bir kısıtlama olmaksızın Genel Müdürlükçe ücretsiz olarak İthalat İzleme Belgesi verilir. Ancak, Genel Müdürlük gerekli görmesi halinde ek bilgi ve belge isteyebilir ve başvuruda sunulan bilgi ve belgelerin gerçeğe uygunluğunu araştırabilir. Genel Müdürlüğe sunulacak bilgi ve belgelerde esası etkilemeyen önemsiz eksiklikler veya şekli farklılıklar bulunması halinde, başvurunun geçerliliğinin değerlendirilmesine Genel Müdürlük yetkilidir.

İstisnalar

MADDE 3 – (1) CIF değeri 500 ABD Doları’nı geçmeyen eşyanın serbest dolaşıma girişinde bu Tebliğ hükümleri uygulanmaz.

Yetkili merci

MADDE 4 – (1) İthalat İzleme Belgesi için başvuruda bulunulacak birimin adresi aşağıda yer almaktadır:

Dış Ticaret Müsteşarlığı

İthalat Genel Müdürlüğü

İnönü Bulvarı, 06510 Emek/ANKARA

Tel: +90.312.212 87 52/ 204 77 02 / 204 77 31

Faks:+90.312.212 87 65 veya 212 87 11

E-posta: ith@dtm.gov.tr

Yürürlükten kaldırılan mevzuat

MADDE 5 – (1) 31/12/2007 tarihli ve 26743 (Mükerrer) sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalat: (2008/20) sayılı “Bazı Maddelerin İthalatının İzlenmesine İlişkin Tebliğ” ek ve değişiklikleri ile birlikte yürürlükten kaldırılmıştır.

Yürürlük

MADDE 6 – (1) Bu Tebliğ 1/2/2009 tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 7 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan yürütür.


EK-2

İTHALAT İZLEME BELGESİ BAŞVURU FORMU

Tarih:... /... /......

DIŞ TİCARET MÜSTEŞARLIĞINA
(İthalat Genel Müdürlüğü)

Gerçekleştirmek istediğimiz ithalata ilişkin aşağıda belirtilen bilgilerin doğruluğunu tasdik ederim. Sipariş, satın alma, ödeme ve yeniden satış ile bağlantılı tüm kayıtlarımızı yerinde doğrulama araştırmasına açık tutmayı taahhüt ederim.

Söz konusu işlem için firmamız adına İthalat İzleme Belgesi düzenlenmesi hususunda gereğini izinlerine arz ederim.

Yetkili adı, unvanı ve imzası

Firma Kaşesi

1-İthalatçının;

a) Firma Unvanı:

b) Başvuru için yetkili kişinin adı ve unvanı:

c) Adres, telefon, faks, e-posta, genel ağ bilgileri:

d) Vergi No:

e) Bağlı olduğu ticaret ve/veya sanayi odası:

f) Hissedarları ve payları:

g) Ortak olduğu şirketler ve adresleri:

2-İthal edilecek ürünlerin;

a) GTİP:

b) Eşyanın tanımı:

c) Ürünü tanıtıcı broşür, katalog ve uygunsa numune:

d) Miktarı:

e) FOB Değeri:

f) CIF Değeri:

g) Menşe ülke:

h) Yüklemenin yapıldığı ülke:

i) Döviz transferinin yapıldığı ülke:

j) İthalat için öngörülen tarih ve yer:

3-İhracatçı ülkedeki ihracatçının;

a) Firma unvanı:

b) Satışla ilgili kişinin adı ve unvanı:

c) Adres, telefon, faks, e-posta, genel ağ bilgileri:

4-Menşe ülkedeki üreticinin;

a) Firma unvanı:

b) Satışla ilgili kişinin adı ve unvanı:

c) Adres, telefon, faks, e-posta, genel ağ bilgileri:

EKLER:

1- Üretici Belgesi

2- Faturanın örneği

3- Taşıma belgesinin örneği

4- Ticaret politikası önlemlerine tabi eşya için Menşe Şahadetnamesinin veya EUR.1 Dolaşım Sertifikasının örneği (eşya önleme tabi bir ülkeden ithal edilmiyorsa açıklama bölümünde üreticinin adı ve adresi kayıtlı olmalıdır)

5- Ödeme belgelerinin örneği

EK-3

Eşyanın menşe ülkedeki üreticisi tarafından firmanın antetli kağıdına yazı makinesi ile İngilizce lisanında düzenlenmesi gereken “Üretici Belgesi”nin örneği aşağıda yer almaktadır.

