29 Mayıs 2008 Perşembe

Ekşi Sözlük'ten "Antidamping Vergisi" Tanımı!

Anti-damping gibi teknik ve karmaşık bir konudan mizah malzemesi çıkmayacağını düşünebilirsiniz. Eğer öyleyse kesinlikle bir iktisatçı değilsiniz!


Ancak meraklanmayın, anti-dampingle dalgayı geçmek için illahi iktisattan anlamak gerekmiyor. Kanıt mı lazım? İşte Ekşi Sözlük'te yer alan "antidamping vergisi" maddesinde* yer alan ilk tanım:


"birini bir işten caydırmak için uydurabileceğiniz vergi cinsi de olabilir.

-hoca süper bir fikrim var, şöyle şöyle yapsak, köşe oluruz. ne dersin?

-abi iyi diyosun da onun antidamping vergisi var, batarız.

-hmm bak onu düşünemedim. neyse."


Adamın caydırılacağı işe serbest ticaret demek mümkün sanırım!


*Sözlükte bir de "anti damping vergisi" maddesi var ayrıca. Ekşilik işte.

ABD'den Paslanmaz Çelik Flanşlara İlişkin Bir Gözden Geçirmede Nihai Karar


Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Ticaret Bakanlığı Uluslararası Ticaret İdaresi Hindistan menşeli belirli dövme paslanmaz çelik flanşlara ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlem çerçevesinde yürüttüğü idari gözden geçirme soruşturmasında nihai saptamalarını açıkladı. Konuyla ilgili duyuru 29 Mayıs 2008 tarihli Federal Sicil 73 (104)'te yayınlandı ve yayın günü yürürlüğe girdi.

Hindistan menşeli belirli dövme paslanmaz çelik flanşlara ilişkin önlem Şubat 1994'te karara bağlanmıştı. Uluslararası Ticaret İdaresi Şubat 2007'de 1 Şubat 2006 ila 31 Ocak 2007 dönemine ilişkin olarak bir ara gözden geçirme yürütülmesi için başvuruda bulunulabileceğini ilan etmişti. Shree Ganesh Forgings, Ltd. (Shree Ganesh) ve Nakshatra Enterprises Pvt., Ltd. (Nakshatra) bu doğrultuda başvuruda bulunmuştu. Mart 2007 başlatılan gözden geçirmede ön saptamalar 5 Mart 2008'de açıklanmış, soruşturma döneminde Shree Ganesh'in normal değerin altında ihracat yaptığı tespit edilmiş, Nakshatra'nın ise bona fide, yani iyi niyetle ihracat yapmadığına kanaat getirilmişti. Dolayısıyla gözden geçirmenin Nakshatra'ya ilişkin olarak sonlandırılmasına karar verilmişti. Shree Ganesh için damping marjı % 40,38 olarak belirlenmişti.

Gözden geçirmeye ilişkin nihai saptamalar Shree Ganesh'in damping marjını % 42,93'e yükseltirken Nakshatra'ya ilişkin bir değişiklik içermiyor.

ABD'den Rulmanlarda Halef Selef Ön Saptaması


Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Ticaret Bakanlığı Uluslararası Ticaret İdaresi Birleşik Krallık menşeli rulmanlar ve bunların parçalarına ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlem hakkında yürütmekte olduğu değişen şartlar soruşturmasında ön bulguları açıkladı. Konuyla ilgili duyuru 27 Mayıs 2008 tarihli Federal Sicil 73 (102)'de yayınlandı.

Birleşik Krallık menşeli rulmanlar ve parçalarına ilişkin orijinal önlem Mayıs 1989'da karara bağlanmıştı. Önlem Temmuz 2001'de SNFA Bearings Ltd. (SNFA UK) isimli şirkete ilişkin olarak yürürlükten kaldırılmıştı. SNFA UK Uluslararası Ticaret İdaresi'ne Ocak 2007'de tüm hisselerinin AB SKF tarafından devralındığı bilgisini iletmiş, İdare bunun üzerine Mart 2007'de re'sen bir yeni ihracatçı gözden geçirmesi başlatmıştı. Bu tür gözden geçirmelerin amacı birleşme veya devralmalar sonrasında bir teşebbüsün fiili olarak aynı teşebbüs olarak hareket edip etmediğini, dolayısıyla teşebbüse birleşme veya devralma öncesinde damping veya sübvansiyona karşı önlem çerçevesinde tanınan haklardan faydalanıp faydalanamayacağını saptamak.

İdare gözden geçirme çerçevesinde SKF UK'in SNFA UK'in halefi olduğu hususunda ön bulgularını açıkladı. İlgili tarafların ön bulgulara ilişkin görüşlerini iletmek için 30 günlük süresi bulunuyor.

Uluslararası Ticaret İdaresi bu tür değişen şartlar gözden geçirmelerinde şirketlerin yönetimi, üretim tesisleri, tedarikçi ilişkileri ve müşteri tabanları dahil olmak üzere birçok etkeni inceliyor. Bunlardan bir veya birkaçına ilişkin bulgular gözden geçirmenin sonucu üzerinde belirleyici nitelik taşımıyor. İdare yeni şirketin maddi operasyonlarının selefinden farklı olmadığı, yani halef ile selefin esasen aynı ekonomik teşebbüs oldukları sonucuna varırsa şartların değişmiş olduğunu teyit ediyor.

ABD'den Mantar Önleminde Yeni İhracatçı Kararı

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Ticaret Bakanlığı Uluslararası Ticaret İdaresi Çin Halk Cumhuriyeti menşeli belirli konserve mantarlara ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlem çerçevesinde yürüttüğü yeni ihracatçı gözden geçirmesinde ön kararını açıkladı. Konuyla ilgili duyuru 23 Mayıs 2008 tarihli Federal Sicil 73 (101)'de yayınlandı ve yayın günü yürürlüğe girdi.


Yeni ihracatçı soruşturması Dujiangyan Xingda Foodstuff Co., Ltd. isimli şirketin 30 Ağustos 2007 tarihinde yaptığı başvuru üzerine 27 Eylül 2007'de başlatılmıştı. Soruşturma dönemi olarak 1 Şubat ila 31 Temmuz 2007 belirlenmişti. Uluslararası Ticaret İdaresi Xingda'nın bona fide, yani iyi niyetli bir ihracatçı olduğuna ve yeni ihracatçı sayılmak için gerekli diğer koşulları karşıladığını tespit etti. Piyasa ekonomisi muamelesi tanınan şirket için damping marjı % 0 olarak belirlendi.


Çin Halk Cumhuriyeti menşeli belirli konserve mantarlara ilişkin orijinal önlem Şubat 1999'da karara bağlanmıştı.

Serpil Oğuz: "Anti Damping"


Oğuz, Serpil. 2007. Anti Damping. İstanbul: Orion Yayınevi.


Ülkemizde ticari savunma araçları konusunda yapılmış çalışma yok denecek kadar az. Konuyla ilgili Amerika Birleşik Devletleri'nde eğitim alan dış ticaret uzmanı Serpil Oğuz'un Anti Damping isimli kitabı bu nedenle önemli bir boşluğu dolduruyor. Kitabın eleştirisini ileriye bırakarak tanıtımına yer veriyoruz burada.


