9 Mayıs 2008 Cuma

EU Initiates Anti-Dumping Investigation on Wire Rod Originating From Turkey

European Commission, through a Notice published in the Official Journal of the European Union C 113 dated 8th of May 2008, initiated an anti-dumping investigation on wire rod originating from Turkey, People's Republic of China and Moldova.


The product allegedly being dumped is bars and rods, hot-rolled, in irregularly wound coils, of iron, non-alloy steel or alloy steel other than of stainless steel. The CN codes which are given for information purposes only are 7213 10 00, 7213 20 00, 7213 91 10, 7213 91 20, 7213 91 41, 7213 91 49, 7213 91 70, 7213 91 90, 7213 99 10, 7213 99 90, 7227 10 00, 7227 20 00, 7227 90 10, 7227 90 50 and 7227 90 95.

The complaint was lodged by the European Confederation of Iron and Steel Industries, EUROFER on the 25th of March 2008. EUROFER has been relying upon anti-dumping investigations since the last months of 2007.


European Commission is planning to apply sampling in view of the large number of producers. In that case only those companies that are sampled will have to respond to the questionnaire. However since China and Moldova are not accepted as market economies producers from these countries can ask for individual margins. Brazil is choosen as the third country (the analogue country) market economy for the determination of the normal price for China and Moldova.


Producers of wire rod has 10 days to request a questionnaire, 15 days to submit the necessary information for being accepted as in co-operation and for being taken into consideration for sampling. Replies to the questionnaires and other relevant views should be submitted within 40 days. Other interested parties too have 40 days to make themselves known and submit their views.

Hindistan'dan Renkli Televizyon Tüplerinde Ön Saptama

Hindistan'ın Tayin Edilmiş Otoritesi (Designated Authority), yani Ticaret ve Sanayi Bakanlığı Ticaret Departmanı Anti-Damping ve Buna Bağlı Vergiler Genel Müdürlüğü 7 Mayıs 2008 tarihli bir ilanla Malezya, Tayland, Çin Halk Cumhuriyeti ve Kore Halk Cumhuriyeti (Kuzey Kore) menşeli renkli katod ışın televizyon tüplerine ilişkin olarak yürütülmekte olan dampinge karşı soruşturmada ön saptamalarını ortaya koydu.


Bakanlık'ın ön saptamaları hem damping hem de zararın mevcut bulunduğu yönünde. Dolayısıyla inç cinsinden tüp genişliği ve firmalara göre değişen oranlarda dampinge karşı vergi ihdas edilmesi öneriliyor.


İlgili tarafların ön saptamalara ilişkin görüşlerini kırk günlük bir süre dahilinde arz etmesi ve Otorite'nin gerekli gördüğü taktirde ilave doğrulamalar yapmasını müteakiben nihai saptamalar açıklanacak.

Hindistan'dan İplikte Soruşturma

Hindistan Ticaret ve Sanayi Bakanlığı 6 Mayıs 2008 tarihli bir ilanla Çin Halk Cumhuriyeti, Tayland ve Vietnam menşeli bazı tür ipliklere ilişkin olarak bir dampinge karşı soruşturma başlattığını duyurdu.


Soruşturma konusu ürünler tamamen çekimli veya tamamen bükülmüş iplikler (All Fully Drawn or Fully Oriented Yarn), SDY (spin draw yarn) ve tekstürize veya kısmen bükümlü olmayan polyesterden düz iplikler (flat yarn of polyester) olarak tanımlanıyor. Piyasada bu ürünler FDY (fully drawn yarn - tamamen çekimli iplik) olarak anılıyor. Gümrük sınıflandırmasında ise 5402.47 nolu Hint gümrük başlığı kapsamına giriyor.


Çin ve Vietnam piyasa ekonomisi olarak kabul edilmediğinden normal fiyatın hesaplanması için üçüncü ülke olarak Tayvan belirlenmiş durumda.


Hindistan dünyanın en büyük iplik üreticilerinden bir tanesi. Nitekim Türkiye de Hindistan menşeli suni ve sentetik ipliğe ilişkin olarak bir anti-damping soruşturması yürütüyor.

8 Mayıs 2008 Perşembe

AB Türkiye Menşeli Filmaşine Anti-Damping Soruşturması Açtı

Avrupa Birliği, 8 Mayıs 2008 tarih ve C 113 sayılı Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayınlanan 2008/C 113/17 sayılı Duyuru ile Türkiye, Çin Halk Cumhuriyeti ve Moldova menşeli filmaşine (çelik tel) ilişkin olarak bir dampinge karşı soruşturma başlattı.


Soruşturma konusu ürün sıcak haddelenmiş, düzensiz demir rulolar halinde sarmalanmış, alaşımsız çelik ya da paslanmaz çelik dışındaki alaşımlı çeliklerden üretilen profil ve kangal halinde filmaşinler. Bilgi amacıyla verilen kombine nomenklatür kodları (Türkiye'de karşılığı GTİP) 7213 10 00, 7213 20 00, 7213 91 10, 7213 91 20, 7213 91 41, 7213 91 49, 7213 91 70, 7213 91 90, 7213 99 10, 7213 99 90, 7227 10 00, 7227 20 00, 7227 90 10, 7227 90 50 ve 7227 90 95.


