4 Haziran 2008 Çarşamba

ABD Türkiye Menşeli İnşaat Demirinde Dampinge Karşı Vergiyi Kaldırıp Kaldırmamayı Değerlendiriyor



Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Ticaret Bakanlığı Uluslararası Ticaret İdaresi Nisan ayı içerisinde Türkiye menşeli belirli inşaat demirlerine (İngilizce steel concrete reinforcing bar) karşı yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemin iki Türk ihracatçıya ilişkin olarak kısmen yürürlükten kaldırması için başvurular aldığını açıkladı. İdare bu başvurulara istinaden söz konusu önleme dair bir idari gözden geçirme soruşturması başlattı. Konuyla ilgili duyuru 4 Haziran 2008 tarihli Federal Sicil 73 (108)'de yayınlandı ve yayın günü yürürlüğe girdi.

Uluslararası Ticaret İdaresi ayrıca Rusya Federasyonu menşeli magnezyum metale karşı yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemin bir ihracatçıya ilişkin olarak kısmen yürürlükten kaldırılmasına yönelik bir idari gözden geçirme de başlattı.

Dampinge karşı vergilerin kısmen yürürlükten kaldırılması vergiye tabi üretici veya ihracatçıların önleme tabi ürünü en az üç ardışık yıl boyunca normal değerin altında ihraç etmemesi, gelecekte de bu şekilde ihraç etmemelerinin muhtemel olması ve şayet böyle yaparlarsa önlemin geri getirilmesini peşinen kabul etmeleri durumunda mümkün.

ABD Uluslararası Ticaret Komisyonu da 6 Mayıs 2008 Salı günü yaptığı bir basın açıklamasıyla bu önleme ilişkin olarak tam bir nihai gözden geçirme soruşturması yürütüleceğini belirtmişti (http://antidamping.blogspot.com/2008/05/abdden-trkiye-meneli-inaat-demirine.html).

AB'den Monosodyum Glutamata Geçici Önlem

Avrupa Birliği (AB) 4 Haziran 2008 tarihli Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nden (2008/L 144/14) yayınlanan 3 Haziran 2008 tarih ve (AT) 492/2008 sayılı Komisyon Tüzüğü aracılığıyla Çin Halk Cumhuriyeti menşeli monosodyum glutamata geçici olarak dampinge karşı vergi ihdas etti. Kısaltması olan MSG, Vetsin ve E621 olarak da bilinen monosodyum glutamat bir çok gıda ürününde aromayı artırmak için kullanılan bir katkı maddesi. Yemeklerden aldığımız tadı arttırmakla beraber kanser riskini de yükseltiyor. Kişisel bakım ürünlerinin de imalatında kullanılıyor ayrıca.

Soruşturma şikayet konusu ürünü Topluluk'taki tek üreticisi olan Ajinomoto Foods Europe SAS isimli şirket tarafından 23 Temmuz 2007'de yapılan başvuru üzerine 5 Eylül 2007'de başlatılmıştı. Soruşturma dönemi olarak 1 Temmuz 2006 ila 30 Haziran 2007 belirlenmişti.

Çin'de mukim bulunan üç monosodyum glutamat üreticisi soruşturmaya katılmış. Ancak üreticilerden bir tanesinin tesislerinden gerçekleştirilen doğrulama esnasında belgelerde tahrifat yaptığı tespit edilince bu üreticiye ilişkin olarak eldeki bilgilerin kullanılmasına karar verilmiş. Diğer iki üreticinin ise piyasa ekonomisi muamelesi talepleri kabul edilmemiş. Avrupa Komisyonu soruşturmada piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak Tayland'ı seçmiş. İnceleme sonucunda tespit edilen geçici damping marjları Hebei Meihua MSG Group Co., Ltd. ve Tongliao Meihua Bio-Tech Co., Ltd. için % 33,8, Fujian Province Jianyang Wuyi MSG Co., Ltd. için % 36,5, ülke geneli için ise % 39,7.

Soruşturma döneminde Çinli üreticilerin AB'ye ithalatları ve AB'deki pazar payları 2005 yılına göre yedi kattan daha fazla artış gösterirken Topluluk üreticisinin bazı ekonomik göstergelerinde hafif, finansal göstergelerde ise ağır bozulmalar görülmüş. Komisyon bu nedenle zararın varlığına hükmetmiş. Üçüncü ülkelerden ithalat, talepte görülen gelişmeler, döviz kuru dalgalanmaları, AB şeker ortak piyasa düzeninin reformu ve ham madde farklılıklarının incelenmesi damping ile zarar arasındaki nedenselliği ortadan kaldırmaya yeterli olmamış. Komisyon Topluluk üreticisinin ihracat performansının düşük olmasının zarar etmesine yol açtığı ve kendisinin gerçekleştirdiği ithalatlara ilişkin iddiaları da soruşturma döneminde görülen gelişmelere dayanarak reddetmiş.

Daha düşük vergi oranı kuralı doğrultusunda Çinli şirketlere yönelik geçici vergiler damping marjlarının seviyesinde belirlenmiş durumda. Önleme tabi ürünler bu oranlarda bir teminatın yatırılması ile serbest dolaşıma girebilecek. Vergiler nihai karar sonrasında kesinleşecek.

ABD'den Filmaşin Gözden Geçirmesinde Saptama



Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Uluslararası Ticaret Komisyonu 3 Haziran 2008 Salı günü yaptığı bir basın açıklamasıyla Brezilya menşeli karbon ve bazı alaşımlı çelik filmaşinlere ilişkin olarak yürürlükte bulunan telafi edici önlemin ve Brezilya, Endonezya, Meksika, Moldova, Trinidad ve Tobago ve Ukrayna menşeli olanlara ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemin sona erdirilmesinin öngörülebilir bir süre zarfında zararın devam etmesi veya tekrarlanmasına neden olacağını saptadığını açıkladı.


Ancak Komisyon Kanada menşeli filmaşine ilişkin dampinge karşı önlemin devam ettirilmesini gerekli görmedi. ABD Ticaret Bakanlığı Uluslararası Ticaret İdaresi geçtiğimiz günlerde bu önlemde NAFTA ihtilafların halli mekanizması dahilinde varılan mutabakat doğrultusunda değişikliğe gitmişti (http://antidamping.blogspot.com/2008/05/abdden-filmain-nleminde-nafta.html).