"Uluslararası ticarette anti-damping oldukça yaygın olarak kullanılır. Ülkeler, uygulaması kolay olan ve yerli üreticileri ve piyasaları, korumak amacıyla anti-damping soruşturmalarına sıkça başvurur. Amaç, ekonomiktir ve haksız rekabeti önlemektir. İktisatçılarsa sadece dampingin değil, anti-dampingin de rekabeti bozduğu görüşündedirler. Ulusal yasalar ve uluslar arası anlaşmalarla düzenlenen anti-damping, ekonomik ve hukuki prensiplere dayandırılır. Uygulamadaysa politik tercihler belirleyici olur.


Bu kitap, oldukça karmaşık olan anti-damping düzenlemelerinin ekonomik, hukuki ve siyasi boyutlarını anlaşılabilir bir düzeyde incelemeyi amaçlamaktadır. Yazar, anti-dampingin söylemiyle gerçeğini karşılaştırırken, anti-damping tedbirlerini etkin ve yaygın bir şekilde uygulayan ABD'nin anti-damping mevzuatını ve uygulamalarını ayrıntılı olarak tartışmaktadır. Ayrıca, anti-damping tedbirlerinin en fazla hedef aldığı demir-çelik sektöründeki uygulamalar, siyasi, ekonomik ve hukuki boyutlarıyla ele alınmaktadır. Kitabın son bölümündeyse, ABD'nin Türkiye'ye açtığı anti-damping soruşturmaları ve bunların Türkiye-ABD ticareti üzerindeki etkileri incelenmektedir."

ABD Çelik Borularda Gözden Geçirmeyi Sonlandırdı

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Ticaret Bakanlığı Uluslararası Ticaret İdaresi Tayland menşeli belirli yuvarlak kaynaklanmış karbon çelik borulara ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlem hakkında sürdürmekte olduğu idari gözden geçirme soruşturmasını sonlandırdı. Konuyla ilgili duyuru 23 Mayıs 2008 tarihli Federal Sicil 73 (101)'de yayınlandı ve yayın günü yürürlüğe girdi.

İdari gözden geçirme soruşturması Saha Thai Steel Pipe Company, Ltd. isimli şirketin 31 Mart 2008 tarihinde yaptığı başvuru üzerine 25 Nisan 2008'de başlatılmıştı. Ancak Saha Thai'nin başvurusunu geri çekmesi ve gözden geçirme için diğer herhangi bir talep olmaması nedeniyle soruşturma sonlandırıldı.

ABD'den Mantar Önleminde Mahkeme Kararına Uyum

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Ticaret Bakanlığı Uluslararası Ticaret İdaresi Hindistan menşeli belirli konserve mantarlara ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemde Birleşik Devletler Uluslararası Ticaret Mahkemesi'nin aldığı karar doğrultusunda değişikliğe gitti. Konuyla ilgili duyuru 23 Mayıs 2008 tarihli Federal Sicil 73 (101)'de yayınlandı ve yayın günü yürürlüğe girdi.


Uluslararası Ticaret İdaresi 12 Temmuz 2002'de Hindistan menşeli belirli konserve mantarlara ilişkin dampinge karşı önlemin 1 Şubat 2000 ila 31 Ocak 2001 dönemi için gözden geçirmesini tamamlamıştı. Agro Dutch Industries Limited şirketi Birleşik Devletler Uluslararası Ticaret Mahkemesi'nde bu gözden geçirmeye ilişkin olarak açtığı davada İdare'nin üç uygulamasının hatalı olduğunu ileriye sürmüştü. Bunlar sırasıyla elde bulunan kısmi verilerin kullanılması ve bazı satışlarının uygun olmadığına ilişkin olumsuz çıkarımlar, oluşturulmuş değerin hesaplanmasında kullanılan yöntem ve kredi masraflarının hesaplanmasına ilişkindi. Mahkeme 16 Şubat 2007'de aldığı kararla Agro Dutch'ın ilk itirazını haklı buldu ve dosyayı Uluslararası Ticaret İdaresi'ne gözden geçirilmek üzere geri gönderdi. İdare uygulamasının arkasında durarak 3 Mart 2007'de kararın düzeltilmesi talebinde bulundu. Ancak Mahkeme 26 Aralık 2007'de aldığı kararda İdare'nin açıklamalarını yetersiz bulduğunu belirtti ve dosyayı bir kez daha geri gönderdi.


Bunun üzerine Agro Dutch'ın verilerini olumsuz çıkarımda bulunmaksızın tekrar inceleyen İdare 3 Nisan 2008'de şirkete uygulanan ağırlıklı ortalama damping marjını % 27,8'den % 1,54'e çekti. Uluslararası Ticaret Mahkemesi 8 Mayıs 2008'de bu yeni kararın yerinde bulduğunu açıkladı.


Birleşik Devletler Federal Çevre Temyiz Mahkemesi'nin Timken Co. v. United States davasında aldığı 1990 tarihli karar doğrultusunda Uluslararası Ticaret İdaresi'nin nihai kararlarının mahkeme kararlarıyla uyumlu olmaması durumunda Federal Sicil'de bir duyuru yayınlanıyor.

"İthalat Önlemi İplikçiyi Memnun Etti Tekstilciyi Kızdırdı"

Referans
26 Mayıs 2008

Dış Ticaret Müsteşarlığı'nın (DTM), pamuk ipliği ithalatında korunma önlemi soruşturması açması ve 200 gün süreyle kilo başına 1.03 dolar tutarında geçici önlem uygulama kararı iplik sanayicilerini rahatlatırken, tekstil ve konfeksiyon ihracatçılarında sıkıntı yarattı.

Ege Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Sabri Ünlütürk, getirilen önlemlerin adil ve ölçülü olmadığını belirterek Dış Ticaret Müsteşarlığı'na başvurmaya hazırlandıklarını açıkladı. İplik üreticileri ise batmanın eşiğinden döndüklerini belirtti. Sektör yetkilileri bazı dokunmuş iplik türlerine de ithalat önlemi istiyor. Sanko Pazarlama İzmir Temsilcisi Hüdai Kurt ithal ipliğe yönelik önlemlerin yetersiz ama iyi bir başlangıç olduğunu söyledi.

Önlem yeterli değil

Kurt, tekstil ve konfeksiyon sektörünü güçlendirmek için daha yapısal kararların alınması gerektiğini belirterek "Binlerce kişiye iş sağlayan sektörün üzerindeki diğer yükler de azaltılmalı" diye konuştu.

Tariş Pamuk ve Yağlı Tohumlar Birliği Yönetim Kurulu Başkan Vekili Cavit Ancın, uygulamanın Tariş gibi çırçır ve iplik fabrikasına sahip olan birlikleri ve firmaları oldukça rahatlatacağını söyledi. Önlemlerin dokunmuş bazı iplik türlerini de kapsaması gerektiğini vurgulayan Ancın, "Karar iplikçi ve pamukçu için atılmış olumlu adım. Ama çiftçi tabiriyle şapkayı havaya atacağımız bir düzenleme değil. Çünkü open-end dediğimiz bazı dokunmuş iplik türlerinin ithalatına da önlem getirilmeli. Ayrıca önlemler 200 gün uygulanacak. Önümüzdeki 2-3 ay Avrupa'daki işletmelerin tatilde olacağı düşünülürse, bu süre iplik tesislerinin ayağa kalkması için yeterli olmaz" dedi.