Konuyla ilgili şikayet başvurusu Avrupa Demir ve Çelik Sanayileri Konfederasyonu, kısa adıyla EUROFER tarafından 25 Mart 2008 tarihinde yapılmıştı. EUROFER geçtiğimiz son aylarından beri anti-dampinge bel bağlamış bir görünüm sergiliyor.


Avrupa Komisyonu çok sayıda üretici olması soruşturmada nedeniyle örneklem alma yöntemini kullanmayı düşünüyor. Bu durumda sadece örnekleme alınacak teşebbüslerin ayrıntılı soru formlarına yanıt vermesi gerekecek. Ancak Çin ve Moldova piyasa ekonomisi olarak kabul edilmediğinden bu ülkelerin üreticileri ferdi marj talebinde bulunabilecek. Bu ülkeler için normal fiyatın belirlenmesi için üçüncü ülke olarak Brezilya seçilmiş durumda.


Filmaşin üreticilerin soru formu talep etmek için 10, Komisyon tarafından işbirliğine gelmiş olarak kabul edilerek örnekleme alınmak üzere değerlendirilmek üzere gerekli bilgileri arz etmek için 15 günlük bir süresi var. Soru formlarına yanıtların verilmesi ve ilgili görüşlerin sunulması için süre 40 gün. İlgili diğer tarafların da kendilerini beyan edip görüşlerini sunmaları için 40 günü var.

7 Mayıs 2008 Çarşamba

ABD'den Termal Kağıtta Ön Damping Saptaması



Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Ticaret Bakanlığı Uluslararası Ticaret İdaresi düşük ağırlıklı termal kağıtlara ilişkin olarak yürütülen dampinge karşı soruşturmada ön saptamada bulundu. Bakanlık tarafından 7 Mayıs 2008 tarihinde yayınlanan bilgi notuna göre Çin Halk Cumhuriyeti ve Almanya menşeli ithalatların dampingli olduğu tespit edilmiş durumda. Damping marjları % 2,3'lük marjı olan bir firma haricinde Çin için % 132,95, Almanya için ise % 6,49.

Ticaret Bakanlığı ön saptama doğrultusunda Birleşik Devletler Gümrük ve Sınır Koruma ajansının Çin ve Almanya menşeli ithalatlardan tespit edilen oranlar üzerinden nakit veya tahvil bazlı bir teminat alacak.

29 Ekim 2007'de başlatılan soruşturma normal koşullar altında Uluslararası Ticaret Komisyonu'nun 10 Kasım 2008'de nihai saptamada bulunmasıyla tamamlanacak. Muhtemel önlemlere ilişkin talimat ise bir hafta sonra verilecek. ABD'de anti-damping soruşturmalarında damping Ticaret Bakanlığı, zarar Uluslararası Ticaret Komisyonu tarafından inceleniyor.

Serbest Ticaret ve Ticari Savunma Araçları: Türkiye’nin Durumu

Küreselleşme sürecinin etkisiyle serbest ticaret günümüzde sadece ülkemizin iktisadi hayatının değil, günlük yaşantımızın da bir parçası haline gelmiş durumda. Ne ithalattan ne de ihracattan vazgeçmek mümkün olmadığı gibi biri olmadan ötekini gerçekleştirmeye de imkan yok. Serbest ticaret ülkenin dünya piyasalarıyla bütünleşmesini sağlayarak üreticilere yeni pazarların kapılarını açıyor, tüketicilerin ayağına yeni seçenekleri getiriyor. Böylelikle ulusal kaynakların en etkin ve verimli şekilde kullanılması temin edilmiş oluyor ve toplumsal refahımız artıyor.

Buna karşılık yurtdışından gelen mallara her zaman “Bırakınız geçsinler.” demek mümkün değil. Nasıl serbest piyasa ekonomisinin sağlıklı bir şekilde işlemesi borçlar, ticaret ve rekabet hukuku gibi kuralları gerekli kılıyorsa serbest ticaretin de gerektirdiği kendine özgü düzenlemeler var. Merkezinde Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) ile Tarifeler ve Ticaret Genel Anlaşması’nın (GATT) yer aldığı ve ülkemizin de mensubu bulunduğu çoktaraflı ticaret sistemi işte bu düzenlemeleri kapsıyor.

DTÖ kuralları arasında haksız rekabet yaratan veya aniden artış gösteren ithalatın yerli üreticilere zarar vermesi veya bu tehlikeyi doğurması ihtimaline karşı başvurulabilecek bir dizi önlem de yer alıyor. Ticari savunma araçları olarak adlandırılan bu önlemler anti-damping, telafi edici önlemler ve korunma önlemlerinden oluşuyor.

GATT Madde VI ve Uygulanmasına dair Anlaşma bir şirketin bir malı kendi piyasasına sürdüğü fiyattan daha düşük bir fiyata ihraç etmesi, yani damping yapması durumunda malın satıldığı ülkenin ithalatta haksız rekabetin önlenmesi için bir soruşturma açıp gerekli görüldüğünde ilgili şirkete karşı telafi edici bir gümrük vergisi koymasına imkan tanıyor. Bu uygulamaya kısaca anti-damping adı veriliyor.

