3 Ocak 2009 Cumartesi

Synthetic Staple Fibres: Measure to Expiry

The Turkish Undersecretariat of Foreign Trade, through Communiqué no. 2008/39 published in the Turkish Official Gazette no. 27084 dated 18th of December 2008 (http://antidamping.blogspot.com/2008/12/ithalatta-haksz-rekabetin-nlenmesine_872.html), declared that the anti-dumping measure against synthetic staple fibres of polyester from Belarus is going to expire on the 20th of November 2008 unless domestic producers submit a petition for the initiation of an expiry (sunset) review.

Poliester Lifler: Önlemin Süresi Doluyor

Dış Ticaret Müsteşarlığı 18 Aralık 2008 tarih ve 27084 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2008/39 sayılı Tebliğ (http://antidamping.blogspot.com/2008/12/ithalatta-haksz-rekabetin-nlenmesine_872.html) aracılığıyla Beyaz Rusya (Belarus) menşeli poliesterden sentetik devamsız liflere ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemin süresinin 20 Kasım 2009 tarihinde dolacağını beyan etti.

Yerli üreticiler önlemin süresinin sona ermesinden en geç üç ay öncesine kadar bir nihai gözden geçirmesi soruşturması açılması için başvuruda bulunma hakkına sahip.

Dampinge ve sübvansiyona karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.

Sıfırlama İhtilafı: DTÖ'den Panel Kararı

Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) İhtilafların Halli Mekanizması çerçevesinde bir uyum paneli, Avrupa Topluluğu'nun şikayetçi olduğu Amerika Birleşik Devletleri'nin sıfırlama uygulamalarına ilişkin DS294 sayılı ihtilafta raporunu 17 Aralık 2008 tarihinde açıkladı.

Uyum panelleri İhtilafların Halli Mutabakatı madde 21.5 altında görev yapıyor ve tarafların Temyiz Organı kararlarını uygulayıp uygulamadığını değerlendiriyor.

Sıfırlama ihtilafında karar menfi. Yani Amerika Birleşik Devletleri'nin anti-damping uygulamalarını DTÖ anlaşmalarına hala uyumlu hale getirmediği yönünde. İhtilafın temelinde Washington'ın soruşturmalarda kullandığı bazı karmaşık yöntemlerin negatif damping marjlarını sıfıra çekmesi yatıyor. "Sıfırlama" terimi buradan çıkıyor. Birleşik Devletler'in bu uygulamaları nedeniyle İhtilafların Halli Mekanizması kapsamında kaybettiği birçok ihtilaf bulunuyor.

İthalatçı Birlikleri Macerası Resmen Sona Erdi

Geride bıraktığımız yılın son günü, 31 Aralık'ta Resmi Gazete'ye bakanlar ithalatçı birliklerine ilişkin Bakanlar Kurulu kararı, yönetmelik ve tebliğin yürürlükten kaldırıldığını gördü. Dış Ticaret bürokrasisi hüsrana uğrayan bu girişimi resmen sona erdirmek için yılın son gününü seçerek dikkatleri çekmemeye çalışıyordu anlaşılan.

Peki neydi ithalatçı birlikleri? İhracatçı birlikleri malumumuz. Kuruluşları İkinci Dünya Savaşı günlerine dayanan bu birlikler ihracatın izlenmesi, teşvik edilmesi ve ihracat için gerekli işlemlerin gerçekleştirilmesinden sorumlu. Sektörel olarak örgütlenmiş durumdalar. Seçimle işbaşına gelen yönetim kurulları var ve bunlar Türkiye İhracatçılar Meclisi çatısı altında bir araya geliyor. Böylelikle ihracatçı birlikleri sadece dış ticaret bürokrasisinin bir uzantısı değil, demokratik kitle örgütü olarak işlev görüyorlar.

Aslına bakarsanız ihracatçı birliklerinin işlevleri ticaret ve sanayi odaları ile Dış Ticaret Müsteşarlığı tarafından da sürdürülebilir. Ayrı bir örgütlenmeye, yapılan onca kesintiye gerçekten gerek var mı, bence tartışmalı.

Biz konumuzdan sapmayalım ama. İthalatçı birlikleri, ihracatçı birlikleri örnek alınarak, ithalatın daha rahat izlenmesi ve denetlenmesi amacıyla kurulacağı beyan edilen yapılardı. Bakanlar kurulu gerekli kararı 2001 yılında almıştı.