Tekstile darbe vurur

Ege Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği Başkanı Ünlütürk ise önlemin kısa vadede yerli iplik fiyatlarını suni olarak artıracağını ama uzun vadede tekstil ve konfeksiyona darbe vuracağını savundu. Ünlütürk, "Denizli'deki havlu ve bornoz üreticileri 1.80 dolarlık iplikle çalışıyor. 1.03 dolarlık ek önlem bu firmaları sıkıntıya sokar. Oysa ithal iplikle yerli iplik arasındaki fiyat farkı yüzde 10-15. Türkiye konfeksiyonda komşu ülkelerle rekabet edemez hale gelir" dedi.

Konuyu bugün (pazartesi) değerlendirip harekete geçeceklerini belirten Ünlütürk, 30 günlük yasal sürede Dış Ticaret Müsteşarlığı'na itiraz etmeyi düşündüklerini söyledi.


Bakınız:

"1.03 dolarlık vergi kalkanı geldi, yerli iplikçi sevindi"

Hürriyet
24 Mayıs 2008


Dış Ticaret Müsteşarlığı, pamuk ipliği ithalatında "korunma önlemi soruşturması" açılması; 200 gün süreyle de net kilo başına 1.03 dolar geçici önlem (vergi) uygulanmasına karar verdi.


Bu uygulamanın ithal pamuk ipliğine yüzde 20-35 maliyet yükleyeceği ve Türk pamuk ipliği üreticileri için önemli destek niteliği taşıdığı belirtiliyor.


HÜKÜMET sonunda ’iplik üreticilerinin feryadını’ duydu ve ithal pamuk ipliğine 1.03 dolar önlem (vergi) koydu. Dış Ticaret Müsteşarlığı, pamuk ipliği ithalatında "korunma önlemi soruşturması" açılması; 200 gün süreyle de net kilo başına 1.03 dolar tutarında geçici önlem (vergi) uygulanmasına karar verdi. Bu uygulamanın ithal pamuk ipliğine yüzde 20-35 arası maliyet yükleyeceği ve büyük bölümü Kahramanmaraş’ta olan Türk pamuk ipliği üreticileri için önemli bir destek niteliği taşıdığı belirtiliyor. İstanbul Tekstil ve Hammaddeleri Birliği (İTHİB) Başkanı İsmail Gülle, Türkiye’nin geçen yıl önceki yıla göre çok büyük artış oranıyla yaklaşık 600 milyon dolarlık pamuk ipliği ithal ettiğini belirterek, "Hindistan, Türk Cumhuriyetleri kaynaklı bu ithalat nedeniyle çok sayıda pamuk ipliği fabrikası kapanmıştı. Hatta benim de bir tesisim kapalı durumda. Hükümetin bu kararı, iplik üreticilerine rahat bir nefes aldıracak" dedi.


Yüzde 25-35 maliyet


İthal pamuk ipliğine kilo başına 1.03 dolarlık önlem uygulamasıyla ithal iplikte yüzde 20-35 fiyat artışı olacağını söyleyen Gülle, "Bu maliyet tabii ki ihracat kaydı ile iplik alan sanayicimizi etkilemeyecek. Çünkü onlar ihraç edecekleri ürünler için yine ’ihraç kaydı’ ile iplik ithal edebilecekler" diye konuştu. Gülle, bu kararın çıkmasında iplik fabrikalarının bulunduğu illerin milletvekillerine uygulanan baskının da etkin olduğunu ifade etti.


Kahramanmaraş’ta 84 fabrika


Türkiye’de pamuk ipliği üretim kapasitesinin büyük kısmına sahip Kahramanmaraş’ta üretim kapasitesinin yaklaşık yüzde 20’si maliyet fiyat uyumsuzluğu yüzünden kapatılmıştı. Kahramanmaraş Ticaret ve Sanayi Odası (KTSO) Başkanı Mehmet Balduk, "İlimizde 84 iplik fabrikası var. Enerji maliyetlerinin yüksekliği ve kurların düşüklüğü nedeniyle bunların yüzde 20’si kapalı durumda. Bu karar tabii ki pozitif bir karar. Çıkması için de hep birlikte uğraşıyorduk" dedi. İthalata 1.03 dolarlık vergi konmasının yerli üretici için tam anlamıyla çözüm getirmeyeceğini de söyleyen Balduk, buna benzer bir kararın kumaşa da uygulanmasını önerdi.


Gaziantep teşvik mağduru


Gaziantep Sanayi Odası Başkanı Nejat Koçer de, kararı olumlu bulduklarını ancak Gaziantep’in teşvikli il kapsamında olmaması nedeniyle ayrı bir mağduriyeti yaşadığını söyledi. Koçer, "Bizdeki iplikçiler geleneksel iplikler yerine daha farklı üretimlere yöneldiler, inovasyon çalışmaları yaptılar. Yine de bu kararı yararlı görüyoruz. Etkisini ise bir süre sonra daha iyi anlarız" diye konuştu.


Baba Çalık Başbakan’a mektup yazmıştı


SABAH-atv’yi 1.1 milyar dolara satın alan Çalık Holding’in Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Çalık’ın babası, Mahmut Çalık, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan başta olmak üzere, ekonomiyle ilgili bakanlara iplik fabrikasının sıkıntısını anlatan bir mektup yazmıştı. Malatya’da kurulu Anateks’in Yönetim Kurulu Başkanı ve Türk tekstil sanayicilerinin duayenlerinden olan Mahmut Çalık, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’a gönderdiği mektupta, tekstil sektörünün sıkıntılarını dile getirip acil önlem alınmasını istemişti. Mahmut Çalık mektubunda "2 bin işçimi ücretsiz izne çıkardım. 500 personelle çalışıyoruz" demişti.


İthal pamuk ipliğine vergi nasıl uygulanacak


DIŞ Ticaret Müsteşarlığı’nın, ithal pamuk ipliğine soruşturma açılmasına ilişkin "İthalatta Korunma Önlemlerine İlişkin Tebliği" Resmi Gazete’de yayımlandı. Buna göre; Müsteşarlık, pamuk ipliği ithalatı için korunma önlemi soruşturması açılmasına, söz konusu ürünlerin ithalatında 200 gün süreyle geçici önlem uygulanması, geçici önlemin net kilogram başına 1.03 dolar tutarında ek mali yükümlülük olarak belirlenmesi ve gelişmekte olan ülkelere muafiyet tanınması konusunda Bakanlar Kurulu’na öneride bulunulmasına karar verdi.