DTÖ Sübvansiyonlar ve Telafi Edici Önlemler Anlaşması ise hükümetler tarafından verilen ihracat performansına bağlı veya üretimde ithal mal yerine yerli girdilerin kullanılmasını teşvik eden sübvansiyonları yasaklıyor. Yasak olmayan, buna karşın yine de diğer ülkelerin menfaatlerine zarar veren sübvansiyonlara karşı bu sübvansiyonları veren hükümetlerle istişarelerde bulunulabiliyor veya aynen anti-dampingte olduğu gibi soruşturma açarak telafi edici önlemler getirilebiliyor.

Yerli üreticilere zarar veren ithalatın dizginlenmesi için illahi dampingli veya sübvansiyonlu olması gerekmiyor. Korunma Önlemleri Anlaşması ithalattaki ani artışların yürütülecek bir soruşturma sonucunda yerli üreticilere ciddi zarar verdiğinin anlaşılması durumunda ithalatın geçici olarak kısıtlanması mümkün. Kısıtlama gümrük vergilerinin arttırılması, kantitatif sınırlamalar, yani kotalar getirilmesi veya bu ikisinin bir karması şeklinde olabiliyor.

Korunma önlemleriyle yakından ilgili bir konu ise gözetim. Gözetim bir malın ithalatının geçmişe dönük veya ileriye yönelik olarak yakında izleme altına alınması anlamına geliyor. İleri yönelik uygulamalarda önleme tabi malın ithalatı, diğer gümrük işlemlerinin yanı sıra ilgili makam tarafından düzenlenen gözetim belgelerinin arz edilmesine bağlı hale geliyor. Dolayısıyla ithalat prosedürleri artıyor ve zorlaşıyor. Gözetim önlemleri aynı zamanda korunma riskinin habercisi işlevini görüyor. DTÖ İtlalat Lisansları Prosedürleri Anlaşması bu tür işlemlerin genel olarak basit, şeffaf ve öngörülebilir tutulmasını hükme bağlıyor.

Türkiye dünyada ticari savunma araçlarını en çok kullanan ülkelerden bir tanesi. DTÖ istatistiklerine göre Anti-Damping Anlaşması’nın yürürlüğe girdiği 1 Ocak 1995’ten 30 Haziran 2007’ye kadar geçen sürede açılan toplam 3097 soruşturmadan 109’u Türkiye’de başlatılmış. Aynı dönemde ve daha önce açılıp karara bağlanan toplam 1997 kesin önlemden 110’u da ülkemize ait. Bu Türkiye’yi açılan soruşturmalarda dünya 10’uncusu, kesin önlemlerde ise yedincisi yapıyor (Tabi dünya ticaret hukuku içerisinde Avrupa Birliği’nin tek bir taraf olarak kabul edildiğini unutmamak lazım.). Türkiye’nin ihracatçılarına ilişkin olarak en çok önlem aldığı ülke ise 41 seferle Çin. DTÖ istatistiklerinin kapsadığı dönemden sonra ülkemiz Çin menşeli belirli ateş tuğlaları ile Çin ve Suudi Arabistan menşeli polyester elyafa ilişkin olarak iki anti-damping önlemi daha kabul etmiş durumda.

Korunma önlemlerine baktığımızda da benzer bir tablo ile karşılaşıyoruz. 1 Ocak 1995 ile 31 Ekim 2007 arasında 11’i Türkiye tarafından olmak üzere toplam 159 korunma soruşturması açılmış. Kesin önlemlerin sayısı 82, bunların yedisi Türkiye’den. DTÖ istatistiklerinin kapsadığı dönemden sonra gözlük çerçevelerine ilişkin olarak kabul edilmiş bir korunma önlemi daha var. Ülkemiz açılan soruşturmalarda dünya üçüncülüğünü, alınan önlemlerde ise dünya ikinciliğini Şili ile paylaşıyor.

Buna karşılık ülkemiz bugüne kadar hiçbir telafi edici önlem almamış durumda. Ancak sübvansiyona karşı soruşturmalarda sübvansiyon tutarının tespit edilmesine ilişkin usul ve esaslar kısa bir süre önce, 30 Ocak’ta kabul edildi ve ilk soruşturma da Hindistan menşeli polietilen tereftalat (PET) filmlere ilişkin olarak 6 Şubat’ta açıldı. Ticari savunma araçlarına ilişkin gelişmeleri bu konuda tuttuğum internet günlüğünden, yani “blog”dan takip etmek mümkün: http://antidamping.blogspot.com/.

Yerli üreticilerimizin ticari korunma araçlarına büyük ilgi gösterdiği, yetkili makam olan Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın da bu ilgiyi karşılıksız bırakmadığı ortada. Hatta duyduğumuz kadarıyla Müsteşarlık’ın İthalat Genel Müdürlüğü başvuru yağmuru altında.

Ancak ticari savunma araçlarının ortak özelliğinin geçici bir süre için uygulanabilmeleri olduğu unutulmamalı. Küreselleşen dünyada işletmeler için ayakta kalmanın yolu rekabet gücünü ayakta tutmaktan geçiyor. Ülkeler içinse serbest ticarete açık olmaktan.