Dampinge karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.


ABD'nin Çelik Hat Borularında Ön Zarar Saptaması Federal Sicil'de

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Uluslararası Ticaret Komisyonu Kore Cumhuriyeti menşeli belirli yuvarlak kaynaklı karbon kalitesinde çelik hat borularının dampingli olduğu iddia edilen ve Çin Halk Cumhuriyeti menşeli olanların hem dampingli hem de sübvansiyonlu olduğu öne sürülen ithalatları nedeniyle yerli sanayinin zarar gördüğü yönünde ön saptamada bulundu. Komisyon tarafından 16 Mayıs'ta bir basın açıklaması aracılığıyla duyurulan (http://antidamping.blogspot.com/2008/05/abdden-elik-borularda-n-saptama.html) ve 28 Mayıs'da kararı çıkan ön saptamayla ilgili resmi duyuru 3 Haziran 2008 tarihli Federal Sicil 73 (107)'de yayınlandı ve yayın günü yürürlüğe girdi.

3 Nisan 2008 tarihinde yerli üreticiler ile bir sendika konfederasyonu tarafından yapılan başvuru üzerine başlatılmış olan soruşturmalar ABD Ticaret Bakanlığı Uluslararası Ticaret İdaresi'nin damping ve sübvansiyonun varlığına ilişkin saptamalarıyla devam edecek.

ABD'de anti-damping ve anti-sübvansiyon soruşturmalarında damping ve sübvansiyon Ticaret Bakanlığı, zarar Uluslararası Ticaret Komisyonu tarafından inceleniyor.

Avustralya'dan Statü Raporu



Avustralya Gümrük Hizmetleri 31 Mayıs 2008 tarihinde yayınlanan 2008/23 sayılı Damping Tebliği ile dampinge karşı ve telafi edici önlemlere ilişkin statü raporunu güncelledi. Buna göre Avustralya hali hazırda bir ürüne ilişkin olarak dampinge karşı, bir ürüne ilişkin olarak da hem damping hem de sübvansiyona karşı soruşturma yürütüyor. Ayrıca dört gözden geçirme ve üç zararın devamı incelemesi sürdürülmekte.


Avustralya Gümrük Hizmetleri her ay sonunda bir statü raporu yayınlıyor. Yılın son statü raporunu Ocak 2009'da ayrıntılı şekilde incelemeyi planlıyoruz.


Rapora aşağıdaki bağlantıdan ulaşmak mümkün:


DTÖ Müzakereleri Bildiğiniz Gibi!



Doha Kalkınma Gündemi, bir başka deyişle çoktaraflı ticaret müzakerelerinin Doha raunduna ilişkin olarak son zamanlarda beliren olumlu işaretler meyve vermekten uzak gözüküyor.

Tarımsal Olmayan Ürünlerde Pazara Erişim Müzakere Grubu'nun Başkanı Don Stephenson 2 Haziran 2008 günü Dünya Ticaret Örgütü üyelerini bir araya getiren bir toplantıda sonuç vermeyen bir haftalık bir istişare sürecini takiben müzakereleri tarafların konumları bir parça yakınlaşana kadar askıya almaya karar verdiğini açıkladı.

Tarım müzakerelerinde ise durum daha iyiydi. Tarım Komitesi'nin 3 Haziran'da düzenlenen "enformel açık uçlu özel toplantısı" ertesinde Müzakere Grubu Başkanı Crawford Falconer artan bir ilerleme sağlandığını dile getirdi ve delegasyonların teknik konuları ele almalarına fırsat vermek için görüşmelere 9 Haziran'a kadar ara verdi.

Tarım müzakerelerindeki ilerlemenin tarım ve tarımsal olmayan ürünlere ilişkin düzenlemelerin beraber ele alınacağı siyasal görüşmeleri kolaylaştıracağı düşünülüyor. Ancak Doha'yı başarıya eriştirecek formülü (http://antidamping.blogspot.com/2008/06/dt-genel-sekreteri-avrupa.html) elde etmek hiç de kolay değil.

Bu çerçevede ticari savunma araçlarına ilişkin müzakereler ön planda olmamakla hiç de sorunsuz sayılmaz (http://antidamping.blogspot.com/2008/06/dtden-damping-ve-sbvansiyon.html).

AB'den Sitrik Asite Geçici Önlem

Avrupa Birliği (AB) 3 Haziran 2008 tarihli Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde (2007/L 143/13) yayınlanan 2 Haziran 2008 tarih ve (AT) 488/2008 sayılı Komisyon Tüzüğü aracılığıyla Çin Halk Cumhuriyeti menşeli belirli sitrik asitlere geçici olarak dampinge karşı vergi ihdas etti.

Soruşturma Avrupa Kimya Sanayisi Konseyi, kısa adıyla CEFIC tarafından 23 Temmuz 2007'de yapılan başvuru üzerine 4 Eylül 2007'de başlatılmıştı. Soruşturma dönemi olarak 1 Temmuz 2006 ila 30 Haziran 2007 belirlenmişti.

Örneklem yönteminin kullanıldığı soruşturmada iki Çinli firmaya piyasa ekonomisi muamelesi tanınmış. Tespit edilen geçici damping marjları % 19,6 ila % 60,1 arasında değişiyor. Dampingli ithalatın Topluluk piyasasında % 17,42'lik bir fiyat kırmasına neden olduğu saptanmış.

Topluluk üreticilerinin birçok ekonomik göstergesinde olumlu gelişmeler var. Buna karşılık piyasa payı soruşturma döneminde % 9 azalmış ve karlılıkla ilgili göstergeler ciddi şekilde bozulmuş. Komisyon bu nedenle zararın varlığına hükmetmiş. Üçüncü ülkelerden ithalat, AB şeker ortak piyasa düzeninin reformu, enerji fiyatlarının gösterdiği artış, kartel iddiaları ve döviz kuru dalgalanmaları dikkate alınmakla beraber bunlardan hiçbirinin damping ile zarar arasındaki nedenselliği ortadan kaldırmadığı da değerlendirilince geçici vergilerin yolu açılmış.

Geçici vergiler damping marjı asgari seviyede olan DSM Sitrik Asit için % 13,2 oranında iken diğer firmalar için % 38,8 ila % 49,3 arasında değişiyor. Önleme tabi ürünler bu oranlarda bir teminatın yatırılması ile serbest dolaşıma girebilecek. Vergiler nihai karar sonrasında kesinleşecek.