Cam eşyada da İran’a karşı önlem alındı


DIŞ Ticaret Müsteşarlığı, sofra, mutfak, tuvalet, yazıhane, ev tezyinatı ve benzeri işler için cam eşyanın İran menşeli olanlarının ithalatında uygulanan korunma önleminin süresinin uzatılmasına ilişkin gözden geçirme soruşturmasını da sonuçlandırdı. Buna göre, belirtilen eşyanın İran menşeli olanlarının ithalatında uygulanan korunma önleminin uygulama süresi 3 yıl süreyle uzatıldı. Ayrıca söz konusu önlemin ek mali yükümlülük şeklinde uygulanması ve ek mali yükümlülüğün uygulamanın 1’inci yıl kilo başına 0.90 sent, 2’nci yıl kilo başına 0.85 sent ve 3’üncü yılda kilo başına 0.80 sent olarak belirlenmesi konularında Bakanlar Kurulu’na öneride bulunulmasına karar verdi.


Bakınız:

"Yerli üreticinin fabrika kapatmasına neden olan ithal pamuk ipliğinin önünün kesilmesi için düğmeye basıldı!"

Tarım Merkezi
24 Mayıs 2008

Yerli üreticinin fabrika kapatmasına neden olan ithal pamuk ipliğinin önünün kesilmesi için düğmeye basıldı. İthal edilen ipliğin net kilosu başına 1 dolar 3 sent'lik ek mali yükümlülük getiriliyor.

Yerli pamuk ipliği üreticilerinin yaklaşık sekiz aydır ithalata karşı verdikleri mücadele ilk meyvesini verdi. Dış Ticaret Müsteşarlığı (DTM), pamuk ipliği ithalatına karşı korunma soruşturması başlattı. Yaklaşık 9 ay sürecek soruşturmanın yanı sıra yerli üreticiyi rahatlatacak asıl haber ise 200 günlüğüne ithal pamuk ipliğine karşı ek mali yükümlülüğü getiriyor olması oldu. Pamuk ipliği ithal edenler, net kilogram başına 1 dolar 3 sent ek ödeme yapacaklar. Artan işçilik ve enerji maliyetleri karşısında YTL'nin değerli kalması tekstil sektörünün genelinde ithalatın yerli üretime göre daha avantajlı olmasına yol açıyordu. Pamuk ipliği üreticileri ise ithalattın yarattığı rekabet karşısında en çok etkilenenler arasında yer aldı. Özellikle Türkiye'nin pamuk ipliği üretim merkezleri arasında sayılan Kahramanmaraş'ta son bir yılda yaklaşık 20 fabrika şalter indirmek zorunda kaldı. 2007 yılı ise ithalatın patlama yaptığı yıl oldu. 2006'ya göre pamuk ipliği ithalatı yüzde 120.1 oranında artarak 64 bin 600 tondan 142 bin 200 tona çıktı. İthalatın piyasa payı ise 2006'daki yüzde 5.7 seviyesinden 2007'de yüzde 12.5'a yükseldi. DTM'ye soruşturma açılmasını ise Kahramanmaraş, Kayseri, Malatya, Gaziantep, Şanlıurfa, Niğde, Uşak ve Adıyaman ticaret ile sanayi odaları yaptı. Söz konusu odalar, Türkiye'deki pamuk ipliği üreticilerinin yüzde 90'ını temsil ediyorlar. Getirilecek 1 dolar üç sentlik ek ödeme yükümlülüğü ise özellikle Hindistan, Özbekistan, Türkmenistan ve Pakistan'dan yapılan ithalatı kontrol altına alacak. İstanbul Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği (İTHİB) Başkanı İsmail Gülle, 1 dolarlık ek mali yükümlülüğün İstanbul'da iş yapanlar bakımından durumu değiştirmeyeceğini ama Anadolu'daki "fabrikalar kapanıyor" eleştirilerine iyi bir yanıt olacağını söyledi. Düzenlemenin Dahilde İşleme Rejimi kapsamında mal getirten ihracatçıyı etkilemeyeceği için ihracak bakımından ek bir maliyet getirmeyeceğini anlatan Gülle, "Sadece geçen yıl yaklaşık 600 milyon dolarlık ithalat yapıldı. 1 dolar 3 sent, ithalatın maliyetini yüzde 25-30 seviyesinde artırır" dedi.

ANADOLU'YA YANIT

Gülle, ek mali yükümlülüğün Anadolu'daki üreticinin rekabet eksikliğini gidermesinde önemli bir katkı yapacağını düşündüğünü kaydetti. Kendisinin de iki fabrikasından birinin ithalatın neden olduğu rekabet nedeniyle kapalı olduğunu hatırlatan Gülle, "Türki Cumhuriyetler ile Hindistan ve Pakistan'dan yapılan ithalat dengelenmiş olur. Çin zaten iplikte şu an Türkiye'ye bir tehdit oluşturmuyor. Onlar net ithalatçı durumdalar" diye konuştu.



Bakınız:
http://antidamping.blogspot.com/2008/05/pamuk-ipliine-korunma-nlemi-soruturmas.html

"Pamuk İpliği İthalatına Soruşturma"

Zaman
23 Mayıs 2008


Dış Ticaret Müsteşarlığı, dikiş ipliği hariç pamuk ipliği (ağırlık itibariyle yüzde 85 veya daha fazla/ az pamuk içeren ve perakende olarak satılacak hale getirilmemiş olanlar) ile perakende olarak satılacak hale getirilmiş dikiş ipliği hariç pamuk ipliği ithalatı için soruşturma açılmasını kararlaştırdı.

Dış Ticaret Müsteşarlığı'nın ''İthalatta Korunma Önlemlerine İlişkin Tebliğ'' Resmi Gazete'nin bugünkü sayısında yayımlandı.

Tebliğe göre, yerli üreticiler tarafından, sınıflandırıldıkları söz konusu eşyaların ithalatında son yıllarda artış olduğu ve yerli üretimin bu ithalattan ciddi zarar gördüğü ve ciddi zarar tehdidine maruz kaldığı belirtilerek, Dış Ticaret Müsteşarlığı İthalat Genel Müdürlüğü'ne başvuruda bulunuldu.

İthalatta Korunma Önlemlerini Değerlendirme Kurulu, başvuru konusu eşya için korunma önlemi soruşturması açılmasına, söz konusu ürünlerin ithalatında 200 gün süreyle geçici önlem uygulanmasını kararlaştırdı.

Kurul, geçici önlemin ''net kilogram başına 1,03 dolar'' tutarında ek mali yükümlülük olarak belirlenmesi ve Dünya Ticaret Örgütü Korunma Önlemleri Anlaşması'nın ilgili maddesi gereğince gelişmekte olan ülkelere muafiyet tanınması hususlarında Bakanlar Kurulu'na öneride bulunulmasına karar verdi.

İthalat Genel Müdürlüğü tarafından yürütülecek soruşturma 9 ay içinde tamamlanacak.


http://www.zaman.com.tr/haber.do?haberno=693132

Bakınız:
http://antidamping.blogspot.com/2008/05/pamuk-ipliine-korunma-nlemi-soruturmas.html

"Pamuk İpliğine Soruşturma"

ANKA
23 Mayıs 2008

Pamuk ipliği ithalatında "korunma önlemi soruşturması" açılmasına karar verildi.