Üstelik bu karar kağıt üzerinde kalmamış, 2004'te bazı birlikler kuruluş işlemlerini tamamlamıştı. Bunlar Türkiye Tarım, İşlenmiş Tarım ve Orman Ürünleri İthalatçıları Birliği, Türkiye Maden, Metal ve Metallerden Eşya İthalatçıları Birliği, Türkiye Tekstil ve Konfeksiyon Ürünleri İthalatçıları Birliği, Türkiye Kimya Sanayi ve Buna Bağlı Sanayi Ürünleri İthalatçıları Birliği, Türkiye Makine İthalatçıları Birliği, Türkiye Nakil Vasıtaları İthalatçıları Birliği ve Türkiye Elektrik ve Elektronik Eşya İthalatçıları Birliği.

Ancak iş dünyası bu birliklere sıcak bakmadı. Gereksiz bir maliyet, işlemlerin zorlaştırılmasına yönelik bir adım olarak değerlendirdi. İş dünyasında ithalatçı birliklerinin hayata geçirilmesine karşı güçlü sesler yükseldi. Sonuç olarak da bu birlikler teşkilatlandırılmalarını pek tamamlayamadı, hayata geçemedi. En sonunda da resmen yürürlükte kaldırıldı.

Peki ithalatçı birliklerine gerçekten gerek var mıydı? Eğer beyan edildiği ithalatın kontrol altına alınması, denetlenmesi gibi işlevler için böyle bir oluşuma gidildiyse Dış Ticaret ve Gümrük Müsteşarlıkları varken buna gerek olmadığı açık. Dolayısıyla kaldırılmaları isabetli olmuş durumda.

Yok, ithalatçıların mesleki örgütlenmeleri açısından böyle bir gereklilik görüldüyse işte bu yerinde bir gerekçe olabilirdi. Zira ülkemizde ihracat iyi, ithalat kötü gibi bir yanlış algılama var. Tabi böyle bir örgütlenme için illahi ithalatçıdan kesintilerle beslenecek koca yapılara gerek yok, istişari mekanizmalar yeterli.

Karbon Siyahı: Hindistan'dan Anti-Damping Soruşturması

Hindistan'ın Tayin Edilmiş Otoritesi (Designated Authority), yani Ticaret ve Sanayi Bakanlığı Ticaret Departmanı Anti-Damping ve Buna Bağlı Vergiler Genel Müdürlüğü 26 Aralık 2008 tarihli bir duyuru aracılığıyla Çin Halk Cumhuriyeti, Rusya, Tayland, İran, Malezya ve Avustralya menşeli, lastik uygulamalarında kullanılan karbon siyahına ilişkin olarak bir dampinge karşı soruşturma başlattı.

Halk arasında is karası olarak bilinen karbon siyahı tahta veya kemik gibi organik malzemeler yakılarak elde edilen ve boyama amacıyla yaygın olarak kullanılan bir siyah pigment.

Dikişli Borular: AB Tarafından İncelenecek Türk Firmalar Belli Oldu

Avrupa Birliği Türkiye, Belarus ve Rusya menşeli kesiti kare veya dikdörtgen şeklinde, demir ve çelikten dikişli borulara ilişkin olarak 13 Kasım 2008 tarih ve C 290 sayılı Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayınlanan bir duyuru aracılığıyla başlattığı dampinge karşı soruşturma çerçevesinde ferdi olarak inceleyeceği Türk firmaları belirledi.

Buna göre Komisyon'un mercek altına alacağı Türk üreticiler Yücel Boru, Noksel, MMZ Onur Boru and Özdemir Boru.

Polyester Elyaf: Kore'den Önlem

Kore Ticaret Komisyonu 26 Aralık 2008 tarihinde yaptığı bir açıklamayla Çin Halk Cumhuriyeti ve Tayvan menşeli belirli polyester elyafa ilişkin olarak yürütmekte olduğu dampinge karşı soruşturma çerçevesinde nihai saptamasını beyan etti. Buna göre % 2,97 ila 6,26 arasında değişen oranlarda dampinge karşı vergi ihdas edilecek.

Güney Kore dampinge karşı soruşturmayı 25 Ocak 2008 tarihinde başlatmıştı. Kesin önlem 2009 başlarında uygulamaya konulacak.

Pamuklu Nevresim: AB'den Değişiklik

Avrupa Birliği (AB) 30 Aralık 2008 tarih ve L 350 sayılı Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayınlanan 18 Aralık 2008 tarih ve (AT) 1353/2008 sayılı Konsey Tüzüğü aracılığıyla Hindistan menşeli pamuklu nevresimlere ilişkin olarak yürürlükte bulunan telafi edici önlemde değişikliğe gitti. Karar Avrupa Birliği Konseyi'nin 2917'nci toplantısında alınmıştı (http://antidamping.blogspot.com/2008/12/narenciye-abde-nlem-karar-alnd.html).