COMPANY LETTERHEAD

(as printed)

PRODUCER CERTIFICATE

a) Issue Date and Place:

b) The name and full address (including web page) of the producer of the goods:

c) The address of manufacturing plant:

d) The name and full address of the seller or trader of the goods:

e) The name and full address of the customer in Turkey:

f) The date and number of invoice to which production certificates relates:

g) Payment terms:

h) The number of Letter of Credit and the name of issuing bank to which production certificates relates:

i) The date and number of the Origin of Certificate/EUR.1 to which production certificates relates:

j) Full description of the goods:

k) If any, brand name of the goods:

l) Quantity of the goods (in kg, meter, pieces etc.):

m) Value of the goods:

n) Main production stages completed by the producer issuing the certificate:

o) Origin of the goods:

p) Certification clause: “I, the undersigned, certify that the goods covered by this certificate was manufactured by .......... (the Company). I undertake that the information including origin and prices provided in this certificate is accurate and verifiable. I also accept verification visit to be done by the Turkish goverment authorities.”

q) The name, title and signature of the authorized person of the producer:

Avrupa Birliği Belirli Ürünlerde Otonom Tarifeleri Askıya Aldı

Avrupa Birliği (AB) 5 Ocak 2009 tarih ve L 1 sayılı Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayınlanan 18 Aralık 2008 tarih ve (AT) 1/2009 sayılı Konsey Tüzüğü aracılığıyla belirli sınai, tarımsal ve balıkçılık ürünlerine dair otonom ortak gümrük tarife vergilerini geçici olarak askıya alan (AT)1255/96 sayılı Konsey Tüzüğü'nün kapsadığı ürünlerin listesini yeniledi.

Yüzlerce kalem ürün içeren bu liste kapsamına giren malların Avrupa Topluluğu'na ithalatında 1 Ocak 2009'dan 31 Aralık 2013'e kadar gümrük vergisi alınmayacak.

Bu düzenlemeyle AB'de üretilmeyen veya açığı olan, buna karşılık kullanımı Topluluk ekonomisi açısından faydalı olan bazı ürünlerin arzının teşvik edilmesi hedefleniyor. AB aynı amaçla otonom tarife kotaları da kullanıyor (http://antidamping.blogspot.com/2008/06/abden-yeni-otonom-tarife-kotalar.html).

7 Ocak 2009 Çarşamba

Pocket Lighters: Measure to Expiry

The Turkish Undersecretariat of Foreign Trade, through Communiqué no. 2008/39 published in the Turkish Official Gazette no. 27084 dated 18th of December 2008 (http://antidamping.blogspot.com/2008/12/ithalatta-haksz-rekabetin-nlenmesine_872.html), declared that the anti-dumping measure against gas fuelled, refillable pocket lighters with ignition systems other than electrical ignition systems from the People's Republic of China is going to expire on the 11th of November 2008 unless domestic producers submit a petition for the initiation of an expiry (sunset) review.

Turkey has also imposed anti-dumping duties on gas fuelled, refillable pocket lighters with electrical ignition systems. This measure was re-newed following an expiry review in April 2008.

Cep Çakmakları: Önlemin Süresi Doluyor, Ama Hangisinin?

Dış Ticaret Müsteşarlığı 18 Aralık 2008 tarih ve 27084 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2008/39 sayılı Tebliğ (http://antidamping.blogspot.com/2008/12/ithalatta-haksz-rekabetin-nlenmesine_872.html) aracılığıyla Çin Halk Cumhuriyeti menşeli gazlı cep çakmaklarına ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemin süresinin 20 Kasım 2009 tarihinde dolacağını beyan etti.

Önleme tabi olan ürünler diğer ateşleme sistemli olanlardan yanlız plastik gövdeli doldurulabilir gazlı cep çakmakları. Tekrar doldurulamayan gazlı cep çakmaklarına ve ateşleme sistemi elektrikli olanlardan yalnız plastik gövdeli doldurulabilen gazlı cep çakmaklarına ilişkin ayrı bir dampinge karşı önlem söz konusu ve Nisan 2008'de tamamlanan bir gözden geçirme soruşturması sonucunda süresinin uzatılmasına karar verilmiş bulunuyor (http://antidamping.blogspot.com/2008/05/cep-akmaklarnda-nihai-gzden-geirme.html).