Dış Ticaret Müsteşarlığı, yerli üreticiler tarafından yapılan başvuru üzerine pamuk ipliği ithalatında korunma önlemi soruşturması açılması; gelişmekte olan ülkelere muafiyet tanınması konusunda ise Bakanlar Kurulu’na öneride bulunma kararı aldı.

Yerli üreticiler, dikiş ipliği hariç ağırlık itibariyle yüzde 85 veya daha fazla pamuk içeren ve perakende olarak satılacak hale getirilmeyenlerde, ağırlık itibariyle yüzde 85’den az pamuk içerenlerde ve perakende olarak satılacak hale getirilen pamuk ipliklerinde yerli üretimin ithalattan zarar görmesi nedeniyle korunma önlemi alınması için Müsteşarlığa başvuruda bulunmuştu.

Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın, soruşturma açılmasına ilişkin “İthalatta Korunma Önlemlerine İlişkin Tebliğ”i Resmi Gazete’de yayımlandı. Buna göre, Müsteşarlık, pamuk ipliği ithalatı için korunma önlemi soruşturması açılmasına, söz konusu ürünlerin ithalatında 200 gün süreyle geçici önlem uygulanması, geçici önlemin net kilogram başına 1.03 dolar tutarında ek mali yükümlülük olarak belirlenmesi ve gelişmekte olan ülkelere muafiyet tanınması konusunda Bakanlar Kurulu’na öneride bulunulmasına karar verdi.

-CAM EŞYA İTHALATINDA KORUNMA ÖNLEMİ

Dış Ticaret Müsteşarlığı, sofra, mutfak, tuvalet, yazıhane, ev tezyinatı ve benzeri işler için cam eşyanın İran menşeli olanlarının ithalatında uygulanan korunma önleminin süresinin uzatılmasına ilişkin gözden geçirme soruşturmasını sonuçlandırdı. Buna göre, belirtilen eşyanın İran menşeli olanlarının ithalatında uygulanan korunma önleminin uygulama süresinin 3 yıl süreyle uzatıldı. Ayrıca söz konusu önlemin ek mali yükümlülük şeklinde uygulanması ve ek mali yükümlülüğün uygulamanın 1. yıl kilo başına 0.90 cent, 2. yıl kilo başına 0,85 cent ve 3. yılda kilo başına 0,80 cent olarak belirlenmesi konularında Bakanlar Kurulu'na öneride bulunulmasına karar verdi


Bakınız:
http://antidamping.blogspot.com/2008/05/pamuk-ipliine-korunma-nlemi-soruturmas.html
http://antidamping.blogspot.com/2008/05/camdan-mamul-sofra-mutfak-eyasnda-irana.html

"Pamukta ithalata 1.03 dolarlık ek fatura"

Referans
24 Mayıs 2008

Yerli üreticilerin son yıllarda ithalatındaki artış nedeniyle zarar gördüğünü belirttiği pamuk ipliği ithalatına soruşturma açıldı. Dış Ticaret Müşteşarlığı soruşturma açacağı pamuk ipliği ithalatına ayrıca 200 günlüğüne geçici önlem uygulanmasına karar verdi. Böylelikle ithalatta kilogram başına 1.03 dolar ek ücret ödenecek.

Dış Ticaret Müsteşarlığı'nın (DTM), pamuk ipliği ithalatı için soruşturma açılması kararı cuma günü Resmi Gazete'de yayımlandı. Kararda yerli üreticiler tarafından ithalatında son yıllarda artış olduğu, yerli üretimin bu ithalattan ciddi zarar gördüğü ve ciddi zarar tehdidine maruz kaldığı belirtilerek İthalat Genel Müdürlüğü'ne başvuruda bulunuldu. İthalatta Korunma Önlemlerini Değerlendirme Kurulu da pamuk ipliği için "korunma önlemi soruşturması" açılmasını ve pamuk ipliği ithalatında 200 gün süreyle geçici önlem uygulanmasını kararlaştırdı. Kurul, geçici önlemi "net kilogram başına 1.03 dolar" ek mali yük olarak belirledi. Yerli üreticiler, ithal ürünlerde 2007'nin son 3 ayında yüzde 28,1'lik fiyat kırımları yaşandığını ileri sürdü. Buna göre ithal ürünün ortalama birim fiyatı kilo başına 2.64 dolarken yerli üründe bu rakam 3.67 dolar oldu. İthalat Genel Müdürlüğü tarafından yürütülecek soruşturma 9 ay içinde tamamlanacak.

Korunma önlemi başvurusunu Kayseri Sanayi Odası, Malatya Ticaret ve Sanayi Odası, Kahramanmaraş Ticaret ve Sanayi Odası, Gaziantep Sanayi Odası, Adıyaman Ticaret ve Sanayi Odası, Isparta Ticaret ve Sanayi Odası, Uşak Ticaret ve Sanayi Odası, Niğde Ticaret ve Sanayi Odası, Şanlıurfa Ticaret ve Sanayi Odası ile Isparta Mensucat yaptı.

Başvurunun özetinde, 2005 ve 2006'da yüzde 62,5 ve yüzde 45,9 düzeyinde olan ithalat artışının; 2007 yılında ani bir yükseliş kaydederek yüzde 120,1'e çıktığı ve 142 bin ton seviyesini aştığı kaydedilirken ithalatın piyasa payının da 2003'te yüzde 2,7 iken, geçen yıl yüzde 12,5'e ulaştığı belirtildi. İthalatın yerli üretime oranının ise 2003 yılında yüzde 2,2 olurken 2007 yılında yüzde 10,9'a yükseldiği ifade edilen özette, artan ithalatın dışında "tüketimde daralma, ihracatta düşüş, iç piyasada talebi aşan boyutta büyüyen üretim kapasitesi ve alternatif ürün geliştirilmesi" gibi unsurların ise zarar etkisine yol açmadığı dile getirildi.

3 yıllık koruma önlemi talebi

Diğer yandan iç piyasadaki pamuk ipliği tüketiminin 2003-2005 döneminde birbirine yakın miktarlarda gerçekleştiği ve bu rakamın 2006'da artarak 1 milyon 142 bin ton seviyesine yükseldiği belirtildiği çalışmada, 2007'de bir miktar düşüşle bu rakamın 1 milyon 134 bin ton olduğu ifade edildi. Yerli üretim miktarının dalgalı bir seyir içinde 2007 yılında 1 milyon 310 bin ton seviyesine indiği de kaydedilen çalışmada, geçen yılın son 3 ayında ise üretimin ilk 9 aya oranla yaklaşık yüzde 12 azaldığı belirtildi. Başvuru sahipleri bu sebeplerle 3 yıl süreyle tüm ülkelere dönük kilogram başına 1.5-1.75 dolar arasında korunma önlemi ile yerli üreticinin zararlarının önlenebilmesini teminen geçici koruma önlemi alınmasını talep etti.