Not: Daha önce Ticari Savunma Araçları'nda yayınlanan "Serbest Ticaret ve Ticari Korunma Önlemleri" başlıklı yazının genişletilmiş hali. Ege Ekonomisi (http://www.egeekonomisi.com/) ve Tarım Merkezi (http://www.tarimmerkezi.com/) sitelerinde 6 Mayıs 2008'de yayınlanmaya başlandı. Bu sitelerde yayınlanan diğer yazılarıma şuradan erişebilirsiniz: http://www.egeekonomisi.com/yazar_tumyazilar.php?hid=154

AB'den Pamuklu Nevresim Önleminde Değişiklik

Avrupa Birliği, 6 Mayıs 2008 tarih ve L 118 sayılı Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayınlanan 29 Nisan 2008 tarih ve (AT) 396/2008 sayılı Konsey Tüzüğü ile Pakistan menşeli pamuklu nevresimlere ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemde değişikliğe gitti ve bazı Pakistanlı ihracatçılara yeni ihracatçı üretici muamelesi statüsü tanıdı.


Avrupa Birliği, Mart 2004'te Pakistan menşeli pamuklu nevresimlere karşı üretici/ihracatçı ayrımı gözetmeksizin % 13,1'lik bir dampinge karşı vergi getirmişti. Mayıs 2006'da gerçekleştirilen resmi kısmi ara gözden geçirme soruşturması sonucunda yeni bir soruşturma dönemi ışığında üretici bazında damping marjları belirlenmişti. İşbirliğine gelen üreticilerin çok sayıda olması nedeniyle örneklem alınan ara gözden geçirme sonucunda % 0 ila 8,5 arasında değişen yeni dampinge karşı vergi oranları belirlenmiş, örnekleme alınmayan üreticilere bu oranların ağırlıklı ortalaması olan % 5,8, işbirliğine gelmeyen ve kendilerini beyan etmeyen diğer üreticilere ise en yüksek oran olan % 8,5 uygulanmıştı.


Bu kararı takiben 2007 yılında 18 Pakistanlı üretici yeni ihracatçı üretici muamelesi statüsü talep etmiş, bunlardan dördünün talebi olumlu karşılanmıştı. 13 Pakistanlı üreticinin daha aynı statüyü talep etmesi sonucunda yapılan incelemede bunlardan iki tanesinin gerekli koşulları karşıladığı tespit edilerek dampinge karşı önlemde bir kez daha değişikliğe gidildi. Söz konusu statüye hak kazanan şirketlere % 5,8'lik vergi oranı uygulanıyor.

AB'de Furfuril Alkol için Nihai Gözden Geçirme Vakti

Avrupa Komisyonu, 6 Mayıs 2008 tarih ve C 111 sayılı Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayınlanan bir ilanla Çin Halk Cumhuriyeti menşeli furfuril alkole ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemin süresinin 1 Kasım 2008 tarihinde dolacağını, Topluluk üreticilerin bu tarihten üç ay öncesine kadar önleme ilişkin olarak bir nihai gözden geçirme soruşturması açılması için başvuruda bulunabileceklerini ilan etti.


Avrupa Birliği Çin menşeli furfuril alkole Ekim 2003'te 84 ila 250 Euro/ton tutarında bir dampinge karşı vergi getirmişti.


Dampinge karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.

ABD'den Sitrik Asit ve Bazı Tuzlara Soruşturma

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Ticaret Bakanlığı'na bağlı olan Uluslararası Ticaret İdaresi 6 Mayıs 2008 Salı günü Kanada menşeli sitrik asit ve bazı sitrat tuzlara (sodyum sitrat ve potasyum sitrat) ilişkin olarak dampinge karşı, aynı ürünlerin Çin Halk Cumhuriyeti menşeli olanlarına ilişkin olarak ise hem dampinge hem de sübvansiyona karşı soruşturmalar başlattığını ilan etti. Soruşturmalar söz konusu ürünlerin tüm form, sınıf ve ebatları ile her türlü solüsyonunu kapsıyor.


Kanada menşeli ürünlerde % 22,91 ila 111,83, Çin menşeli ürünlerde % 156,87 oranında damping olduğu, ayrıca Çinli üreticilerin de minimis (dikkate alınmayacak kadar düşük sayılan) seviyenin üzerinde bir sübvansiyondan faydalandığı iddia edilmekte.


ABD'de anti-damping soruşturmalarında damping Ticaret Bakanlığı, zarar Uluslararası Ticaret Komisyonu tarafından inceleniyor. Komisyon konuyla ilgili ön zarar saptamasını 29 Mayıs'ta açıklayacak.

ABD'den Türkiye Menşeli İnşaat Demirine Gözden Geçirme



Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Uluslararası Ticaret Komisyonu 6 Mayıs 2008 Salı günü yaptığı bir basın açıklamasıyla Türkiye menşeli belirli inşaat demirlerine (İngilizce steel concrete reinforcing bar) karşı yürürlükte bulunan dampinge karşı önleme ilişkin olarak tam bir nihai gözden geçirme soruşturması yürütüleceğini belirtti.