Yerli üreticiler önlemin süresinin sona ermesinden en geç üç ay öncesine kadar bir nihai gözden geçirmesi soruşturması açılması için başvuruda bulunma hakkına sahip.

Dampinge ve sübvansiyona karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.

Grafit Elektrot: ABD'den Nihai Damping Saptaması

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Ticaret Bakanlığı Uluslararası Ticaret İdaresi 6 Ocak 2009'da yayınladığı bir bilgi notu aracılığıyla Çin Halk Cumhuriyeti menşeli çağı küçük grafit elektrotlara ilişkin olarak yürütmekte olduğu dampinge karşı soruşturma çerçevesinde nihai damping saptamasında bulunduğunu açıkladı.

Buna göre Çinli firmaların ferdi damping marjı hesaplananları % 132,90, geri kalanı % 159,64 oranında damping yapıyor.

Soruşturma SGL Carbon LLC ve Superior Graphite Co. isimli firmaların yaptığı başvuru üzerine 6 Şubat 2008'de açılmıştı ve Uluslararası Ticaret Komisyonu'nun 19 Şubat 2009'a kadar açıklayacağı nihai zarar saptamasıyla sona erecek. Yerli üreticilerin zararla karşı karşıya olduğu yönünde bir saptama yapılırsa vergi ihdas edilmesine ilişkin talimat 26 Şubat'ta Uluslararası Ticaret İdaresi tarafından düzenlenerek Birleşik Devletler Sınır ve Gümrük ajansına iletilecek.

Sigara Tüpü: Kanada'da Gözden Geçirme

Kanada Sınır Hizmetleri Ajansı 5 Ocak 2009 tarihinde yaptığı bir açıklamayla Fransa menşeli belirli filtreli sigara tüplerine ilişkin olarak yürürlükte bulunan taahhüte ilişkin olarak bir gözden geçirme (nihai gözden geçirme soruşturması) başlattığını duyurdu.

Dampinge ve sübvansiyona karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.

Dampinge ve sübvansiyona karşı soruşturmalar çerçevesinde üretici ve ihracatçılar vergiye maruz kalmaktansa soruşturmayı yürüten ülkeye ihracatlarına ilişkin bir taahhütte bulunmayı tercih edebiliyor. Taahhütler kabul edilmeleri durumunda düzenli olarak takip ediliyor ve aynen vergiler gibi nihai gözden geçirmeye tabi oluyor.

Gümrük Borçlarına Kolaylık

Gümrük Müsteşarlığı 6 Ocak 2009 tarih ve 27102 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan Gümrük Genel Tebliği (http://antidamping.blogspot.com/2009/01/gmrk-genel-teblii-tescil-ve.html) aracılığıyla gümrük idarelerine borçlu bulunan mükelleflere önemli bir kolaylık getirdi.

Kaçakçılık faaliyetlerin haricindeki nedenlerden borçlu olan mükellefler bu Tebliğ aracılığıyla 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun'da yer alan tecil ve taksitlendirme imkanından faydalanabilecek. Borçlar ilk taksidi Şubat 2009'da ödenmek üzere 18 aylığına vadelendirilecek. Bu imkandan yararlanmak 2 Şubat'a kadar başvuruda bulunmak gerekiyor.

Düzenleme borçlulara kolaylık sağladığı gibi Hazine'nin aksi taktirde tahsil edemeyeceği veya tahsili gecikecek, her halükarda maliyeti artacak alacaklarının kapatılmasına yardımcı olarak kamu maliyesini de gözetiyor.

Anti-damping vergileri veya ek mali yükümlülüklerden dolayı haklı, haksız zor duruma düşen ithalatçılar açısından da bir fırsat bu Tebliğ.

6 Ocak 2009 Salı

Gümrük Genel Tebliği (Tescil ve Taksitlendirme) Seri No:1

6 Ocak 2009 tarih ve 27102 sayılı Resmi Gazete

Gümrük Müsteşarlığından:

GÜMRÜK GENEL TEBLİĞİ
(TECİL VE TAKSİTLENDİRME)
SERİ NO: 1
Amaç

MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48 inci maddesinde düzenlenen tecil ve taksitlendirme müessesesinden, zor durumda olan borçluların yararlanarak gümrük idarelerine olan borçlarını ödeyebilmelerine imkan tanımak ve amme alacaklarının bir an önce Hazineye intikalini sağlamaktır.