Hali hazırda Amerika Birleşik Devletleri de Kanada menşeli sitrik asit ve bazı sitrat tuzların (sodyum sitrat ve potasyum sitrat) dampingli olduğu iddia edilen ithalatları ve aynı ürünlerin Çin Halk Cumhuriyeti menşeli olanlarının dampingli ve sübvansiyonlu olduğu iddia edilen ithalatlarına ilişkin soruşturmalar yürütüyor (http://antidamping.blogspot.com/2008/05/abdden-sitrik-asit-ve-baz-tuzlarda-n.html).

ABD'den Polivinil Alkolde Nihai Gözden Geçirme

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Uluslararası Ticaret Komisyonu Çin Halk Cumhuriyeti, Japonya ve Kore Cumhuriyeti menşeli polivinil alkole ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önleme dair bir nihai gözden geçirme soruşturması başlattı. Konuyla ilgili duyuru 2 Haziran 2008 tarihli Federal Sicil 73 (106)'da yayınlandı ve yayın günü yürürlüğe girdi.

Japonya menşeli polivinil alkole karşı önlem Temmuz 2003'te, Çin ve Kore menşeli olanlara karşı önlem ise Ekim 2003'te karara bağlanmıştı. Komisyon nihai gözden geçirme aracılığıyla bu önlemin sona ermesinin maddi zararın devam etmesi veya yeniden meydana gelmesine neden olup olmayacağını inceleyecek. İlgili tarafların 22 Temmuz'a kadar gerekli bilgileri Komisyon'a iletmesi gerekiyor.

Dampinge karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.

ABD'den Sakarinde Nihai Gözden Geçirme

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Uluslararası Ticaret Komisyonu Çin Halk Cumhuriyeti menşeli sakarine ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önleme dair bir nihai gözden geçirme soruşturması başlattı. Konuyla ilgili duyuru 2 Haziran 2008 tarihli Federal Sicil 73 (106)'da yayınlandı ve yayın günü yürürlüğe girdi.

Çin menşeli sakarine karşı önlem Temmuz 2003'te karara bağlanmıştı. Komisyon nihai gözden geçirme aracılığıyla bu önlemin sona ermesinin maddi zararın devam etmesi veya yeniden meydana gelmesine neden olup olmayacağını inceleyecek. İlgili tarafların 22 Temmuz'a kadar gerekli bilgileri Komisyon'a iletmesi gerekiyor.

Dampinge karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.

Hali hazırda Hindistan da Çin menşeli sakarine ilişkin olarak bir ara gözden geçirme sürdürüyor (http://antidamping.blogspot.com/2008/05/hindistandan-sakharinde-ara-gzden.html).

DTÖ'den ABD Pamuk Sübvansiyonları İhtilafında Temyiz

Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) Temyiz Organı, Brezilya'nın şikayet eden taraf olduğu DS267 sayılı "Birleşik Devletler - Yayla Pamukları" ihtilafında karara vardı. Temyiz Organı 2 Haziran 2008 tarihli raporunda konuyla ilgili panel raporunu büyük ölçüde yerinde buldu. Amerika Birleşik Devletleri'nin (ABD) Sübvansiyonlar ve Telafi Edici Önlemler Anlaşması ve Tarım Anlaşması kapsamındaki yükümlülüklerine aykırı davranmaya devam ettiği sonucuna varan Temyiz Organı, İhtilafların Halli Organı'ndan ABD'nin ihtilaf konusu önlemi yükümlülüklerine uygun hale getirmesini talep etmesini uygun gördü. Bu vaka bir Madde 21.5 ihtilafı. Yani bir tarafın İhtilafların Halli Organı'nın kararlarına uyup uymadığı hususunda taraflar arasında çıkan anlaşmalıklara ilişkin.

Orijinal ihtilaf Brezilya'nın 27 Eylül 2002'de ABD'den istişarelerde bulunmayı talep etmesiyle başlamıştı. 8 Eylül 2004'te Panel, 3 Mart 2005'te Temyiz Organı raporu açıklanmıştı. Böylelikle ABD'nin Sübvansiyonlar ve Telafi Edici Önlemler Anlaşması'na göre yasak olan sübvansiyonlar verdiği ve ayrıca Anlaşma'nın hiçbir tarafın sübvansiyonlar aracılığıyla diğerlerinin menfaatlerine aykırı hareket edemeyeceğine yönelik hükümlerini ihlal ettiği, Tarım Anlaşması'nın ise ihracat sübvansiyonlarına ve bu sübvansiyonun tarafların yükümlülükleri etkisiz kılacak şekilde kullanılamayacağına ilişkin maddelerine aykırı davrandığı karara bağlanmıştı. Sorun özellikle ABD'nin Tarım Anlaşması'nın tarımsal sübvansiyonları ihtilafların hallinden muaf tutan "Barış Şartı" kapsamına girmeyen tarımsal ihracat kredisi garantileri ve yerel desteklerden kaynaklanmaktaydı. Raporların İhtilafların Halli Organı tarafından kabul edilmesiyle birlikte ABD bu sübvansiyonları DTÖ kurallarına uyumlu hale getirme yükümlülüğüyle karşı karşıya kalmıştı.

Ancak Brezilya ABD'nin bu yükümlülüğü yerine getirdiğine ikna olmayarak Madde 21.5'e başvurdu. Konuyla ilgili Panel raporu 18 Aralık 2007'de yayınlandı ve ABD tarafından temyize götürüldü. Ancak yukarıda belirtildiği gibi 2 Haziran'da açıklanan Temyiz Organı raporu da ABD'nin aleyhine: Birleşik Devletler'in hiçbir yükümlülüğünü tam olarak yerine getirmediği değerlendiriliyor.

Birçok ülkenin üçüncü taraf olarak katıldığı ihtilafda böylelikle son dönemece girilmiş oldu. İhtilafların Halli Organı'nın Panel ve Temyiz Organı raporlarını kabul etmesiyle ABD tarımsal sübvansiyonlar açısından sıkıntıya düşmüş olacak. Ancak ABD'li pamuk üreticilerinin güçlü bir lobi olması Washington, D.C.'nin bu karara uymasını güçleştirecek. Dolayısıyla karşı önlemler ufukta gözüküyor. Velhasıl Brezilya'nın ABD'yi gerçekten yola getirecek karşı önlemler bulunması da zor.