Dampinge karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.

Türkiye menşeli inşaat demirine karşı yürürlükte bulunan önlem 1997 yılında getirilmiş, 2002 yılında başlatılan ilk gözden geçirme soruşturmasında Türk üreticilerin % 9,84 ila 41,80 oranında dampinge devam edeceği yönünde yapılan tespit sonucunda 2003 yılında uzatılmıştı.

ABD anti-damping mevzuatı Uluslararası Ticaret Komisyonu'nun nihai gözden geçirme soruşturmaları açıldıktan sonra gelen ilk yanıtları değerlendirerek, soruşturmanın açılmasını takip eden 95 günlük bir süre içerisinde tam bir soruşturma mı yoksa hızlandırılmış bir soruşturma mı yürütüleceğine karar vermesini hükme bağlıyor. Tam soruşturmalarda prosedür eksiksiz olarak uygulanıyor: İthalatçı ve üretici/ihracatçılara soru formları gönderiliyor ve kamuya açık bir dinleme toplantısı düzenleniyor. Uluslararası Ticaret Komisyonu hem yerli hem de Türkiyeli tarafların soruşturmaya katılım düzeyini tam bir soruşturma yürütülmesi için yeterli bulmuş durumda.

ABD'den Silikon Metalde Hızlı Gözden Geçirme

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Uluslararası Ticaret Komisyonu 6 Mayıs 2008 Salı günü yaptığı bir basın açıklamasıyla Rusya menşeli silikon metale karşı yürürlükte bulunan dampinge karşı önleme ilişkin olarak hızlandırılmış bir nihai gözden geçirme soruşturması yürütüleceğini belirtti.

Dampinge karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.

ABD anti-damping mevzuatı Uluslararası Ticaret Komisyonu'nun nihai gözden geçirme soruşturmaları açıldıktan sonra gelen ilk yanıtları değerlendirerek, soruşturmanın açılmasını takip eden 95 günlük bir süre içerisinde tam bir soruşturma mı yoksa soru formları ve dinleme toplantısını içermeyen hızlandırılmış bir soruşturma mı yürütüleceğine karar vermesini hükme bağlıyor. Hızlandırılmış soruşturmalarda Komiserler bir karara varmak için eldeki bilgileri kullanıyor.

DTÖ'den "Sıfırlama" İhtilafında Temyiz

Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) Temyiz Organı, DS344 sayılı "Birleşik Devletler - Meksika'dan Paslanmaz Çeliğe ilişkin Nihai Anti-Damping Önlemleri" ihtilafında karara vardı. Temyiz Organı 30 Nisan 2008 tarihli raporunda konuyla ilgili panel raporunu kısmen geriye çevirdi. Amerika Birleşik Devletleri'nin (ABD) GATT ve Anti-Damping Anlaşması kapsamındaki yükümlülüklerine aykırı davrandığı sonucuna varan Temyiz Organı, İhtilafların Halli Organı'ndan ABD'nin ihtilaf konusu önlemi yükümlülüklerine uygun hale getirmesini talep etmesini uygun gördü.


Meksika 26 Mayıs 2006'da ABD'ye 1999-2004 döneminde gerçekleştirdiği sac ve kütük şeklinde paslanmaz çelik ithalatlarına dair nihai anti-damping saptamalarında temel alınan bazı kanun, düzenleme, uygulama ve yöntemlerin dünya ticaret hukukuna aykırı olduğu iddiasıyla bu ülke ile istişarelerde bulunmayı talep etmişti. İhtilafın temelinde ABD'nin kullandığı bazı karmaşık yöntemlerin negatif damping marjlarını sıfıra çekmesi yattığından "sıfırlama" ihtilafı olarak bu vakada taraflar kendi aralarında bir çözüm bulamadığından DTÖ'nün ihtilafların halli mekanizması doğrultusunda konuyu incelemek üzere bağımsız uzmanlardan bir panel teşkil edilmişti. 20 Aralık 2007'de yayınlanan ve ABD lehine olan panel raporu Meksika tarafından temyize götürülmüştü.


ABD'nin "sıfırlama" konusunda Japonya ve Avrupa Birliği ile devam eden başka ihtilafları da bulunuyor. "Sıfırlama" yönteminin anti-damping soruşturmalarında yerli üreticilerin çıkarlarını kayırmakta kullanılan başlıca saptırmalardan bir tanesi olduğu değerlendiriliyor.

6 Mayıs 2008 Salı

Turkey extends anti-dumping duties on hinges and similar articles

The Turkish Undersecretariat of Foreign Trade, through Communiqué 2008/18, concluded an anti-circumvention investigation on Chinese imports of hinges, base metal mountings, fittings and similar articles for furniture and hat-racks, hat-pegs, brackets and similar fixtures consigned through Chinese Taiwan, Malaysia and Indonesia. The anti-dumping duties in question are extended to products originating from and/or consigned through these countries. Five Taiwanese companies that were verified to be producers are exempted. Turkey had imposed anti-dumping duties ranging between 0.508 and 1.39 USD/kg. for the products in question in February 2004

For further information:
http://www.antidumpingpublishing.com/anti-dumping-news/Turkey-extends-anti-dumping-duties-on-hinges-and-similar-articles.aspx

Turkey extends anti-dumping duties on pocket lighters

The Turkish Undersecretariat of Foreign Trade, through Communiqué 2008/17, concluded an anti-circumvention investigation on Chinese imports of gas fuelled, non refillable pocket lighters, gas fuelled, refillable pocket lighters with electrical ignition system and gas chambers of plastic for pocket lighters consigned through Vietnam. The anti-dumping duties in question are extended to products originating from and/or consigned through Vietnam. The single Vietnamese exporter which co-operated with the Turkish authorities throughout the investigation is exempted.