Kapsam

MADDE 2 – (1) 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununda (Mülga 4926 ve 1918 sayılı Kanunlar dahil) sayılan kaçakçılık fiillerden (suç ve kabahatler) doğan vergi ve para cezaları hariç, bu Tebliğin yayımı tarihi itibarıyla ödeme süresi içerisinde ödenmemiş olan Devlete ait olup, gümrük idarelerince takip ve tahsil edilen tüm amme alacaklarının tecil ve taksitlendirmesi bu Tebliğin kapsamındadır.

Dayanak

MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 4458 sayılı Gümrük Kanununun 200 ve 201 inci, 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 17 nci ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48 inci maddelerine istinaden hazırlanmıştır.

Başvuru süresi ve şekli

MADDE 4 – (1) Bu Tebliğ ile şartları belirlenen tecil ve taksitlendirmeden yararlanabilmek için yükümlülerin; 2 Şubat 2009 günü mesai saati bitimine kadar yazılı olarak, amme alacağı takibatını yapan gümrük idaresine tecil ve taksitlendirme talebinde bulunmaları gerekmektedir.

(2) Bu Tebliğ kapsamındaki başvurular posta yoluyla yapıldığı takdirde; başvuru dilekçelerinin taahhütlü posta veya APS ile gönderilmesi halinde postaya verildiği tarih, adi posta ile gönderilmesi halinde ise amme alacağı takibatını yapan gümrük idaresi kayıtlarına intikal ettiği tarih başvuru tarihi olarak esas alınacaktır.

Taksit süresi ve uygulanacak tecil faiz oranı

MADDE 5 – (1) Bu Tebliğ kapsamındaki alacaklar için yükümlülere borçlarını ödemede ilk taksit Şubat/2009 ayından başlamak, teminat alınmak ve eşit taksitler halinde olmak üzere 18 aylık ödeme süresi tanınmıştır.

(2) Bu Tebliğ kapsamında tecil edilen borçlara yıllık % 3 tecil faizi uygulanacaktır.

(3) Tecil kapsamına alınacak borç asıllarına vade tarihlerinden müracaat tarihine (bu tarih hariç) kadar geçen süre için gecikme zammı (para cezaları hariç) uygulanacak ve taksitlendirilecek tutara ilave edilecektir.

Diğer hususlar

MADDE 6 – (1) Bu Tebliğ kapsamında yapılacak tecil ve taksitlendirme talepleri alacağın tutarına bakılmaksızın ilgili gümrük idareleri tarafından değerlendirilerek, sonuçlandırılacaktır.

(2) Bu Tebliğ kapsamında tecil edilen borçlar için yükümlülere; ödenecek taksit tutarlarını, tecil faizi tutarlarını ve taksitlerin vade tarihlerini (vade tarihi olarak her ayın son iş günü belirtilecektir) gösteren yazı tebliğ edilecektir. Ayrıca, tebliğ edilen yazıda tecil edilen borçların tecil şartlarına uygun ödenmemesi halinde, tecil şartlarının ihlal edilmiş olacağı ve amme alacağının cebren takip ve tahsil edileceği hususuna yer verilecektir.

(3) Bu Tebliğin yayımı tarihinden önce;

a) Tecil edilmiş ve tecil şartlarına uygun olarak ödenmekte olan amme alacaklarının, bu Tebliğin yayımı tarihinden sonra ödenmesi gereken taksit tutarlarına, müracaat tarihlerinden bu Tebliğin yayımı tarihine kadar geçerli olan tecil faizi oranları, bu Tebliğin yayımı tarihinden sonra ise (başvuru şartı aranmaksızın) bu Tebliğ ile belirlenen taksit süresi boyunca yıllık % 3 oranında tecil faizi hesaplanacaktır.

Bununla birlikte, borçları daha önce tecil edilmiş ve tecil şartlarına uygun olarak ödemekte olan yükümlülerin, bu Tebliğden, verilecek tecil süresi için yararlanmak istemeleri halinde, yazılı başvuru yapmaları gerekmektedir. Bu durumda kendilerine verilebilecek azami sürenin ilk müracaat tarihinden itibaren 36 ayı geçmemesi gerektiği gibi bu Tebliğde belirtilen 18 aylık taksit süresini de aşmaması gerekmektedir.

b) 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre tecil talebinde bulunan ancak talepleri değerlendirme aşamasında olan mükelleflerden bu Tebliğ hükümlerinden yararlanmak isteyenlerin bu Tebliğde belirlenen sürede ilgili gümrük idaresine başvurmaları gerekmektedir.