Orijinal önlem 2004 yılının Ocak ayında alınmıştı. Örnekleme alınan şirketlere % 4,4 ila 10,4 arasında değişen oranlarda vergi getirilmişti. Örnekleme alınmayan, ancak işbirliğine gelen şirketlere ise ağırlıklı ortalama olan % 7,6.

Hindistan Hükümeti'nin telafi edici önleme yol açan sübvansiyon programlarında kalıcı bir değişiklik olduğunu öne sürerek yaptığı başvuru sonucunda Ekim 2007'de bir kısmi ara gözden geçirme soruşturması başlatılmıştı. Bu gözden geçirme sonucunda ferdi telafi edici vergi oranları % 5,2 ila 9,4 arasında olacak şekilde yeniden belirlendi. Örnekleme alınmayan, ancak işbirliğine gelen firmalara ise bu sefer % 7,7 uygulanacak.

2 Ocak 2009 Cuma

2009'a Başlarken

2009'a girdik. Zor bir yıl bekliyor ülkemizi.

Ekonomik krizin etkileri daha şiddetli hissedilecek, yerel seçimler yaklaştıkça siyasal gerginlikler tekrar alevlenecek, toplum kutuplaşmaya devam edecek.

Peki ya ticari savunma araçları? Bu ortamda Türkiye dış ticaretin korunmaya ve korumacılığa daha çok ihtiyaç duyacak mı?

Yakında verilerini, bilgilerini paylaşacağız: 2008 yılında Türkiye dünyanın ticari savunma şampiyonu oldu. En çok anti-damping soruşturması açan ülke olmanın yanı sıra ilk sübvansiyon soruşturmasını da başlattı ve geçici önlem aldı. Ayrıca ciddi korunma önlemlerine imza attı.

2009'da geçtiğimiz yıl açılan birtakım soruşturmaların tamamlandığını, önlemlerin alındığı göreceğiz ilk aylarda. Anti-dampingte 2008'de yaşanan canlılıkla Dış Ticaret Müsteşarlığı'na yeni başvuruların olacağı kesin. Ancak yorgun düşen Müsteşarlık'ın fazla da tepki çekmemek adına biraz daha eli sıkı davrandığını göreceğiz muhtemelen.

Üstelik ekonomik krizle birlikte ihracatımız ve ithalatımız düşecek. Döviz kurlarındaki oynama ihracatın ithalata bağımlılığını azaltacak. Dolayısıyla ticari savunmaya talep veya "hak" azalacak.

Kısacası anti-damping uygulamalarında daha sakin bir yıl geçireceğiz. Esas ilgiyi içeriye değil, ihracatçılarımıza karşı üçüncü ülkeler tarafından yürütülmekte olan büyük soruşturmalara vereceğiz. AB'nin çelik boru, Endonezya'nın buğday unu ve Hindistan'ın yassı ürün soruşturmaları gibi.

Ticari savunmaya gerek olmayan bir ülke, bir dünya dileğiyle bağlayalım konuyu, bağlayalım da yeni haberler yazmaya başlayalım.

1 Ocak 2009 Perşembe

Çelik Hat Boruları: ABD'den Telafi Edici Önlem

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Uluslararası Ticaret Komisyonu 22 Aralık 2008 tarih ve 08-125 sayılı basın açıklamasıyla 18 Kasım tarihinde Çin Halk Cumhuriyeti menşeli yuvarlak dikişli karbon kalitesinde çelik hat borularına ilişkin olarak sürdürmekte olduğu sübvansiyon soruşturması çerçevesinde nihai zarar saptamasında bulunduğunu beyan etti. Buna göre ABD'li üreticiler sübvansiyonlu ithalat nedeniyle maddi zarar görmüş durumda.

ABD Ticaret Bakanlığı Uluslararası Ticaret İdaresi nihai sübvansiyon saptamasını 18 Kasım 2008'de yapmış ve Çinli üreticiler için % 35,63 ila 40,05 arasında değişen sübvansiyon marjları hesaplamıştı (http://antidamping.blogspot.com/2008/12/elik-hat-borular-abdden-sbvansiyon.html)

Komisyon'un kararıyla önlem alınması kesinleşmiş oldu. Telafi edici önlemlere ilişkin talimat Ticaret Bakanlığı tarafından nihai zarar saptamasından bir hafta sonra Birleşik Devletler Sınır ve Gümrük ajansına iletilecek.