For further information:

Turkey to continue anti-dumping duties on pocket lighters

The Turkish Undersecretariat of Foreign Trade, through Communiqué 2008/16, determined that revoking the existing anti-dumping duties on imports of gas fuelled, non refillable pocket lighters, gas fuelled, refillable pocket lighters with electrical ignition system and gas chambers of plastic for pocket lighters from China would be likely to lead to continuation or recurrence of dumping and injury. While the anti-dumping duties of 0.05 USD/kg. for pocket lighters will remain in place unchanged the duty of 0.03 USD/kg. for gas chambers for pocket lighters is lowered to 0.02 USD/kg.


For further information:

İngilizce Gönderiler Hakkında

Ticari Savunma Araçları günlüğünün amacını "Başlarken" açıklamıştık: Konuyu farklı boyutlarıyla, derli toplu ve nesnel bir şekilde ele almak. Böylelikle ülkemizde bu alanda eksiği çekilen bilgi kaynağını oluşturmak.


Ancak sadece ülkemizde değil, ülkemiz hakkında da bilgi kaynağı eksiği var bu alanda. Nitekim anti-damping konusunda araştırma ve danışmanlık yapan Cliff Stevenson, kendisiyle http://www.antidumpingpublishing.com/ adresli sitesinin Türkiye muhabiri olmak için temasa geçtiğimde çok memnun kalmıştı. Nedeni açık: Türkiye dünyada anti-damping ve korunma önlemlerine en çok başvuran ülkeler arasında.


Hazır kendi internet günlüğüme başlamışken bu site için kaleme aldığım kısa haberlere de yer vermek istiyorum. Böylelikle http://www.antidumpingpublishing.com/ 'u düzenli olarak takip etmeyen, ancak belirli bir soruşturmayla ilgili bilgi arayan yabancı okuyucuları da bir ihtimal çekebiliriz buraya. Malum, devir aradığınızı internette bulma devri. Hatta Amerikan İngilizcesi'nde "google up" diye bir eylem türemiş durumda!


Bu arada yeni açılan soruşturmalar için kendi oluşturduğum ve geliştirmeye devam ettiğim bir formu kullanarak hazırladığım "Turkish Anti-Dumping Case Information Note" üst başlıklı bilgi notlarına teknik nedenlerden dolayı burada yer vermek mümkün değil. Yani bu bilgi notları ve tebliğlerin Word dosyası sürümlerine erişmek için yine Cliff'in sitesini ziyaret etmek gerekecek. Kendisine de rakip çıkmamış olacağız böylelikle.

Arjantin'den Fermuarlara Soruşturma

Arjantin Ekonomi ve Üretim Bakanlığı 5 Mayıs 2008 tarih ve 31.397 sayılı Resmi Bülten'de yayınlanan 120/2008 sayılı Karar ile Peru, Çin Tayvanı ve Çin Halk Cumhuriyeti menşeli naylon, enjekte plastik ve bronz fermuarlara ilişkin olarak bir dampinge karşı soruşturma başlattı. İlgili tarafların kendilerini beyan etmeleri ve görüşlerini sunmaları için 45 günlük bir süresi var.


Çin Halk Cumhuriyeti bir piyasa ekonomisi olarak kabul edilmediğinden dolayı normal değerin hesaplanması için üçüncü ülke olarak Brezilya seçilmiş durumda.

ABD'den Klima Valflerinde Ön Zarar Saptaması

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Uluslararası Ticaret Komisyonu 2 Mayıs 2008 Cumartesi günü yaptığı bir basın açıklamasıyla Çin Halk Cumhuriyeti menşeli klima sistemlerinin montaj veya bakımında kullanılan valflerin ABD'ye dampingli olduğu iddia edilen ithalatları nedeniyle yerli sanayinin zarar gördüğü yönünde ön saptamada bulundu. Komisyon'un konuyla ilgili raporuna ulaşmak Haziran ayında mümkün olacak. 8 Nisan'da başlatılmış olan soruşturma ise Ticaret Bakanlığı'na bağlı Uluslararası Ticaret İdaresi'nin dampinge ilişkin ön saptaması ile devam edecek.

ABD'de anti-damping soruşturmalarında damping Ticaret Bakanlığı, zarar Uluslararası Ticaret Komisyonu tarafından inceleniyor.