Bakınız:
http://antidamping.blogspot.com/2008/05/pamuk-ipliine-korunma-nlemi-soruturmas.html

ABD'den Filmaşin Önleminde Halef Selef Saptaması



Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Ticaret Bakanlığı Uluslararası Ticaret İdaresi Trinidad ve Tobago menşeli karbon ve bazı alaşımlı çelik filmaşinlere ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlem hakkında yürütmekte olduğu hızlandırılmış değişen şartlar gözden geçirmesini tamamlayarak önlemde değişikliğe gitti. Konuyla ilgili duyuru 23 Mayıs 2008 tarihli Federal Sicil 73 (101)'de yayınlandı ve yayın günü yürürlüğe girdi.



Gözden geçirme Arcelor Mittal Point Lisas Limited (AMPL) isimli şirketin 30 Ocak 2008 tarihinde Mittal Steel Point Lisas Limited (MSPL) şirketinin halefi olduğunu iddia ederek gözden geçirilmiş orijinal önlem dahilinde bu firmaya tanınan anti-damping muamelesinden faydalanma talebinde bulunması üzerine 27 Mart 2008'de başlatılmış ve AMPL'nin MSPL'nin halefi olduğuna ilişkin ön saptamada bulunulmuştu. Gözden geçirme esnasında bu bulguya dair herhangi bir itiraz gelmemesi üzerine karar kesinleşti. Aynı önlem çerçevesinde Temmuz 2005'te de MSPL'nin CIL isimli bir başka şirketin halefi olduğu onaylanmıştı.



Uluslararası Ticaret İdaresi bu tür değişen şartlar gözden geçirmelerinde şirketlerin yönetimi, üretim tesisleri, tedarikçi ilişkileri ve müşteri tabanları dahil olmak üzere birçok etkeni inceliyor. Bunlardan bir veya birkaçına ilişkin bulgular gözden geçirmenin sonucu üzerinde belirleyici nitelik taşımıyor. İdare yeni şirketin maddi operasyonlarının selefinden farklı olmadığı, yani halef ile selefin esasen aynı ekonomik teşebbüs oldukları sonucuna varırsa şartların değişmiş olduğunu teyit ediyor.


ABD Trinidad ve Tobago menşeli karbon ve bazı alaşımlı çelik filmaşinlere ilişkin dampinge karşı önlemi Brezilya, Endonezya, Meksika, Moldova ve Ukrayna menşeli olanlarla birlikte 29 Ekim 2002'de karara bağlamıştı. Hali hazırda bu önleme ilişkin bir idari gözden geçirme soruşturması da yürütülüyor.

28 Mayıs 2008 Çarşamba

ABD'den Sitrik Asit ve Bazı Tuzlarda Ön Zarar Saptaması

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Uluslararası Ticaret Komisyonu 28 Mayıs 2008 Çarşamba günü yaptığı bir basın açıklamasıyla Kanada menşeli sitrik asit ve bazı sitrat tuzların (sodyum sitrat ve potasyum sitrat) ABD'ye dampingli olduğu iddia edilen ithalatları ve aynı ürünlerin Çin Halk Cumhuriyeti menşeli olanlarının dampingli ve sübvansiyonlu olduğu iddia edilen ithalatları nedeniyle yerli sanayinin zarar gördüğü yönünde ön saptamada bulundu. Komisyon'un konuyla ilgili raporuna ulaşmak Haziran ayı sonunda mümkün olacak.

6 Mayıs'ta başlatılmış olan soruşturma (http://antidamping.blogspot.com/2008/05/abdden-sitrik-asit-ve-baz-tuzlara.html) ise Ticaret Bakanlığı'na bağlı Uluslararası Ticaret İdaresi'nin dampinge ilişkin ön saptaması ile devam edecek.

ABD'de anti-damping soruşturmalarında damping Ticaret Bakanlığı, zarar Uluslararası Ticaret Komisyonu tarafından inceleniyor.

Hindistan'dan Sakarinde Ara Gözden Geçirme

Hindistan'ın Tayin Edilmiş Otoritesi (Designated Authority), yani Ticaret ve Sanayi Bakanlığı Ticaret Departmanı Anti-Damping ve Buna Bağlı Vergiler Genel Müdürlüğü Çin Halk Cumhuriyeti menşeli sakarine ilişkin olarak 19 Mart 2007'den beri yürürlükte bulunan dampinge karşı önlem hakkında bir ara gözden geçirme soruşturması başlattı. Hindistan'ın anti-damping mevzuatına göre dampinge karşı önlemler uygulama süresi esnasında zaman zaman ara gözden geçirmeye (mid-term review) tabi tutuluyor.

Ara gözden geçirme soruşturması bir yerli üretici tarafından yapılan değişen şartlar başvurusu üzerine açılmış durumda. Yerli üretici sakarinin ana hammaddelerinden biri olan OTS'nin fiyatlarının ciddi şekilde artmış olduğunu ve döviz kurlarının büyük değişkenlik görüldüğünü belirterek Tayin Edilmiş Otorite'nin 3 Ocak 2007'de varmış olduğu nihai saptamanın gözden geçirilmesini talep etmiş.

Hindistan'dan Potasyum Karbonatta Nihai Gözden Geçirme

Hindistan'ın Tayin Edilmiş Otoritesi (Designated Authority), yani Ticaret ve Sanayi Bakanlığı Ticaret Departmanı Anti-Damping ve Buna Bağlı Vergiler Genel Müdürlüğü 21 Mayıs 2008 tarihinde Avrupa Birliği, Tayvan, Çin Halk Cumhuriyeti ve Kore Halk Cumhuriyeti menşeli potasyum karbonata ilişkin olarak 20 Şubat 2004'ten beri yürürlükte bulunan dampinge karşı önlem hakkında bir nihai gözden geçirme soruşturması başlattı.

Soruşturma dönemi 1 Ocak ila 31 Aralık 2007 olarak saptandı. İlgili tarafların gerekli bilgi ve dinleme toplantısı taleplerini soruşturmanın başlatılmasını takip eden kırk günlük süre içerisinde arz etmesi gerekiyor.

Hindistan'dan İplikte Ara Gözden Geçirme

Hindistan'ın Tayin Edilmiş Otoritesi (Designated Authority), yani Ticaret ve Sanayi Bakanlığı Ticaret Departmanı Anti-Damping ve Buna Bağlı Vergiler Genel Müdürlüğü Çin Halk Cumhuriyeti menşeli viskoz filament ipliklere ilişkin olarak 24 Mayıs 2006'dan beri yürürlükte bulunan dampinge karşı önlem hakkında bir ara gözden geçirme soruşturması başlattı. Hindistan'ın anti-damping mevzuatına göre dampinge karşı önlemler uygulama süresi esnasında zaman zaman ara gözden geçirmeye (mid-term review) tabi tutuluyor.

Ara gözden geçirme soruşturması yerli üreticiler tarafından yapılan bir değişen şartlar başvurusu üzerine açılmış durumda. Yerli üreticiler üretim maliyetlerinin ciddi şekilde artış gösterdiğini, Çin menşeli dampingli ithalatın artarak devam ettiğini, Rupi'nin değer kazanmasının dampinge karşı verginin oranını etkisiz kıldığını ve süsleme amacıyla kullanılan ipliklerin de önleme tabi kılınması gerektiğini iddia ediyor.