Yapısal Çelik Borular: Kanada Türkiye'ye Karşı Önleme Devam Ediyor

Kanada Uluslararası Ticaret Divanı 22 Aralık 2008 tarihinde yaptığı bir basın açıklamasıyla Türkiye, Güney Kore ve Güney Afrika Cumhuriyeti menşeli yapısal çelik borulara (İngilizce hollow structural sections) ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlem çerçevesinde Nisan ayından bu yana yürütülen nihai gözden geçirme soruşturmasında önlemin sona ermesinin dampingin devam etmesi veya yeniden meydana çıkmasına neden olacağı sonucuna vardığını ve önlemin devamına ilişkin talimatını verdiğini beyan etti.

Kanada'da damping ve sübvansiyon Kanada Sınır Hizmetleri Ajansı, zarar ise Kanada Uluslararası Ticaret Divanı tarafından değerlendiriliyor. Kanada Sınır Hizmetleri Ajansı'nın önlemin devamına yönünde kararı 7 Ağustos'ta gelmişti (http://antidamping.blogspot.com/2008/08/yapsal-elik-borular-kanada-trkiyeye-kar.html).

Dampinge ve sübvansiyona karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.

Otobüs ve Kamyon Lastikleri: Brezilya'dan Geçici Önlem

Brezilya Dış Ticaret Konseyi, kısa adıyla CAMEX, 19 Aralık 2008 tarih ve 247 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan 18 Aralık 2008 tarih ve 79 sayılı Tebliğ aracılığıyla Çin Halk Cumhuriyeti menşeli otobüs ve kamyon lastiklerine ilişkin olarak yürütülen dampinge karşı soruşturma çerçevesinde geçici önlem aldı. Geçici önlemin tutarı 1,33 ABD Doları/kg.

Soruşturma Brezilya Dış Ticaret Sekreterliği, kısa adıyla SECEX tarafından 16 Mayıs 2008'de başlatılmıştı (http://antidamping.blogspot.com/2008/06/brezilyadan-lastiklere-soruturma.html).

Mutfak Rafları: ABD'den Ön Sübvansiyon Saptaması

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Ticaret Bakanlığı Uluslararası Ticaret İdaresi 23 Aralık'ta Çin Halk Cumhuriyeti menşeli mutfak araç gereçleri için raflara ilişkin olarak yürütmekte bulunduğu sübvansiyona karşı soruşturma çerçevesinde ön onaylayıcı sübvansiyon saptamasında bulundu. Buna göre Çinli üreticilerin/ihracatçıların aldığı net telafi edilebilir sübvansiyon oranı % 13,22 ila 197,14 arasında değişiyor.

İdare'nin nihai saptaması Mayıs 2009'da, bunun onaylayıcı olması durumunda Uluslararası Ticaret Komisyonu'nun nihai zarar saptaması Haziran 2009 sonunda gelecek.

ABD mutfak raflarına ilişkin olarak bir de dampinge karşı soruşturma sürdürüyor (http://antidamping.blogspot.com/2008/09/mutfak-raflar-abdden-iki-ayr-soruturma.html).

30 Aralık 2008 Salı

Bicycle Tires: Measures to Expiry

The Turkish Undersecretariat of Foreign Trade, through Communiqué no. 2008/39 published in the Turkish Official Gazette no. 27084 dated 18th of December 2008 (http://antidamping.blogspot.com/2008/12/ithalatta-haksz-rekabetin-nlenmesine_872.html), declared that the anti-dumping measures against rubber tires and inner tubes of rubber for bicycles originating from Chinese Taiwan, Sri Lanka and Vietnam are going to expire on the 27th of September 2008 unless domestic producers submit a petition for the initiation of an expiry (sunset) review.

Bisiklet Lastikleri: Önlemin Süresi Doluyor

Dış Ticaret Müsteşarlığı 18 Aralık 2008 tarih ve 27084 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2008/39 sayılı Tebliğ (http://antidamping.blogspot.com/2008/12/ithalatta-haksz-rekabetin-nlenmesine_872.html) aracılığıyla Vietnam, Çin Tayvanı ve Sri Lanka menşeli bisikletlerde kullanılan iç ve dış lastiklere ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemin süresinin 27 Eylül 2009 tarihinde dolacağını beyan etti.

Yerli üreticiler önlemin süresinin sona ermesinden en geç üç ay öncesine kadar bir nihai gözden geçirmesi soruşturması açılması için başvuruda bulunma hakkına sahip.

Dampinge ve sübvansiyona karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.

Motorcycle Tires: Measures to Expiry

The Turkish Undersecretariat of Foreign Trade, through Communiqué no. 2008/39 published in the Turkish Official Gazette no. 27084 dated 18th of December 2008 (http://antidamping.blogspot.com/2008/12/ithalatta-haksz-rekabetin-nlenmesine_872.html), declared that the anti-dumping measures against rubber tires and inner tubes of rubber for motorcycles originating from Chinese Taiwan and Vietnam are going to expire on the 27th of September 2008 unless domestic producers submit a petition for the initiation of an expiry (sunset) review.