ABD El Aletlerinde Gözden Geçirmeyi Sonlandırdı


Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Ticaret Bakanlığı Uluslararası Ticaret İdaresi Çin Halk Cumhuriyeti menşeli sapı olsun olmasın, ağır dökme el aletlerine ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlem hakkında sürdürmekte olduğu idari gözden geçirme soruşturmasını sonlandırdı. Konuyla ilgili duyuru 2 Haziran 2008 tarihli Federal Sicil 73 (106)'da yayınlandı ve yayın günü yürürlüğe girdi.


1 Şubat 2007 ila 31 Ocak 2008 dönemine ilişkin olan idari gözden geçirme soruşturması Truper Herramientas S.A. de C.V. isimli şirketin 29 Şubat 2008 tarihinde yaptığı başvuru üzerine 31 Mart 2008'de başlatılmıştı. Ancak Truper'ın 9 Mayıs'ta başvurusunu geri çekmesi ve gözden geçirme için diğer herhangi bir talep olmaması nedeniyle soruşturma sonlandırıldı.

DTÖ İhtilafların Halli Organı 2 Haziran'da Toplandı



Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) İhtilafların Halli Mutabakatı doğrultusunda taraf ülkeler arasındaki DTÖ kurallarına dair anlaşmazlıkların çözümüne ilişkin çalışmalardan sorumlu olan İhtilafların Halli Organı 2 Haziran'da toplandı.

Toplantıda iki ihtilaf ele alındı. Ekvator ile Avrupa Toplulukları'nın ortak talebi üzerine DS27 sayılı "Avrupa Toplulukları - Muzların ithalatı, satışı ve dağıtımı rejimi: Ekvator tarafından İHM Madde 21.5'e ikinci başvuru" ihtilafında uyum paneli raporunun kabulü 29 Ağustos 2008'e ertelendi. Böylelikle taraflara konuyu kendi aralarında müzakere etmeleri için daha çok zaman tanınmış oldu. Muz ihtilafının temelinde Avrupa Birliği'nin AKP ülkelerine tercihli davranın muz ortak piyasa düzeninin içerdiği hükümlerin ayrımcılık yaratması yatıyor.

Ele alınan ikinci vaka Amerika Birleşik Devletleri'nden şikayet edilen taraf olduğu sıfırlama ihtilaflarından bir tanesiydi: DS344 sayılı "Birleşik Devletler - Meksika'dan Paslanmaz Çeliğe ilişkin Nihai Anti-Damping Önlemleri". Birleşik Devletler kısa bir süre önce bu ihtilafta temyiz sürecini kaybetmiş (http://antidamping.blogspot.com/2008/05/dtden-sfrlama-ihtilafnda-temyiz.html), İhtilafların Halli Organı da panel ve Temyiz Organı raporlarını 20 Mayıs tarihli toplantısında kabul etmişti (http://antidamping.blogspot.com/2008/06/dt-sfrlama-ihtilafna-noktay-koydu.html). Bu toplantıda sıfırlama uygulamasını savunmaya devam eden Amerika Birleşik Devletleri 2 Haziran toplantısında Organ'ın kararlarına makul bir süre içerisinde uyum göstereceğini dile getirdi. Meksika da bu gelişmeden memnuniyetini ifade etti.

İhtilafların Halli Organı'nın bir sonraki toplantısı 24 Haziran'da.

ABD Ticaret Temsilcisi Teknoloji Ürünlerinde AB'den Şikayetçi



Birleşik Devletler Ticaret Temsilciliği 28 Mayıs 2008 günü yaptığı bir basın açıklamasıyla Amerika Birleşik Devletleri'nin (ABD) Avrupa Birliği (AB) ile Birlik'in belirli teknoloji ürünlerine uyguladığı tarifelere ilişkin olarak Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) ihtilafların halli mekanizması dahilinde istişarelerde bulunmayı talep ettiğini açıkladı. Japonya da ABD ile birlikte istişare talebinde bulundu.


Birleşik Devletler Ticaret Temsilcisi Büyükelçi Susan C. Schwab konuyla ilgili olarak AB'nin çoklutaraflı bir DTÖ düzenlemesi olan Enformasyon Teknolojisi Anlaşması kapsamında gümrük resminden muaf olması gereken bazı ürünlere son zamanlarda aldığı önlemler aracılığıyla tarife uyguladığını ve bunun inovasyonu engellendiğini dile getirdi. Söz konusu ürünler internete erişim sağlayan kablo ve uydu kutuları, düz ekranlı bilgisayar monitörleri ve başka işlevleri de olan bazı yazıcılar. ABD bu konuyu Enformasyon Teknolojisi Anlaşması Komitesi kapsamında daha önce birkaç kez dile getirmiş olmakla beraber bir ilerleme sağlanamamasından dolayı ihtilafların halli mekanizmasına başvurduğunu belirtiyor.


Avrupa Komisyonu Ticaret Genel Müdürlüğü ABD'ye aynı gün bir başka basın açıklamasıyla yanıt vererek iddiaları kesinlikle reddettiğini belirtti. AB'ye göre 1996'da akdedilen Enformasyon Teknolojisi Anlaşması teknolojik gelişmelerin dikkate alınmasını sağlayan bir hüküm içeriyor. ABD'nin bu hüküm altında müzakerelerde bulunmaktansa ihtilafların halli mekanizmasına başvurmayı yeğlemesi ise şüpheli bir davranış. Komisyon teknolojik gelişmelerin gümrük sınıflandırlamalarının esnetilmesi aracılığıyla değil, Anlaşma kapsamında görüşmeler vasıtasıyla çözülmesi gerektiğine inanıyor.


ABD'nin niye AB'nin önerdiği yönteme başvurmak istemediği açık. Zira Anlaşma'ya taraf 71 ülke var. Hepsinin masaya çağrılması ve hangi yeni ürünlerin Anlaşma kapsamında ele alınması gerektiği üzerinde mutabakata varması çok zor. Öte yandan ihtilafların halli mekanizması ile elde edilecek olumlu bir sonuç bir emsal yaratarak diğer 69 ülkeye karşı öne sürülebilir.