Bu çerçevede başvuruda bulunan mükelleflerin borçları için ilk müracaat tarihinden bu Tebliğin yayımlandığı tarihe kadar geçerli olan tecil faizi oranları, bu Tebliğin yayım tarihinden sonra da yıllık % 3 oranında tecil faizi oranı uygulanacak ve taksitlendirmelerde ilk müracaat tarihinden itibaren 36 aylık süre ve bu Tebliğde belirtilen 18 aylık süre aşılmayacaktır.

(4) Bu Tebliğ kapsamında yapılan taksitlendirmelere uygun ödemede bulunulmaması halinde tecil ihlal edilmiş olacaktır. Ancak mükelleflerin taksitlendirme süresi içerisinde tecilin geçerli sayılması yönünde talepte bulunmaları halinde bu talepleri tecili yapan idarece değerlendirilerek sonuçlandırılacaktır.

Gümrük idarelerince tecilin geçerli sayılabilmesi için taksitlendirme süresi içerisinde en fazla 2 taksitin süresinde ödenmemesi ve tecilin ihlaline neden olan taksit tutarlarının hesap edilecek tecil faizi ile birlikte tecilin geçerli sayıldığına ilişkin yazının tebliğ edildiği tarihten itibaren 5 iş günü içinde ödenmesi şartları aranılacaktır.

Tecilin ihlaline neden olan taksitin son taksit olması halinde mükelleflerin tecilin geçerli sayılmasına ilişkin taleplerini en geç son taksit ödeme süresini izleyen ayın sonuna kadar yapmaları gerekmekte olup, bu tarihten sonra yapılacak başvurular üzerine tecil geçerli sayılmayacaktır.

Yürürlük

MADDE 7 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 8 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Gümrük Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür.

5 Ocak 2009 Pazartesi

Filmaşin: Türkiye AB Soruşturmasında Yakayı Sıyırıyor

Hatırlanacağı üzere Avrupa Birliği (AB) 8 Mayıs 2008'de Türkiye, Çin Halk Cumhuriyeti ve Moldova menşeli filmaşine (çelik tel) ilişkin olarak bir dampinge karşı soruşturma başlatmıştı. Soruşturma konusu ürün sıcak haddelenmiş, düzensiz demir rulolar halinde sarmalanmış, alaşımsız çelik ya da paslanmaz çelik dışındaki alaşımlı çeliklerden üretilen profil ve kangal halinde filmaşinlerdi (http://antidamping.blogspot.com/2008/05/ab-trkiye-meneli-filmaine-anti-damping.html#comments).

Elimize geçen 5 Ocak tarihli bilgilere göre Avrupa Komisyonu yetkilileri yaptıkları inceleme sonucunda Çinli ve Moldovalı üreticilere % 24,6'ya varan oranlarda dampinge karşı vergi ihdas edilmesini önermeyi düşünüyor. Buna karşılık Türk üreticilere vergi getirilmesi söz konusu değil. Zira ya hiç ya de minimis, yani önlem almayı gerektirmeyecek denli az oranda damping söz konusu.

Anti-damping soruşturmalarında Komisyon'un önerileri AB Üye Devletleri'nin temsilcileri tarafından değerlendiriliyor. Son söz politik oluyor.

DTÖ'den Anti-Damping Müzakereleri Sürüyor



Doha Kalkınma Gündemi dışarıdan bakınca Hong Kong ile birlikte son umudu tüketmiş gibi gözükebilir. Ancak teknik düzeyde çalışmalar devam ediyor. Bir gün gelip de imzalanacak olan yeni anlaşmalar elbet ki pek heyecan uyandırmayacak, velhasıl çoktaraflı ticaret sistemibnde ufak tefek iyileşmelere de imkan tanıyacak.

Müzakereler çerçevesinde anti-damping, sübvansiyonlar ve telafi edici önlemler ile korunma önlemleri Kurallar Müzakere Grubu tarafından ele alınıyor. Burada "kurallar" ticari savunma araçları yerine kullanılan bir güzelleme.

Kurallar Müzakere Grubu Başkanı Uruguaylı Büyükelçi Guillermo Valles Galmés 19 Aralık 2008 tarihinde yeni müzakere metinlerini taraflara dağıttı. Bu metinler anti-damping ve yatay sübvansiyonları ele almanın yanı sıra Dünya Ticaret Örgütü tarafından daha önce ele alınmamış, dolayısıyla Doha kapsamında çetrefilli çıkmış bir konu balıkçılık sübvansiyonlarına ilişkin bir yol haritası sunuyor.