Motosiklet Lastikleri: Önlemin Süresi Doluyor

Dış Ticaret Müsteşarlığı 18 Aralık 2008 tarih ve 27084 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2008/39 sayılı Tebliğ (http://antidamping.blogspot.com/2008/12/ithalatta-haksz-rekabetin-nlenmesine_872.html) aracılığıyla Vietnam ve Çin Tayvanı menşeli motosikletlerde kullanılan iç ve dış lastiklere ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemin süresinin 27 Eylül 2009 tarihinde dolacağını beyan etti.

Yerli üreticiler önlemin süresinin sona ermesinden en geç üç ay öncesine kadar bir nihai gözden geçirmesi soruşturması açılması için başvuruda bulunma hakkına sahip.

Dampinge ve sübvansiyona karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.

Bisiklet Lastikleri: Brezilya'dan Nihai Gözden Geçirme



Brezilya Dış Ticaret Sekreterliği, kısa adıyla SECEX (Portekizce Secretaria de Comércio Exterior), 18 Aralık 2008 tarih ve 246 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan 17 Aralık 2008 tarih ve 88 sayılı Tebliğ aracılığıyla Çin Halk Cumhuriyeti ve Hindistan menşeli bisiklet lastiklerine ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlem çerçevesinde bir nihai gözden geçirme soruşturması başlattı.

Dampinge ve sübvansiyona karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.

Metal Yaylar: ABD'den Bir Nihai Damping Saptaması



Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Ticaret Bakanlığı Uluslararası Ticaret İdaresi 22 Aralık 2008 tarihinde yaptığı bir basın açıklamasıyla Çin Halk Cumhuriyeti menşeli, yatak imalatında kullanılan örtülmemiş metal yay sistemlerine ilişkin olarak yürütmekte olduğu dampinge karşı soruşturma çerçevesinde dampingin varlığına ilişkin nihai saptamada bulunduğunu açıkladı. Buna göre Çinli üretici/ihracatçılar soruşturma döneminde % 164.75 ila % 234.51 oranlarında damping gerçekleştirmiş durumda.

Soruşturma Leggett & Platt, Incorporated isimli yerli üreticinin 31 Aralık 2007'de gerçekleştirdiği başvuru üzerine 22 Ocak 2008'de açıkmış, Uluslararası Ticaret İdaresi ön damping saptamasını 30 Temmuz'da açıklamıştı. Soruşturma Uluslararası Ticaret Komisyonu'nun zarara ilişkin nihai saptamasını Şubat 2009 başında açıklamasıyla sona erecek.

Komisyon geçtiğimiz günlerde Vietnam ve Güney Afrika menşeli olan metal yaylara ilişkin soruşturmada yerli üreticilerin maddi zarar gördüğü yönünde nihai zarar saptamasında bulunmuştu (http://antidamping.blogspot.com/2008/12/metal-yaylar-abdde-nihai-zarar-saptamas.html).

29 Aralık 2008 Pazartesi

Demir Çelik Borular: AB Türkiye'ye Karşı Önlem Almadı, Diğer Ülkelere Vergiyi Bastı

Avrupa Birliği 19 Aralık 2008 tarih ve L 343 sayılı Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayınlanan 16 Aralık 2008 tarih ve (AT) 1256/2008 sayılı Konsey Tüzüğü aracılığıyla demir ve alaşımsız çelikten belirli dikişli tüp ve borulara (İngilizce certain welded tubes and pipes of iron or non-alloy steel) ilişkin olarak muhtelif soruşturmalarda kararlarını açıkladı.

Sonuçlandırılan soruşturmalardan ilki Avrupa Birliği Dikişli Çelik Borular Sanayisi Savunma Komitesi isimli oluşum tarafından 20 Ağustos 2007 tarihinde yapılan başvuru üzerine açılan ve Belarus (Beyaz Rusya), Bosna Hersek, Çin Halk Cumhuriyeti ve Rusya'yı ilgilendiren bir dampinge karşı soruşturmaydı. Bu soruşturmada Bosna Hersek'e karşı önlem alınmasına gerek görülmezken Belarus'lu firmalara % 38,1, Çinli firmalara % 90,6, Rus firmalardan TMK Grup'a % 16,8, OMK Grup'a % 10,1 ve diğerlerine % 20,5 dampinge karşı vergi getirildi.