Bu ihtilaf aslında ticari savunma araçlarına ilişkin değil. Ancak hükümetlerin ticari politikaları sadece DTÖ kurallarına uyumlu eylemlerden oluşmuyor. ABD ve Japonya'nın şikayetlerinin haklı olması AB'nin şartlardan faydalanarak ticari savunma araçlarının yerine uygulaması daha kolay, etkileri ise mutlak olan gümrük önlemlerini tercih ettiği anlamına gelir.

3 Haziran 2008 Salı

Brezilya'dan Lastiklere Soruşturma

Brezilya Dış Ticaret Sekreterliği, kısa adıyla SECEX, 16 Mayıs 2008 tarih ve 93 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan 14 Mayıs 2008 tarih ve 27 sayılı Tebliğ aracılığıyla Çin Halk Cumhuriyeti menşeli otobüs ve kamyon lastiklerine ilişkin olarak bir dampinge karşı soruşturma başlattı. Soruşturma kararı Ulusal Pnömatik Sanayisi Derneği tarafından yapılan başvuru üzerine alınmış durumda.

Damping için soruşturma dönemi 1 Temmuz 2006 ila 30 Haziran 2007 olarak belirlendi. SECEX tarafından Çinli üreticilerin bu dönemde % 82 oranında damping yaptığı ve bunun sonucunda yerli üreticilerin zarara uğradığı değerlendiriliyor.

Debroy & Chakraborty: "Anti-Dumping: Global Abuse of a Trade Policy Instrument"


Debroy, Bibrek ve Debashis Chakraborty (ed.). 2007. Anti-Dumping: Global Abuse of a Trade Policy Instrument. Yeni Delhi: Liberty Institute.

2007 anti-dampinge ilişkin yayınlar açısından verimli bir sene oldu. Konuyla ilgili birçok makale ve çalışma kağıdının yanı sıra birbirinden değerli kitaplar yayınlandı. Ülkemizde ciddi bir boşluğu dolduran Serpil Oğuz'un kitabı (http://antidamping.blogspot.com/2008/05/serpil-ouz-anti-damping.html) bunlardan bir tanesiydi. Bir diğeri ise hem gelişmiş hem de gelişmekte olanlar dahil farklı ülkelerden konunun uzmanı akademisyen ve araştırmacıları bir araya getiren Anti-Dumping: Global Abuse of a Trade Policy Instrument. Adından da anlaşılabileceği gibi eleştirel yaklaşıma sahip bir kitap. Dikkat çekici bir diğer özelliği Türkiye'den iki akademisyenin, Marmara Üniversitesi İktisat Bölümü'nden Cengiz Bahçekapılı ve Murat Çokgezen'in de bir makalesini içermesi.

Kitabın İngilizce tanıtım yazısı ve içindekiler kısmı aşağıdaki şekilde:


"The increasing use of anti-dumping measures covering a wide range of sectors, both by developed and developing countries in recent years, indicates a policy substitution to protect domestic industries in the face of tariff reforms. While the developing countries are demanding special and different treatment to protect their interest against a possible misuse of this provision by their developed counterparts, many of them also rank among the major violators. In this scenario, a systemic review and subsequent modification/ scrapping of the anti-dumping agreement is the need of the hour. Responding to this need the Hong Kong Ministerial declaration (December 2005) has noted that negotiations on anti-dumping should, as appropriate, "clarify and improve the rules" in three major concern areas (determination of dumping, procedures and the level, scope and duration of adopted measures). The eight chapters in the current volume focus on the current scenario in select developed and developing countries, use of this provision in intra-developing country trade and analysis of anti-dumping cases lodged at the WTO dispute settlement body. The discussions in the volume significantly contribute in the ongoing debate and serve as an important input for current negotiations."


List of Tables, Figures and Annexures
Acronyms
Contributors
Introduction
1. India’s Involvement in Anti-Dumping Cases in the First Decade of WTO — K.D. Raju
Introduction
Recent Developments
Substantial Dumping Issues at WTO
Dumping Cases in India
Anti-Dumping Initiations Against India
Conclusion
2.Calculating Normal Value as a Way of Protection: Some Evidence from Turkish Dumping Investigations
— Cengiz Bahcekapili and Murat Cokgezen
Introduction
Calculating Normal Value as a Way of Protection
Anti-Dumping Practices in Turkey
Another Non-Perfect Dumping Calculation
Conclusion
3. Anti-Dumping Procedures: Lessons for Developing Countries with Special Emphasis on the South African Experience
— Nicola Theron
Introduction
South Africa
Procedure
Interested Parties
Constructed Normal Values
Material Injury
Causation
National Interest
Confidentiality
Price Undertakings
Anti-Circumvention
Conclusion
4. The Growing Problem of Intra-Developing Country Anti-Dumping Actions in World Trade
— Kofi Oteng Kufuor
Introduction
The Emergence of DCs as Active Users of Anti-Dumping Actions
The Importance of Containing the Growing Problem of
Intra-DC Anti-Dumping Actions
Possible Measures to Combat LDC Tendencies for Anti-Dumping Actions
5. The Rhetoric and Reality of US Anti-Dumping Law
— Brink Lindsey and Daniel Ikenson
Introduction
Missing the Target
Flawed Methodologies
Examining the Case Record
Market Distortions Assumed, Not Proven
Price Differences and Sanctuary Markets
Sales Below Cost and Market Distortions
Conclusion
6. Anti-Dumping in the European Union — Fredrik Erixon
Introduction
The Economics of Anti-Dumping
Anti-Dumping Policy and Actions in the European Union
The European Union and Anti-Dumping: In Lieu of Conclusion
7. Why is China the World’s Number One Anti-Dumping Target?— Yuefen Li
Introduction
External Factors
Domestic Factors Contributing to the Utilisation of Contingent Protection Measures against Chinese Exports
Conclusion
8. Misuse of Anti-Dumping Provisions: What do the WTO Disputes Reveal?
— Debashis Chakraborty
Introduction
A Global Scenario
Anti-Dumping Disputes Involving India: A Review of Issues
The Way Ahead
Annexure-A: Differential and More Favourable Treatment for Developing and Least Developed Countries in Various WTO Agreements— Concerns Regarding Implementation— Anti-Dumping Measures (The Indian View)
Index

ABD'den Standart Borularda Nihai Saptama

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Ticaret Bakanlığı Uluslararası Ticaret İdaresi 30 Mayıs 2008 tarihinde yaptığı bir basın açıklamasıyla Çin Halk Cumhuriyeti menşeli standart borulara ilişkin olarak sürdürülmekte bulunan dampinge ve sübvansiyona karşı soruşturmalarda nihai saptamalarını ilan etti. Standart pompalama ve ısıtma sistemleri, klima üniteleri ve fıskiyelerde borular su, buhar, doğal gaz, have ve diğer sıvılar ile gazlasın taşınması amacıyla kullanılıyor.