Hindistan dünyanın en büyük iplik üreticilerinden bir tanesi. Nitekim Türkiye de Hindistan menşeli suni ve sentetik ipliğe ilişkin olarak bir anti-damping soruşturması yürütüyor.

Hindistan'dan Asetonda Nihai Saptama

Hindistan'ın Tayin Edilmiş Otoritesi (Designated Authority), yani Ticaret ve Sanayi Bakanlığı Ticaret Departmanı Anti-Damping ve Buna Bağlı Vergiler Genel Müdürlüğü 9 Mayıs 2008 tarihli bir ilanla Kore Cumhuriyeti menşeli asetona ilişkin olarak yürütülmekte olan dampinge karşı soruşturmada nihai saptamalarını ortaya koydu.

Bakanlık'ın ön saptamaları hem damping hem de zararın mevcut bulunduğu yönünde. Bakanlık bu doğrultuda hükümete Kore menşeli ürünlere % 67,33 oranında dampinge karşı vergi ihdas edilmesini öneriyor.


Şubat 2007'de başlatılan soruşturma başlangıç aşamasında Rusya Federasyonu'nu da kapsarken şikayetçilerin yazılı başvurusu üzerine Mart 2008'de bu ülkeye ilişkin olarak sonlandırılmıştı.

Arjantin'den Demir Çelik Lamine Ürünlerde Nihai Gözden Geçirme

Arjantin Ekonomi ve Üretim Bakanlığı 26 Mayıs 2008 tarih ve 31.412 sayılı Resmi Bülten'de yayınlanan 41/2008 sayılı karar ile Güney Afrika Cumhuriyeti, Güney Kore, Avustralya ve Tayvan menşeli belirli demir çelik lamine ürünlere ilişkin olarak bir nihai gözden geçirme soruşturması başlattı. Söz konusu önlem 2003 yılından beri yürürlükte.


Dampinge karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.

ABD'den Sodyum Metalde Ön Damping Saptaması

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Ticaret Bakanlığı Uluslararası Ticaret İdaresi Fransa menşeli sodyum metale ilişkin olarak yürütülen dampinge karşı soruşturmada ön saptamada bulundu. Bakanlık'ın 21 Mayıs 2008 tarihinde vardığı sonuca göre Fransa'nın ithalatları dampingli. Damping marjları tüm firmalar için % 62,62 düzeyinde.

Ticaret Bakanlığı ön saptama doğrultusunda Birleşik Devletler Gümrük ve Sınır Koruma ajansının Fransa menşeli ithalatlardan tespit edilen oranlar üzerinden nakit veya tahvil bazlı bir teminat alacak.

13 Kasım 2007'de başlatılan soruşturma normal koşullar altında Uluslararası Ticaret Komisyonu'nun 24 Kasım 2008'de nihai saptamada bulunmasıyla tamamlanacak. Muhtemel önlemlere ilişkin talimat ise bir hafta sonra verilecek. ABD'de anti-damping soruşturmalarında damping Ticaret Bakanlığı, zarar Uluslararası Ticaret Komisyonu tarafından inceleniyor.

İslam Konferansı Teşkilatı Üyeleri Arasında Tercihli Ticaret Sistemi

Türkiye tarafından 24 Kasım 2005 tarihinde imzalanan İslam Konferansı Teşkilatı (İKT) Üyesi Devletler Arasında Tercihli Ticaret Sistemi Kurulmasına İlişkin Tercihli Tarife Düzenlemesi Protokolü'nün onaylanmasına ilişkin 2 Mayıs 2008 tarihli Bakanlar Kurulu Kararı 29 Mayıs 2008 Perşembe tarih ve 26890 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlüğe girdi.


Söz konusu uluslararası anlaşma ile İSEDAK ve İslam Zirvesi'nin aldığı ilke kararları doğrultusunda ve İslam Konferansı Teşkilatı Üyesi Devletler Arasında Tercihli Ticaret Sistemi Çerçeve Anlaşması kapsamında Bangladeş Halk Cumhuriyeti, Birleşik Arap Emirlikleri Devleti, Gine Cumhuriyeti, İran İslam Cumhuriyeti, Kamerun Cumhuriyeti, Libya Arap Halk Sosyalist Büyük Cemahiriyesi, Lübnan Cumhuriyeti, Malezya, Mısır Arap Cumhuriyeti, Pakistan İslam Cumhuriyeti, Senegal Cumhuriyeti, Suriye Arap Cumhuriyeti, Tunus Cumhuriyeti, Türkiye Cumhuriyeti, Uganda Cumhuriyeti ve Ürdün Haşimi Krallığı arasında bir tercihli ticaret sistemi oluşturuluyor.


Anlaşma'nın ticari savunma araçlarına ilişkin hükümleri aşağıdaki şekilde:


"Madde 8
Anti-damping, Sübvansiyonlar ve Telafi Edici Önlemler

Taraflardan biri, verilen sübvansiyonların başka bir Tarafla ticareti önemli ölçüde bozduğunu yahut bu Tarafla yapılan ticarette damping olduğunu belirlerse, ilgili Taraf Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) kurallarıyla uyumlu uygun önlemleri alabilir.


Madde 9
Korunma Önlemleri


Korunma önlemlerine başvurmadan önce, söz konusu önleme başvurmayı düşünen Taraf, tüm Taraflar açısından kabul edilebilir bir çözümün bulunması amacıyla Ticaret Müzakere Komitesine durumun layıkıyla incelenmesi için gereken her türlü bilgiyi sağlayacaktır. Taraflar, bu tür bir çözüme ulaşılması için derhal Ticaret Müzakere Komitesi bünyesinde istişarelerde bulunacaklardır. Taraflar, istişareler sonucunda otuz gün içerisinde bir anlaşmaya varamazlarsa, söz konusu önleme başvurmayı düşünen Taraf DTÖ kurallarıyla uyumlu korunma önlemlerine başvurabilir."

Pamuk İpliğine Korunma Önlemi Soruşturması ve Geçici Önlem

Birçok ticaret ve sanayi odası ile bir firmanın yaptığı başvuru üzerine 23 Mayıs 2008 Cuma tarih ve 26884 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan İthalatta Korunma Önlemlerine İlişkin 2008/5 sayılı Tebliğ aracılığıyla 52.05, 52.06 ve 52.07 gümrük tarife pozisyonlarında yer alan dikiş ipliği hariç pamuk ipliklerine (sırasıyla ağırlık itibariyle % 85 veya daha fazla pamuk içeren ve perakende olarak satılacak hale getirilmemiş olanlar, ağırlık itibariyle % 85 den az pamuk içeren ve perakende satış için hazırlanmamış olanlar ve perakende olarak satılacak hale getirilmiş olanlar) ilişkin olarak bir korunma önlemi soruşturması başlatıldı. Yerli üreticilerin başvurusunun gizli olmayan özetine Dış Ticaret Müsteşarlığı'nın internet sitesinden ulaşılması mümkün.