Karara bağlanan diğer soruşturmalar ise Tayland, Türkiye ve Ukrayna menşeli belirli dikişli tüp ve borulara ilişkin olarak 2002 yılından beri yürürlükte olan dampinge karşı önlemi ilgilendiriyordu. Bu önlem çerçevesinde yine Avrupa Birliği Dikişli Çelik Borular Sanayisi Savunma Komitesi'nin yaptığı başvuru üzerine hem bir nihai gözden geçirme hem de Türkiye'ye ilişkin olarak damping ve zarara dair bir ara gözden geçirme başlatılmıştı. Ancak mevcut önlemin Türkiye'ye ilişkin olarak sürdürülmesine gerek görülmedi. Buna karşılık Ukraynalı firmalardan OSJC % 10,7, diğerleri % 44,1, Taylandlı firmalardan ise Saha Thai Steel Pipe Co. Ltd. % 21,7, diğerleri % 35,2'lik dampinge karşı vergilere maruz kaldı.

Turkey initiates anti-dumping investigation on monoethylene glycol

The Turkish Undersecretariat of Foreign Trade, through Communiqué no. 2008/40 published in the Turkish Official Gazette no. 27092 dated 26th of December 2008 (http://antidamping.blogspot.com/2008/12/ithalatta-haksz-rekabetin-nlenmesine_29.html), initiated an anti-dumping investigation on monoethylene glycol (MEG) originating from Bulgaria, Saudi Arabia and Kuwait.

Please do not hesitate to contact for further information.

MEG: Türkiye Anti-Damping Soruşturması Açtı

Dış Ticaret Müsteşarlığı 26 Aralık 2008 tarih ve 27092 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2008/40 sayılı Tebliğ (http://antidamping.blogspot.com/2008/12/ithalatta-haksz-rekabetin-nlenmesine_29.html) aracılığıyla Bulgaristan, Suudi Arabistan ve Kuveyt menşeli mono etilen glikol, kısa adıyla MEG isimli kimyasala ilişkin olarak bir dampinge karşı soruşturma başlattı.

"Monoetilen glikol" olarak da yazılan bu madde kimya endüstrisinde önemli bir hammadde olma özelliğini taşıyor. Tebliğde verilen bilgiye en çok polietilen tereftalat, kısaca PET üretiminde kullanılıyor. PET ise dünya genelinde ticari savunma araçlarına en çok maruz kalan ürünler arasında.

Şikayetçi firma PETKİM, Türkiye'nin tek yerli üreticisi. Bu durumda zararın tespiti açısından tartışmaya gebe bir soruşturma ile karşı karşıya olduğumuzu söyleyebiliriz. Dampingin tespitinde de oluşturulmuş değer yöntemi kullanılmış durumda, ekleyelim.

Soruşturma çerçevesinde ilgili tarafların kendilerine gönderilen soru formlarına yanıt vermeleri için formların postalanma tarihinden itibaren 37 gün ve diğer bilgi, belge ve görüşleri arz etmeleri için Tebliğ'in yayın tarihinden itibaren 37 günlük süreleri var. Kendilerine soru formu gönderilmeyen ilgililerin ise Tebliğ'in yayın tarihinden itibaren 15 gün içerisinde talepte bulunması gerekiyor.

İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2008/40 sayılı Tebliğ

26 Aralık 2008 tarih ve 27092 sayılı Resmi Gazete

Dış Ticaret Müsteşarlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2008/40)

Başvuru

MADDE 1 – (1) 4412 sayılı Kanun ile değişik 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde, yerli üretici Petkim Petrokimya Holding A.Ş tarafından yapılan başvuruda; Suudi Arabistan (S. Arabistan), Kuveyt ve Bulgaristan menşeli “mono etilen glikol” ün Türkiye’ye dampingli fiyatlarla ithal edildiği ve bu durumun yerli sanayiye zarar verdiği iddiasıyla anılan ülkeler menşeli söz konusu madde ithalatına karşı önlem alınması talep edilmektedir.

Başvuru konusu madde

MADDE 2 – (1) Başvuru konusu madde, “2905.31.00.00.00 - Etilen glikol (etandiol)” gümrük tarife istatistik pozisyonunda yer almakta olup, yerli üretim dalından alınan bilgiler ışığında kısaca MEG olarak adlandırılmaktadır.

(2) Kapalı formülü (CH2OH)2 olan MEG, glikollerin en küçük bileşiği olup renksiz, kokusuz, berrak ve şurup kıvamında çok nem çekici bir sıvıdır.

(3) MEG tüketimi için en büyük sektör PET üretimidir. Üretilen monoetilenglikollerin önemli bir kısmı polyester elyaf ve film imalatında, otomobillerde antifriz olarak, endüstriyel soğutma sistemlerinde, kar eritme sistemlerinde, patlayıcı madde imalatında ve su bazlı boyalarda donma önleyici olarak kullanılır.