Ticaret Bakanlığı'nın nihai saptamasına göre Çinli ihracatçılar standart boruları ABD'ye normal fiyatın altında satmış ve bu satışlara ilişkin olarak hakkında önlem alınabilir sübvansiyonlara hak kazanmış durumda. Sonuç olarak soruşturmalarda işbirliğine son veren Shuangjie Grubu ile Jiangsu Yulong Steel Pipe Co. isimli teşebbüslere eldeki bilgiler dikkate alınarak % 85,55, 31 diğer şirkete % 69,20 oranında dampinge karşı vergi ihdas edilmesine karar verilmiş durumda. Diğer tüm ihracatçılar için % 85,55'lik oran geçerli olacak. Ayrıca Weifang East Steel Pipe Co.'ya % 29,57, Kingland Grubu'na % 44,86'a, yine işbirliğine son veren Shuangjie Grubu'na % 615,92 ve geri kalan tüö üreticilere % 37,22 oranında telafi edici vergi uygulanması öngörülüyor.

Soruşturmalar Uluslararası Ticaret Komisyonu'nun 14 Temmuz civarında nihai zarar saptamasını yapmasıyla devam edecek. Komisyon Çin'den yapılan ithalatların yerli üreticilere maddi zarar verdiği veya bu tehdidi doğurduğuna hükmederse Ticaret Bakanlığı dampinge karşı vergi ve telafi edici vergi uygulanması talimatını verecek. Aksi taktirde soruşturmalar önlem alınmaksızın sonlandırılacak.

ABD'de anti-damping soruşturmalarında damping Ticaret Bakanlığı, zarar Uluslararası Ticaret Komisyonu tarafından inceleniyor.

ABD'den Polyester Akrilik Elyaf Önleminde Ara Gözden Geçirme

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Ticaret Bakanlığı Uluslararası Ticaret İdaresi Kore Cumhuriyeti menşeli belirli polyester akrilik elyafa ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlem kapsamında sürdürmekte olduğu idari gözden geçirmenin ön sonuçlarını açıkladı. Konuyla ilgili duyuru 30 Mayıs 2008 tarihli Federal Sicil 73 (105)'te yayınlandı ve yayın günü yürürlüğe girdi.

Orijinal önlem Mayıs 2000'de karara bağlanmıştı. İdari gözden geçirmenin kapsadığı süre ise 1 Ocak 2006 ila 30 Nisan 2007. İdari gözden geçirme fırsatına dair 1 Mayıs 2007'de yayınlanan duyuruya istinaden birçok Koreli şirket başvuruda bulunmuş, ancak diğerlerinin başvurularını geri çekmesi üzerine gözden geçirme sadece Huvis Co. isimli şirkete ilişkin olarak sürdürülmekte. Ön saptama şirketin bu dönemde satışların normal fiyatın altında yapıldığı yönünde. Huvis için hesaplanan damping marjı şimdilik % 3.2. Nihai saptama ön saptamanın yayınlanmasını takip eden 120 gün içerisinde ilan edilecek.

Kanada Termoelektrik Isıtıcı ve Soğutucular Soruşturmasında Gerekçe Beyanatını Yayınladı

Kanada Sınır Hizmetleri Ajansı Çin Halk Cumhuriyeti menşeli belirli termoelektrik ısıtıcı ve soğutuculara ilişkin olarak 15 Mayıs 2008 tarihinde açtığı dampinge ve sübvansiyona karşı soruşturmalara ilişkin gerekçeli beyanatı (statement of reasons) 30 Mayıs 2008 Cuma günü açıkladı.

Gerekçeli beyanat Koolatron Co. isimli şirketin soruşturmaların açılmasını sağlayan 25 Mart 2008 tarihli şikayetinde yer alan bilgilerin gizli olmayan kısmını ve Ajans'ın değerlendirmelerini içeriyor. Buna göre soruşturma dönemi olarak 2007 yılı alınmış. Bu dönemde soruşturmaya tabi ürünün toplam ithalatının % 96'sı Çin'den gerçekleştirilmiş. Çin'in ihracatının tamamının dampingli ve tahmini ağırlıklı ortalama damping marjının % 71 olduğu değerlendiriliyor. Ayrıca sekiz farklı kalem sübvansiyon teşhis edilmiş durumda. Beyanatta Çin'in ihracatının tamamının sübvansiyonlu ve sübvansiyonların tahmini ortalama değerinin ürünlerin ihraç fiyatının % 58'i oranında olduğu belirtiliyor. Yerli sanayinin satışları azalmış ve pazar payı 2003 yılındaki % 50'lik orandan 2007'de % 8'e düşmüş durumda. Ciddi bir fiyat baskısı hisseden Koolatron'un karlılığı ise % 76 gerilemiş.

Yukarıda yer alan bulgular karşısında Çin'e dampinge karşı ve telafi edici vergilerin gelmesi kesin gibi.

Avustralya'dan Çamaşır Makinelerinde Gözden Geçirme



Avustralya Gümrük İşleri 22 Mayıs 2008 tarihinde yayınlanan 2008/21 sayılı Damping Tebliği ile Kore Cumhuriyeti menşeli belirli çamaşır makinelerine ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlem hakkında bir nihai gözden geçirme başlattı.


Önleme tabi ürünler tamamen otomatik, ev tipi, üstten ve önden yüklemeli ve kuru çamaşır kapasitesi 12 kilogramı geçmeyen çamaşır makineleri. Dampinge karşı vergi % 5 oranında uygulanıyor. Dampinge karşı önlem Fisher & Paykel Australia Holdings'in yaptığı ve Electrolux Home Products tarafından desteklenen başvuru üzerine açılan soruşturma sonucunda 18 Eylül 2003'te karara bağlanmıştı. LG Electronics Inc. önlemden muaf tutulmuştu. Daha sonra soruşturma bu firmayla ilgili olarak tekrarlanmış ve Eylül 2004'te önlem alınmıştı. Temmuz 2005'te bir ara gözden geçirme sonuçlandırılarak önlem revize edilmiş, Ocak 2008'te ise Daewoo firmasına ilişkin gözden geçirme neticelendirilip bu firmaya ilişkin olarak değişikliğe gidilmişti.