İthalatta Korunma Önlemlerini Değerlendirme Kurulu sadece soruşturma açılmasına değil, aynı zamanda söz konusu ürünlerin ithalatında 200 gün süreyle geçici önlem uygulanması, geçici önlemin net kilogram başına 1,03 ABD Doları tutarında ek mali yükümlülük olarak belirlenmesi ve Dünya Ticaret Örgütü Korunma Önlemleri Anlaşması doğrultusunda gelişmekte olan ülkelere muafiyet tanınması hususlarında Bakanlar Kurulu’na öneride bulunulmasına da karar verdi.


Soruşturmaya tabi ürünlerin yerli üreticileri, ithalatçıları, tüketicileri ve bunların bağlı olduğu kuruluşlar veya bunların yetkili temsilcileri ile ilgili ülke yetkili temsilcileri ve ilgili ülkede yerleşik ihracatçılar/üreticilerin Tebliğ'in yayın tarihinden itibaren 30 gün içerisinde gerekli formu doldurarak başvurmaları halinde soruşturmada ilgili taraf olarak kabul edilecek ve görüşleri dikkate alınacak.


Müsteşarlık geçtiğimiz yıl tekstürize ipliklere ilişkin olarak iki ayrı, bu yıl ise suni ve sentetik ipliklere ilişkin olarak bir tane dampinge karşı soruşturma başlatmıştı. Basında yer alan haberler pamuk ipliği üreticilerinin de damping başvurusu yaptığı yönündeydi. Ancak aldığım duyumlar yapılan başvurunun dampinge ilişkin delil içermemesi nedeniyle yerli üreticilerin korunma önlemlerine yönlendirildiği yönünde.

Camdan Mamul Sofra Mutfak Eşyasında İran'a Karşı Korunmaya Devam

23 Mayıs 2008 Cuma tarih ve 26884 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan İthalatta Korunma Önlemlerine İlişkin 2008/4 sayılı Tebliğ aracılığıyla İran İslam Cumhuriyeti menşeli camdan mamul sofra mutfak eşyasının ithalatında uygulanmakta olan korunma önlemine ilişkin olarak sürdürülmekte olan gözden geçirme soruşturması Bakanlar Kurulu'na önleme devam edilmesi yönünde öneride bulunulması kararıyla tamamlandı. Bu önleme ilişkin olarak yürütülen ikinci gözden geçirme soruşturmasıydı.


İran menşeli 70.13 gümrük tarife pozisyonunda yer alan “sofra, mutfak, tuvalet, yazıhane, ev tezyinatı ve benzeri işler için cam eşya” hakkında orijinal önlem Paşabahçe tarafından yapılan başvuru üzerine Haziran 2001'de başlatılan ve Mayıs 2002'de yayınlanan 2002/3 sayılı Tebliğ ile sonuçlandırılan korunma önlemi soruşturması aracılığıyla alınmıştı. Soruşturmada 1997 ila 2001 arasında söz konusu ürünlerin genel ithalatı azalırken İran menşeli ithalatta % 12.322 artış kaydedildiği, İran'ın ithalattaki payının % 0.06'dan % 19'a yükseldiği ve ortalama ithal fiyatlarının genel ithal fiyatlarının yedide biri düzeyinde olduğu ve bu gelişmeler sonucunda yerli üretici olan Paşabahçe'nin ekonomik göstergelerinde bozulmalar yaşandığı tespit edilmişti. İthalatta Gözetim ve Korunma Önlemlerini Değerlendirme Kurulu bu bulgular karşısında İran'a üç yıl süreyle kota uygulanmasına karar vermişti. Birinci kota dönemi, yani yılı için 5.800.000 adet eşya ile sınırlı olan kota, korunma önlemlerinde adım adım liberalizasyona gidilmesi gerektiğinden her yıl % 4 arttırılarak ikinci yıl 6.032.000, üçüncü yıl 6.273.280 adede ulaştı. Ancak İran kotasının tamamını kullanmadı.


Orijinal önleme ilişkin birinci gözden geçirme soruşturması mevzuatın el verdiği en geç tarih olan 8 Şubat 2005'te başlatıldı ve 9 Mayıs 2005'te 2005/4 sayılı Tebliğ ile tamamlandı. Soruşturmada İran menşeli ürünlerin yerli üreticinin yurt içi satış fiyatlarını ciddi şekilde kırmaya devam ettiği, Paşabahçe'nin bazı ekonomik göstergelerinin toparlanmakla beraber diğerlerinin önlem öncesindeki düzeylerine ulaşmadığı, dolayısıyla ithalatın - artık aynı anda nasıl oluyorsa - "ciddi zarar ve ciddi zarar tehdidi" oluşturmaya devam ettiği tespit edildi. Bu doğrultuda (mevzuatta gerçekleşen değişiklik sonucunda artık sadece korunma önlemleri konusunda karar alacak olması nedeniyle isim değişikliğine uğrayan) İthalatta Korunma Önlemlerini Değerlendirme Kurulu önlemin üç yıllığına uzatılmasına karar verdi. Kotanın dördüncü dönemde 6.524.211 adet, beşinci dönemde 6.785.180 adet ve altıncı dönemde 7.056.587 adet olarak uygulanması hükme bağlandı.


Korunma önlemine ilişkin ikinci gözden geçirme soruşturması Mart 2008'de 2008/3 sayılı Tebliğ ile başlatıldı ve yukarıda belirtildiği üzere 23 Mayıs 2008 tarihinde yayınlanan bir sonraki Tebliğ ile tamamlandı. Dış Ticaret Müsteşarlığı'nın yeni uygulaması doğrultusunda soruşturmanın sonuç raporu Tebliğ'in eki olarak yayınlandı. Buna göre İran menşeli önleme tabi ürün ithalatının dalgalı bir seyir izlediği ve fiyat kırmasının devam ettiği saptanmış durumda. Ancak 2007 yılında ithalatta ve pazar payında daha öncesi ile karşılaştırılamayacak ciddi bir gerileme yaşandığı da görülüyor. Buna karşılık yerli üretimin karlılık haricinde tüm ekonomik göstergelerinde ciddi şekilde iyileşme bulunuyor. Müsteşarlık bu tablo karşısında zarar tehdidinin devam ettiği tespitinde bulunuyor ki makul bir karar sayılabilir.


İthalatta Korunma Önlemlerini Değerlendirme Kurulu'nun kararı her zamanki gibi Müsteşarlık'ın tespitlerine uygun, yani önleme devam edilmesi yönünde. Ancak önlemin artık miktar kısıtlaması değil, ek mali yükümlülük şeklinde uygulanması öneriliyor Bakanlar Kurulu'na. Ek mali yükümlülüğün uygulamanın ilk yılı için 0,90 ABD Doları/brüt kg, ikinci yılı için 0,85 ABD Doları/brüt kg ve üçüncü yılı için 0,80 ABD Doları/brüt kg olması öngörülüyor. Sorun fiyat kırılmasından kaynaklandığından dolayı ek mali yükümlülük miktar kısıtlamasına göre daha akılcı bir korunma yöntemi. Nitekim son dönemde korunma önlemleri hep bu şekilde uygulanıyor.