(4) Bahse konu gümrük tarife istatistik pozisyonu, yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup, bağlayıcı değildir.

Başvurunun temsil niteliği

MADDE 3- (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden, şikâyetçi firmanın şikâyet konusu ürünün tek yerli üreticisi olduğu ve Yönetmelik’in 20 nci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını temsil yeteneğini haiz olduğu anlaşılmıştır.

Damping iddiası

MADDE 4 – (1) S. Arabistan, Kuveyt ve Bulgaristan iç piyasa fiyatlarına direkt olarak ulaşılamamış olması nedeniyle üretim maliyetlerine makul bir kâr eklenmek suretiyle hesaplanan oluşturulmuş değer, her üç ülke için normal değer olarak alınmıştır.

(2) Şikâyet konusu ülkelerden Türkiye’ye gerçekleştirilen satışların ihraç fiyatının belirlenmesinde, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) ithalat istatistiklerinden faydalanılmıştır. Bu ülkeler için tespit edilen ortalama CIF değerler üzerinden gerekli ayarlamalar yapılarak ihraç fiyatlarına ulaşılmıştır. Hesaplanan FOB ihraç fiyatları ihracatçıların lehine olmak üzere fabrika çıkış aşaması fiyatı olarak kabul edilmiş ve başka bir ayarlama yapılmamıştır.

(3) Normal değer ile Türkiye’ye ihraç fiyatının mümkün olduğu ölçüde aynı ticari aşamada (fabrika çıkış aşaması) karşılaştırılması yoluyla hesaplanan damping marjlarının şikayete konu ülkeler için önemli düzeyde olduğu görülmüştür.

Zarar ve nedensellik iddiası

MADDE 5 – (1) Eldeki verilerle hesaplanan damping marjının kayda değer oranda olduğu anlaşılmıştır.

(2) 2005-2007 yılları arasında genel ithalatın % 18,6 ve şikayet konusu ülkelerden gerçekleştirilen ithalatın %66,2 oranında arttığı, aynı dönemde diğer ülkelerden gerçekleştirilen ithalatın ise % 38,1 oranında düşüş gösterdiği belirlenmiştir.

(3) Yerli üreticinin pazar payının 2005-2007 döneminde sürekli gerilediği, şikayet konusu ülkelerin pazar payının ise aynı dönemde yerli üretim dalı ve diğer tedarikçi ülkeler aleyhine önemli oranda arttığı gözlenmiştir.

(4) Şikayet konusu ülkelerden yapılan ithalatın yerli üreticinin fiyatlarını baskı altında tuttuğu görülmüştür.

(5) Yerli üretim dalının, üretim, yurtiçi satışlar, stoklar, kapasite kullanım oranı, verimlilik, nakit akışı gibi ekonomik göstergelerinde bozulmalar olduğu tespit edilmiştir.

(6) Başvuru aşamasında sunulan deliller ve ithalata ilişkin resmi istatistikler esas alınarak yapılan tespitler ışığında, şikâyete konu ülkeler menşeli, dampingli olduğu iddia edilen ithalatın yerli sanayinin ekonomik göstergelerinde olumsuzluklara yol açtığı değerlendirilmiştir.

Karar ve işlemler

MADDE 6 – (1) Yapılan inceleme sonucunda; başvurunun yeterli bilgi, belge ve delilleri içerdiği anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu’nca 19/12/2008 tarihinde şikayet konusu 3 ülke menşeli söz konusu madde için, Yönetmelik’in 20 nci maddesi çerçevesinde dampinge karşı soruşturma açılmasına karar verilmiştir.

(2) Soruşturma, Dış Ticaret Müsteşarlığı (DTM) İthalat Genel Müdürlüğü tarafından yürütülecektir.

Soru formu ve bilgilerin toplanması

MADDE 7 – (1) Soruşturma için gerekli bilgilerin temini amacıyla, söz konusu maddenin bilinen ithalatçılarına ve söz konusu ülkelerde yerleşik bilinen üretici/ihracatçılarına soru formları ve ekleri ile şikayetin gizli olmayan özetine ilişkin bildirim gönderilecektir. Bildirim almayan veya bildirim eline ulaşmayan tarafların da soru formu ile eklerini DTM web sayfasındaki ilgili bölümden indirmeleri mümkün bulunmaktadır.

(2) Ayrıca, ilgili ülkedeki üretici ve ihracatçılara iletilmesini kolaylaştırmak ve çabuklaştırmak amacıyla şikayet konusu ülkelerin Türkiye’deki resmi temsilciliklerine de soru formları ve ekleri ile şikayetin gizli olmayan özetine ilişkin bildirim gönderilecektir.