Dampinge karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.

ABD'den Silikon Metal Gözden Geçirmesinde Dampinge İlişkin Saptama

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Ticaret Bakanlığı Uluslararası Ticaret İdaresi Rusya menşeli silikon metale karşı yürürlükte bulunan dampinge karşı önleme ilişkin olarak 1 Şubat 2008 tarihinde başlatılan ve Uluslararası Ticaret Komisyonu'nun kararı doğrultusunda hızlandırılmış olarak sürdürülen nihai gözden geçirmeyi (http://antidamping.blogspot.com/2008/05/abdden-silikon-metalde-hzl-gzden-geirme.html) dampinge ilişkin olarak tamamladı. Gözden geçirme sonucunda önlemin sona erdirilmesinin dampingin devam etmesi veya tekrarlanmasına neden olmasının muhtemel bulunduğuna karar verildi. Hesaplanan damping marjları ZAO Kremny ve SUAL-Kremny-Ural, Ltd. şirketleri için % 61,61, Bratsk Aluminum Smelter and Rual Trade Limited şirketi için % 87,08, diğer tüm şirketler için ise % 79,42 oranında. Konuyla ilgili duyuru 30 Mayıs 2008 tarihli Federal Sicil 73 (105)'te yayınlandı ve yayın günü yürürlüğe girdi. Nihai gözden geçirme Uluslararası Ticaret Komisyonu'nun zarara ilişkin saptamasıyla devam edecek.

Dampinge karşı önlemlerin süresi beş yıl. Önlemin sona ermesinin damping veya zararın tekrar ortaya çıkmasına neden olacağı iddiasıyla bir başvuru yapılması üzerine nihai gözden geçirme soruşturması açılabiliyor. Soruşturma süresince önlem askıda kalıyor. Nihai gözden geçirme sonucunda önlemin bir beş yıllığına daha uzatılması, değiştirilerek uzatılması veya sona erdirilmesi kararları çıkabiliyor.

ABD'den Türkiye Menşeli Demir Çelik Tüp ve Borularda Dampinge Karşı Vergi

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Ticaret Bakanlığı Uluslararası Ticaret İdaresi Türkiye menşeli kesiti dikdörtgen veya kare şeklinde olan demir çelikten tüp ve boruların ithalatlarının dampingli olduğu ve yerli sanayiye zarar verdiğinin saptandığı dampinge karşı soruşturma neticesinde söz konusu ürünlere ilişkin olarak dampinge karşı vergi ihdas edilmesine yönelik talimatını verdi. Konuyla ilgili duyuru 30 Mayıs 2008 tarihli Federal Sicil 73 (105)'te yayınlandı. Uluslararası Ticaret Komisyonu'nun nihai zarar saptamasıyla (http://antidamping.blogspot.com/2008/05/abdden-trkiye-meneli-demir-elik-tp-ve.html) ilgili duyuru da Federal Sicil'in aynı sayısında yayınlandı.

Böylelikle soruşturma sonucunda Güven Boru Profil, MMZ Onur Boru Profil, Anadolu Boru, Ayata Metal, Göktaş Tüp/Göktaş Boru, Kalibre Boyu Sanayi ve Ticaret, Kerim Çelik Mamulleri İmalat ve Ticaret, Özgür Boru, Özmak Makina ve Elektrik Sanayi, Seamless Çelik Tüp ve Boru (Celbor), Ümran Çelik Boru ve Yusan Sanayi'ye % 41,71, Türkiye'de mukim diğer üreticiler olan Borusan Mannesmann Boru, Erbosan Erciyes Boru Sanayii ve Ticaret, Noksel Çelik Boru, Özborsan Boru Sanayi ve Ticaret, Özdemir Boru Sanayi ve Ticaret, Tosçelik Profil ve Sac Endüstrisi, Yücel Boru ve Profil Endüstrisi ile diğer olası tüm üreticilere % 27,04 oranında dampinge karşı vergi ihdas edilmiş oldu. Önlem Birleşik Devletler Gümrükler ve Sınır Koruma ajansı tarafından uygulanacak.

Soruşturma döneminde ABD'ye ihracatı olmayan Türk üreticilerin yeni ihracatçı gözden geçirmesi, önleme tabi üreticilerin ise bir yıllık süreyi takiben idari gözden geçirmelerden faydalanma hakkı bulunuyor.

ABD'den Fren Rotorlarında Çelişkili Kararlar

Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Uluslararası Ticaret Komisyonu 29 Mayıs 2008 tarihinde yaptığı bir basın açıklamasıyla Çin Halk Cumhuriyeti menşeli fren rotorlarına ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemin sona erdirilmesinin öngörülebilir bir süre zarfında zararın devam etmesi veya tekrarlanmasına neden olmayacağına kanaat getirdiğini açıklarken Ticaret Bakanlığı Uluslararası Ticaret İdaresi de 30 Mayıs 2008 tarihli Federal Sicil'de aynı önlem dahilinde Longkou Zhongkai Automobile Parts Co., Ltd. isimli şirkete ilişkin olarak bir yeni ihracatçı gözden geçirmesi başlattığını duyurdu. Oysa Uluslararası Ticaret Komisyonu'nun almış olduğu karar dampinge karşı önlemin yürürlükten kaldırılması anlamına geliyor.

Yeni ihracatçı gözden geçirme soruşturması Longkou Zhongkai şirketi tarafından 31 Mart 2008 tarihinde yapılan başvuru üzerine 22 Mayıs'ta alınan bir kararla başlatılmış. Nitekim aynı önleme ilişkin olarak başka yeni ihracatçı gözden geçirmeleri de var. Başvuru tarihinde nihai gözden geçirme soruşturmasının nasıl tamamlanacağı belli olmadığından Çinli şirketler gereksiz bir işlem yapmış değil. Ancak Ticaret Bakanlığı, Uluslararası Ticaret Komisyonu'nun açıklamasını bekleyebilirdi. Böylelikle yeni ihracatçı soruşturması başlatılmayabilirdi. Şimdi Federal Sicil'de bir de soruşturmanın iptal edildiğine ilişkin duyuru yayınlanması gerekecek.