Galmés 30 Kasım 2007'de bir taslak metin, 28 Mayıs 2008'de de bir çalışma belgesi yayınlamıştı (http://antidamping.blogspot.com/2008/06/dtden-damping-ve-sbvansiyon.html).

Tuvalet Kağıtları: Avustralya'dan Nihai Saptama

Avustralya Gümrük İşleri 31 Aralık 2008 tarihinde yayınlanan 2008/50 sayılı Avustralya Gümrük Damping Tebliği aracılığıyla Çin Halk Cumhuriyeti ve Endonezya menşeli tuvalet kağıtlarına ilişkin olarak yürütmekte olduğu dampinge karşı soruşturma kapsamında önlem alınmasına karar verildiğini açıkladı.

Buna göre Çinli üreticiler/ihracatçılar için % 2 ila 25, Endonezyalı üreticiler/ihracatçılar için % 33 ila 45 arasında değişen damping marjları saptanmış durumda. Bir Çinli üreticiye ilişkin olarak marj beyan edilmiyor, yani bu üretici önleme tabi olmayacak. Damping Tebliği'ne göre önlem 1 Ocak 2009'dan itibaren etkili olacak.

Önlemin International Economic Law and Policy Blog'da espriye neden olduğunu da belirtelim (http://worldtradelaw.typepad.com/ielpblog/2009/01/an-antidumping-case-on-toilet-paper.html).

Vidalar: Çin'den AB'ye Cevap

Çin Halk Cumhuriyeti Ticaret Bakanlığı 29 Aralık 2008 tarih ve 115, 2008 sayılı duyurusuyla Avrupa Topluluğu (Avrupa Birliği) menşeli demir veya çelikten vidalara ilişkin olarak bir dampinge karşı soruşturma başlattığını beyan etti.

Bakanlık dampingin incelenmesi için soruşturma dönemini 1 Temmuz 2007 ila 30 Haziran 2008, zararın incelenmesi için soruşturma dönemini 1 Ocak 2005 ila 30 Eylül 2008 olarak belirlemiş durumda.

İşin ilginç yanı Avrupa Birliği de Çin menşeli benzer ürünlere kısa bir süre dampinge karşı ihdas etmeye karar vermiş olması.

Renkli Televizyon Tüpleri: Hindistan'dan Geçici Önlem

Hindistan'ın Tayin Edilmiş Otoritesi (Designated Authority), yani Ticaret ve Sanayi Bakanlığı Ticaret Departmanı Anti-Damping ve Buna Bağlı Vergiler Genel Müdürlüğü 30 Aralık 2008 tarihli bir duyuru aracılığıyla Endonezya menşeli renkli televizyon tüplerine ilişkin olarak 15 Eylül 2008'de başlattığı (http://antidamping.blogspot.com/2008/10/renkli-televizyon-tpleri-hindistan.html) dampinge karşı soruşturma çerçevesinde ön saptamasını açıkladı.

Buna göre Endonezyalı üreticiler ciddi oranlarda damping yapıyor ve yerli üreticileri zarara sokuyor. Dolayısıyla Tayin Edilmiş Otorite ön saptamayla birlikte merkezi hükümete geçici önlem almasını öneriyor.

Renkli televizyon tüpleri anti-damping soruşturmalarının favori konularından biri. Hali hazırda Türkiye de bu üründe Çin'e karşı bir anti-damping vergisi uyguluyor.

Ropes and cables: Measure to Expiry

The Turkish Undersecretariat of Foreign Trade, through Communiqué no. 2008/39 published in the Turkish Official Gazette no. 27084 dated 18th of December 2008 (http://antidamping.blogspot.com/2008/12/ithalatta-haksz-rekabetin-nlenmesine_872.html), declared that the anti-dumping measure against ropes and cables (including locked coil ropes) from the Russian Federation and the People's Republic of China is going to expire on the 1st of December 2008 unless domestic producers submit a petition for the initiation of an expiry (sunset) review.

Halat ve Kablolar: Önlemin Süresi Doluyor

Dış Ticaret Müsteşarlığı 18 Aralık 2008 tarih ve 27084 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2008/39 sayılı Tebliğ (http://antidamping.blogspot.com/2008/12/ithalatta-haksz-rekabetin-nlenmesine_872.html) aracılığıyla Rusya ve Çin Halk Cumhuriyeti menşeli, 7312.10 gümrük tarife istatistik pozisyonunda yer alan kapalı halatlar dahil halat ve kablolara ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemin süresinin 1 Aralık 2009 tarihinde dolacağını beyan etti.