Süreler

MADDE 8 – (1) Soru formunu cevaplandırma süresi, soru formları ve ekleri ile şikayetin gizli olmayan özetine ilişkin bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dahil 37 gündür.

(2) Soru formunda talep edilen bilgi ve belgelerin haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerin dikkate alınabilmesi için; söz konusu bilgi, belge ve görüşlerin, bu Tebliğ’in yayımı tarihinden itibaren en geç 37 gün içinde DTM İthalat Genel Müdürlüğü’ne yazılı olarak ulaştırılması gerekmektedir.

(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden, ancak bu Tebliğ’in 7 nci maddesi kapsamına girmeyen diğer ilgili tarafların da (ürünü girdi olarak kullanan işletmeler, bunların meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki işçi veya işveren sendikaları, vb.) görüşlerini bu Tebliğ’in yayımı tarihinden itibaren 37 gün içinde yazılı olarak DTM İthalat Genel Müdürlüğü’ne bildirmeleri gerekmektedir.

İşbirliğine gelinmemesi

MADDE 9 – (1) Yönetmelik’in 26 ncı maddesinde belirtildiği üzere, taraflardan birinin belirtilen süreler içinde gerekli bilgiyi sağlamaması veya yanlış bilgi vermesi ya da bilgi vermeyi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması halinde soruşturmaya ilişkin karar, -olumlu veya olumsuz- mevcut verilere göre alınacaktır.

Geçici önlem alınması, vergilerin geriye dönük uygulanması

MADDE 10 – (1) Karar’ın ilgili maddeleri uyarınca, soruşturma süresince geçici önlem uygulanması kararlaştırılabilir ve söz konusu geçici önlem veya kesin önlem geriye dönük olarak uygulanabilir.

(2) Önlemlerin uygulanmasında başlamış işlem kavramı ve istisnası bulunmamaktadır.

Yetkili merci ve adresi

MADDE 11 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi ve belgeler ile görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie iletilmesi gerekmektedir:

Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı

İthalat Genel Müdürlüğü

Damping ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi

İnönü Bulvarı No:36, 06510 Emek/ANKARA

Tel: +90-312-204 77 06 / 212 87 52

Faks:+90-312-212 8765 veya 212 87 11

E-posta: dsd0840@dtm.gov.tr

Soruşturmanın başlangıç tarihi

MADDE 12 – (1) Soruşturma, bu Tebliğ’in yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.

Yürürlük

MADDE 13 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 14 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın bağlı bulunduğu Bakan yürütür.

Şeftaliler: Yeni Zelanda'da Gözden Geçirme Zamanı

Yeni Zelanda Ekonomik Kalkınma Bakanlığı 14 Aralık 2008'de Yunanistan menşeli konserve şeftalilere ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlem ve tüm Avrupa Birliği menşeli konserve şeftalilere ilişkin olarak yürürlükte bulunan telafi edici önleme dair bir nihai gözden geçirme soruşturması başlattı.

Söz konusu önlemler 1998 yılında alınmıl ve 2003'te ilk nihai gözden geçirme soruşturmasının ardından değiştirilerek devamına karar verilmişti.

Dampinge ve sübvansiyona karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.

Metallised Yarn: Measure to Expiry

The Turkish Undersecretariat of Foreign Trade, through Communiqué no. 2008/39 published in the Turkish Official Gazette no. 27084 dated 18th of December 2008 (http://antidamping.blogspot.com/2008/12/ithalatta-haksz-rekabetin-nlenmesine_872.html), declared that the anti-dumping measure against metallised yarn (HST 5605) originating from the People's Republic of China, Chinese Taiwan, South Korea and India is going to expire on the 24th of September 2008 unless domestic producers submit a petition for the initiation of an expiry (sunset) review.

Metalize İplikler: Önlemin Süresi Doluyor

Dış Ticaret Müsteşarlığı 18 Aralık 2008 tarih ve 27084 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2008/39 sayılı Tebliğ (http://antidamping.blogspot.com/2008/12/ithalatta-haksz-rekabetin-nlenmesine_872.html) aracılığıyla Çin Halk Cumhuriyeti, Tayvan, Güney Kore ve Hindistan menşeli gipe edilmiş olsun olmasın dokumaya elverişli ipliklerden metalize ipliklere ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemin süresinin 24 Eylül 2009 tarihinde dolacağını beyan etti. Önleme tabi ürün 5605 gümrük tarife istatistik pozisyonu altında sınıflandırılıyor.

Yerli üreticiler önlemin süresinin sona ermesinden en geç üç ay öncesine kadar bir nihai gözden geçirmesi soruşturması açılması için başvuruda bulunma hakkına sahip.

Dampinge ve sübvansiyona karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.