5 Mayıs 2008 Pazartesi

ABD'den HEDP'de Ön Zarar Saptaması

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Uluslararası Ticaret Komisyonu 2 Mayıs 2008 Cumartesi günü yaptığı bir basın açıklamasıyla Çin Halk Cumhuriyeti ve Hindistan menşeli 1-hidroksietilidene-1,1-diphosfonik asit (HEDP) diye adlandırılan ürünün ABD'ye dampingli olduğu iddia edilen ithalatları nedeniyle yerli sanayinin zarar gördüğü yönünde ön saptamada bulundu. Komisyon'un konuyla ilgili raporuna ulaşmak Haziran ayında mümkün olacak. 8 Nisan'da başlatılmış olan soruşturma ise Ticaret Bakanlığı'na bağlı Uluslararası Ticaret İdaresi'nin dampinge ilişkin ön saptaması ile devam edecek.


ABD'de anti-damping soruşturmalarında damping Ticaret Bakanlığı, zarar Uluslararası Ticaret Komisyonu tarafından inceleniyor.

AB Ayakkabıda Önlemlerin Etkisiz Kılınmasını Engelledi

Avrupa Birliği Çin Halk Cumhuriyeti menşeli bazı yüzü deriden olan ayakkabılara karşı yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemin yine Çin'e bağlı olan Makao Özel Yönetim Bölgesi'nden yapılan ithalatlar aracılığıyla etkisiz kılındığı şikayeti üzerine başlattığı önlemlerin etkisiz kılınması soruşturmasını tamamladı.


Soruşturmada Çin'den yapılan ithalatlardaki azalma ile Makao'dan yapılan ithalatlarda görülen artış arasında parallellik bulunduğu ve yapılan incelemelerde önlemin Makao üzerinden sevkiyat veya bu bölgede malların menşesini değiştirmeye yeterli olmayacak bir katma değer yaratan montaj aracılığıyla etkisiz kılındığı tespit edildi.


1 Mayıs 2008 tarih ve L/117 sayılı Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayınlanan (AT) 388/2008 sayılı Konsey Tüzüğü ile daha düşük bir marjin alan biri hariç tüm Çinli üreticilere Ekim 2006'da getirilen % 16.5'luk dampinge karşı verginin Makao menşeli ithalatları kapsayacak şekilde genişletilmesi hükme bağlandı.


Önlemin kapsadığı ürünlerin Topluluk Kombine Nomenklatür kodları aşağıdaki şekilde:
ex 6403 20 00, ex 6403 51 05, ex 6403 51 11, ex 6403 51 15, ex 6403 51 19, ex 6403 51 91, ex 6403 51 95, ex 6403 51 99, ex 6403 59 05, ex 6403 59 11, ex 6403 59 31, ex 6403 59 35, ex 6403 59 39, ex 6403 59 91, ex 6403 59 95, ex 6403 59 99, ex 6403 91 05, ex 6403 91 11, ex 6403 91 13, ex 6403 91 16, ex 6403 91 18, ex 6403 91 91, ex 6403 91 93, ex 6403 91 96, ex 6403 91 98, ex 6403 99 05, ex 6403 99 11, ex 6403 99 31, ex 6403 99 33, ex 6403 99 36, ex 6403 99 38, ex 6403 99 91, ex 6403 99 93, ex 6403 99 96, ex 6403 99 98 ve ex 6405 10 00.

4 Mayıs 2008 Pazar

Estey'den Anti-Damping Üzerine Yeni Makale

Ticari Savunma Araçları günlüğünün hedeflerinden bir tanesi de konuyla ilgili akademik yazını takip etmek. Özellikle anti-damping olmak üzere ticari savunma araçları akademisyen ve araştırmacıların ilgisini oldukça çeken bir konu. Ancak bu alanda Türkiye'de veya ülkemize ilişkin olarak yapılmış çalışmaların sayısı son derece düşük. Günlüğümüz vasıtasıyla ilgilileri güncel çalışmalardan mümkün olduğu kadar haberdar ederek bu eksiğin giderilmesine yardımcı olacağımızı umuyoruz.



Bahsedeceğimiz ilk çalışma Kanada'da bulunan Estey Centre for Law and Economics in International Trade (http://www.esteycentre.ca/) kaynaklı. İsmi yanıltmasın, merkez uluslararası ticarete hukuk ve ekonomi perspektifinden değil, disiplinlerarası bir şekilde yaklaşıyor. Ticaret politikası ve özellikle çoktaraflı ticaret müzakereleri konusunda dünyanın en önde gelen araştırma kuruluşlarından biri olan Estey Centre'ın bir de konuyla ilgili dergisi var: Estey Centre Journal of International Law and Trade Policy (http://www.esteyjournal.com/).




Derginin son sayısından yer alan makalelerden bir tanesi tarım sektöründe piyasa gücü ve anti-damping konusunda. Makalenin özeti aşağıda:


Antidumping and Market Power in the Agriculture Sector, with a Special Case Study of the Fresh Tomato Industry


Kathy Baylis
Assistant Professor in Agroecology, Food & Resource Economics Group, University of British Columbia
Nisha Malhotra
Lecturer, Economics Department, University of British Columbia



In this article we highlight the anticompetitive nature of antidumping (AD) legislation. Antidumping legislation was set up to protect domestic firms from predatory pricing by foreign firms. We argue that protecting highly concentrated industries drastically reduces competition at home. In cases where the industry consists only of one or two firms, import restriction may breed monopolies at the expense of domestic consumers. This article looks at cases filed by the agriculture sector, and at the market concentration of industries in this sector, to illustrate the above possibility. We study the case of fresh tomatoes in detail to further demonstrate the anticompetitive nature of AD legislation. We show the effect of AD legislation on imports, as well as the change in the Lerner index in the fresh tomato industry.