Yerli üreticiler önlemin süresinin sona ermesinden en geç üç ay öncesine kadar bir nihai gözden geçirmesi soruşturması açılması için başvuruda bulunma hakkına sahip.

Dampinge ve sübvansiyona karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.

Narenciye: AB'den Anti-Damping Vergisi

Avrupa Birliği (AB) 30 Aralık 2008 tarih ve L 350 sayılı Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayınlanan 18 Aralık 2008 tarih ve (AT) 1355/2008 sayılı Konsey Tüzüğü aracılığıyla Çin Halk Cumhuriyeti menşeli belirli hazırlanmış veya konserve narenciyeye ilişkin olarak bir dampinge karşı önlem getirdi. Karar Avrupa Birliği Konseyi'nin 2917'nci toplantısında alınmıştı (http://antidamping.blogspot.com/2008/12/narenciye-abde-nlem-karar-alnd.html).

Soruşturma İspanya Ulusal İşlenmiş Meyve ve Sebzeler Birlikleri Federasyonu tarafından yapılan başvuru üzerine 20 Ekim 2007'de başlatılmış, geçici önlem Temmuz 2008'de getirilmişti. Kesin önlem olarak ihdas edilen dampinge karşı vergiler net ton başına 361,4 ila 531,2 Avro arasında değişiyor.

DTÖ'den Otomobil Parçaları İhtilafında Karar

Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) İhtilafların Halli Mutabakatı çerçevesinde sırasıyla Avrupa Toplulukları, Amerika Birleşik Devletleri ve Kanada'nın şikayetçi olduğu DS 339, 340 ve 342 sayılı "Çin - Araba Parçalarının İthalatını Engelleyen Önlemler" ihtilafında Temyiz Organı 15 Aralık 2008 tarihinde raporunu yayınladı.

2006 yılında istişarelerin talep edilmesiyle başlayan ihtilafın özünde Çin'in bir dizi düzenleme aracılığıyla Çin içinde satılan arabaların imalatında kullanılan ithal parçalara belirli bir eşiği geçtiklerinde komple ithal arabalara uygulanan tarifeleri orantısal olarak tatbik etmesi yatıyor. Şikayetçilere göre bu düzenlemeler sadece GATT 1994'ün temel kurallarına değil, TRIMs ve SCM Anlaşmaları ile Çin katılım protokolüne de aykırı.

Konuyla ilgili hazırlanan Panel raporları genel olarak şikayetçilerin argümanlarını destekliyor. Temyiz Organı da Panel bulgularını büyük ölçüde teyit ediyor. Bu durumda İhtilafların Halli Organı'nın Çin'den söz konusu düzenlemeleri DTÖ kurallarıyla uyumlu hale getirmesini talep etmesi gerekiyor.

4 Ocak 2009 Pazar

Jantlar: Avustralya'dan Önlem

Avustralya Gümrük İşleri 31 Aralık 2008 tarihinde yayınlanan 2008/50 sayılı Avustralya Gümrük Damping Tebliği aracılığıyla Çin Halk Cumhuriyeti menşeli belirli tübü olmayan sökülüp takılabilir jantlara ilişkin olarak yürütmekte olduğu dampinge karşı soruşturma kapsamında önlem alınmasına karar verildiğini açıkladı.

Soruşturma tek yerli üretici olan Arrowcrest Group Pty. Ltd. isimli şirketin yaptığı başvuru üzerine 6 Haziran 2008'de başlatılmıştı. Soruşturma dönemi olarak 1 Nisan 2007 ila 31 Mart 2008 arası belirlenmişti (http://antidamping.blogspot.com/2008/06/avustralyadan-jantlara-soruturma.html).

Damping Tebliği'ne göre önlem 5 Kasım 2008'den itibaren etkili olacak. Damping marjları % 2,1'den % 239,1'e kadar uzanıyor. Bakanlık makamı ayrıca Changchun FAW Sihuan Automobile Wheel Co Ltd isimli teşebbüs tarafından verilen taahhüdü kabul etmiş durunmda.