Keywords: agriculture, antidumping legislation, competition, fresh tomato industry


Estey'in çalışmalarını yakından takip etmeye devam edeceğiz.

ABD'den Polietilen Tereftalatta Ön Damping Saptaması

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Ticaret Bakanlığı'na bağlı olan Uluslararası Ticaret İdaresi polietilen tereftalat film, tabaka ve şeritlere ilişkin olarak yürütülen dampinge karşı soruşturmada ön saptamalarını yaptı. Bakanlık tarafından 28 Nisan 2008 tarihinde yayınlanan bilgi notuna göre Brezilya, Çin Halk Cumhuriyeti ve Birleşik Arap Emirlikleri menşeli ithalatların dampingli olduğu tespit edilmiş durumda. Damping marjları sırasıyla % 28,72 ila 44,36, % 46,82 ila 76,72 ve % 2.45 oranlarında. Soruşturmanın kapsadığı diğer ülke olan Tayland'taki üretici/ihracatçıların ise normal değerin altında fiyatla satış yapmadığına karar verildi.


Ticaret Bakanlığı ön saptamalar doğrultusunda Birleşik Devletler Gümrük ve Sınır Koruma ajansının Brezilya, Çin ve BAE menşeli ithalatlardan tespit edilen oranlar üzerinden nakit veya tahvil bazlı bir teminat alacak.


18 Ekim 2007'de başlatılan soruşturma normal koşullar altında Uluslararası Ticaret Komisyonu'nun 23 Ağustos 2008'de nihai saptamada bulunmasıyla tamamlanacak.


Türkiye de Hindistan menşeli polietilen tereftalat filmlere ilişkin olarak geçtiğimiz Şubat ayında bir sübvansiyon soruşturması açmıştı. Bu soruşturmanın özelliği dünyada en çok dampinge karşı önlem alan ülkelerden biri olan Türkiye'nin açtığı ilk sübvansiyon soruşturması olması.

Avustralya'dan Çelik Profillerde Ara Gözden Geçirme

Avustralya Gümrük İşleri 28 Nisan 2008 Pazartesi günü yayınlanan 2008/16 sayılı Damping Tebliği ile Tayland menşeli bazı sıcak daldırma galvanizli çelik profillere ilişkin olarak bir ara gözden geçirme soruşturması başlattı. Soruşturmanın kapsadığı ürünler sıcak daldırma galvanizli, dikişli, kesidi daire şeklinde olan çelik borular. Ara gözden geçirme dış çapı 114.3 mm'ye kadar olan boruları kapsarken 17 Şubat 2000 tarihinde ilan edilen orijinal önlem dış çapı 114.3 mm'den fazla, ancak 165.1 mm'den düşük olan boruları da kapsıyordu.


Dampinge karşı önlem 2005 yılında bir nihai gözden geçirme soruşturmasından geçirilmiş, değiştirilerek uzatılmasına karar verilmişti. Mevcut ara gözden geçirme soruşturması CMC isimli firmanın Saha Thai Steel Pipe Co. Ltd.'nin ihracatına uygulanan önlemin gözden geçirilmesi için 1 Nisan 2008'de yaptığı başvuru üzerine başlatıldı. Ancak Avustralya Gümrük İşleri gözden geçirmenin tüm Taylandlı ihracatçıları kapsayacak şekilde genişletilmesini uygun gördü. Soruşturma normal koşullar altında 30 Eylül 2008 tarihine kadar tamamlanacak ve ilgili bakana bir tavsiye arz edilecek.


Dampinge karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Ara gözden geçirme soruşturmaları ise Önlemin uygulanmasına devam edilmesinin dampingi veya sübvansiyonu ortadan kaldırmak için gerekli olmadığı ve/veya önlemin kaldırılması veya değiştirilmesi halinde zararın devam etmesinin veya yeniden oluşmasının muhtemel olmadığı veya yürürlükte bulunan önlemin zarara neden olan dampingi veya sübvansiyonu ortadan kaldırmaya yeterli bulunmadığı veya bulunmayacak hale geldiği yönünde başvuru yapıldığında açılabiliyor.

Arjantin'den Makaralı Zincirlerde Nihai Gözden Geçirme

Arjantin Ekonomi ve Üretim Bakanlığı 28 Nisan 2008 tarih ve 31.393 sayılı Resmi Bülten'de yayınlanan 109/2008 sayılı karar ile Çin Halk Cumhuriyeti menşeli belirli makaralı zincirlere ilişkin olarak bir nihai gözden geçirme soruşturması başlattı. Söz konusu önlem 1998 yılından beri yürürlükte. İlgili tarafların kendilerini beyan etmeleri ve görüşlerini sunmaları için 45 günlük bir süresi var.


Dampinge karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.