İsviçre ve Liechtenstein Ticaret Politikası Gözden Geçirmesi



Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) İsviçre ve Liechtenstein Ticaret Politikası Gözden Geçirmesi'ne ilişkin 10 Kasım 2008 tarih ve WT/TPR/S/208 sayılı Sekreterlik raporunu açıkladı. Rapor DTÖ Ticaret Politikası Gözden Geçirme Organı'nın 15 ve 16 Aralık tarihlerinde düzenlendiği toplantılarda ele alınmış durumda. İki ülke arasında 1923 yılından beri bir gümrük birliği olduğundan ticaret politikaları birlikte inceleniyor.

DTÖ Anlaşması her üyenin ticaret politikası ve ilgili uygulamalarının düzenli aralıklarla gözden geçirilmesini hükme bağlıyor. Her gözden geçirme için DTÖ Sekreterliği tarafından ayrıntılı bir rapor ve buna ilişkin olarak ilgili ülkenin hükümeti adına bir beyanat hazırlanıyor. Raporlar Ticaret Politikası Gözden Geçirme Organı'nda diğer üyeler tarafından ele alınıyor.

İsviçre ve Liechtenstein'ın ekonomileri son derece ticarete açık. Dış ticaret gayrisafi yurtiçi hasılanın % 100'ünden fazla. Ticaretleri oldukça serbestleştirilmiş, ancak tercihli ticaret anlaşmaları karmaşık bir halde. Son yıllarda Avrupa Birliği ile ikili ticaretin düzenlenmesine yönelik çabalar ağırlık kazanmış durumda (Hatırlanacağı üzere Brüksel Bern'i biraz zorlamıştı müzakerelerde.).

Kartel Yasası'nın değiştirilmesi İsviçre'nin rekabet politikasını güçlendirmiş durumda. Ancak tarım sektöründe daha fazla serbestleşmenin faydalı olacağı belirtiliyor raporda.

Ticari savunma araçları raporun "Önlem Bazında Ticaret Politikaları ve Uygulamaları" başlıklı üçüncü bölümünde ele alınıyor. Buna göre İsviçre ve Liechtenstein 2004 yılındaki son gözden geçirmeden bu yana dampinge karşı, telafi edici veya korunma önlemi almamış durumda. Ancak ilgili mevzuatta gerektiği durumda ticari savunma önlemlerine başvurulmasına yönelik hükümler yer alıyor.

DTÖ Şubat ayında Guatemala ve Japonya, Mart ayında Brezilya'nın ticaret politikası gözden geçirmelerini açıklayacak.

Adipik Asit: Kore'den Soruşturma

Kore Ticaret Komisyonu 26 Aralık 2008 tarihinde yaptığı bir açıklamayla Amerika Birleşik Devletleri menşeli adipik asite ilişkin olarak bir dampinge karşı soruşturma başlattığını duyurdu.

Beyaz kristal bir toz görünümünde olan adipik asit hem naylon üretiminde hem de gıda sanayisinde kullanılan bir kimyasal madde. Poliüretan üretimi gibi başka kullanım alanları da var.

Grafit Elektrot: AB'den Önlemlerde Değişiklik

Avrupa Birliği (AB) 30 Aralık 2008 tarih ve L 350 sayılı Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayınlanan 18 Aralık 2008 tarih ve (AT) 1354/2008 sayılı Konsey Tüzüğü aracılığıyla Hindistan menşeli grafit elektrotlara ilişkin olarak yürürlükte bulunan telafi edici ve dampinge karşı önlemlerde değişikliğe gitti. Karar Avrupa Birliği Konseyi'nin 2917'nci toplantısında alınmıştı (http://antidamping.blogspot.com/2008/12/narenciye-abde-nlem-karar-alnd.html).

Her iki orijinal önlem de Eylül 2004'te karara bağlanmıştı. Hintli üreticilere % 7 ila 15,7 arasında değişen oranlarda telafi edici vergi ihdas edilmişti.

Hindistan Hükümeti'nin telafi edici önleme yol açan sübvansiyon programlarında kalıcı bir değişiklik olduğunu öne sürerek yaptığı başvuru sonucunda Ekim 2007'de bir kısmi ara gözden geçirme soruşturması başlatılmıştı. Avrupa Komisyonu Hintli firmaların aynı marjdan dolayı iki defa vergiye maruz kalmaması için dampinge karşı önlemi de gözden geçirmişti.

Yapılan incelemeler sonucunda telafi edici vergi oranları % 6,3 ila 7,2 arasında olacak şekilde yeninden belirlenmiş durumda. Dampinge karşı vergiler ise % 0 ila 9,4 arasında.