Daha iyi düzenleme ilkeleri doğrultusunda bu tür gereksiz uygulamalardan kaçınılması için yeri geldiğinde mevzuatta değişiklikler yapılması gerekiyor.

AB Hormonlu Et İhtilafını Temyize Götürüyor

Avrupa Komisyonu Ticaret Genel Müdürlüğü 29 Mayıs 2008 tarihinde internet sitesinde yer verdiği bir duyuruyla Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) ihtilafların halli mekanizması kapsamında hormonlu et ihtilafına ilişkin Panel raporunu temyize götürdüğünü açıkladı. İhtilafta Avrupa Birliği'nin (AB) karşısında Amerika Birleşik Devletleri (ABD) ve Kanada yer alıyor.

Hormonlu et ihtilafının geçmişi oldukça eskiye dayanıyor. Üstelik ilk başta AB şikayetçi değil, şikayet edilen durumundaydı. ABD'nin 26 Ocak, Kanada'nın 28 Temmuz 1996 tarihlerinde istişarelerde bulunmayı talep etmesiyle başlayan DS26 ve DS48 sayılı "Avrupa Toplulukları - Et ve Et Ürünlerine İlişkin Önlemler (Hormonlar)" ihtilaflarında Birlik'in ilgili düzenlemelerinin GATT, Sağlık ve Bitki Sağlığı Anlaşması ve Ticarette Teknik Engeller Anlaşması'na aykırı olduğu ileri sürülmüştü. İhtilaflar AB'nin aleyhine sonuçlanmış ve ABD ile Kanada karşı önlem olarak Topluluk'a tanıdıkları bazı tavizleri askıya almışlardı.

AB 2003 yılında hormonlu etlere ilişkin yeni bir düzenleme kabul etti ve bu düzenleme ile ihtilafın kökeninin ortadan kaldırıldığını öne sürerek karşı önlemlere son verilmesini talep etti. Ancak ABD ve Kanada yeni düzenlemenin Sağlık ve Bitki Sağlığı Anlaşması'na aykırı olduğunu belirterek karşı önlemlere devam etti. Bu durum yeni ihtilafların kapısını açtı. AB 8 Kasım 2004'te karşı taraflarla istişarelerde bulunmayı isteyerek DS320 ve D321 sayılı "Birşelik Devletler/Kanada - AB Hormonlar İhtilafında Yükümlülüklerin Askıya Alınmasının Sürdürülmesi" ihtilaflarını başlattı. 17 Şubat 2005'te İhtilafların Halli Organı konuyla ilgili panel oluşturulmasını kabul etti.

Panel raporunun hazırlanması konunun karmaşıklığı ve bilimsel görüşler alınmasının gerekli olması nedeniyle çok uzun sürdü. Rapor ancak 31 Mart 2008'de açıklanabildi. Panel ABD ile Kanada'nın söz konusu önlemleri tek taraflı olarak uygulamaya devam etmesinin DTÖ kurallarına aykırı olduğuna hükmetti. Ancak AB'nin yeni düzenlemelerinin de Sağlık ve Bitki Sağlığı Anlaşması'yla uyumlu olmadığını belirtti. Bu durumda karar karşı önlemlerin yeni ihtilaflar aracılığıyla devam ettirilmesinin kapısını aralamış oluyor.

AB Panel'in bulgularının birinci kısmına itiraz etmezken ikinci kısmını temyize götürmeye karar verdi. AB'nin itirazları Panel'in böyle bir karar vermeye yetkisi olmadığı, bulguları nesnel bir şekilde ortaya koymadığı, bilimsel uzmanların görüşlerini selektif şekilde değerlendirdiği, düzenlemesinin DTÖ kuralları ile uyumlu olduğunu kanıtlama yükümlülüğünü AB'ye yıkarak hata yaptığı ve halk sağlığının korunması açısından yanlış standartları dikkate aldığı hususlarında.

ABD ve Kanada'nın da Panel kararını temyize götürmesi bekleniyor. Temyiz Organı'nın ise kararını sonbaharda vereceği tahmin ediliyor.

Ukrayna Artık AB'ye Çelik İhraç Etmekte Özgür!

16 Mayıs 2008 tarihinde Dünya Ticaret Örgütü'ne (DTÖ) katılan Ukrayna (http://antidamping.blogspot.com/2008/05/ukrayna-dtye-ye-oldu.html) bu üyelikle beraber Avrupa Birliği'ne çelik ürünlerini ihraç etmekte de özgürlüğe kavuştu.

Avrupa Toplulukları ve Üye Devletleri ile Ukrayna arasındaki 1 Mart 1998 tarihinde yürürlüğe giren Ortaklık ve İşbirliği Anlaşması taraflar arasında belirli çelik ürünlerinin ticaretinin özel kurallara tabi olmasını öngörüyordu. Bu amaçla taraflar ayrıca bir Anlaşma'ya vararak Avrupa Birliği'nin Ukrayna'dan ithalatlarına belirli kısıtlamalar getirmişlerdi. Anlaşma'ya göre Ukrayna'nın DTÖ'ye üye olması durumunda Anlaşma yürürlükten kaldırılarak söz konusu kısıtlamalar sona erdirilecekti. Yani bu Anlaşma 16 Mayıs 2008 tarihi itibariyle hükmünü yitirmiş durumdaydı.

27 Mayıs 2008 tarihli Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde (2008/L 137/1) yayınlanan bir Tüzük'le söz konusu Anlaşma'nın uygulanmasına ilişkin kuralları içeren 30 Mayıs 2007 tarih ve (AT) 455/2008 sayılı Konsey Tüzüğü yürürlükten kaldırılarak Avrupa Birliği'nin taahhütü yerine getirilmiş oldu.

Guardian: AB Biyoyakıtlarda ABD'ye Savaş Açacak

İngiltere'nin saygın gazetelerinden Guardian'da 26 Mayıs 2008 tarihinde yayınlanan habere göre Avrupa Komisyonu biyoyakıtlar konusunda Amerika Birleşik Devletleri (ABD) ile muhtemel bir ticari savaşı başlatmaya hazırlanıyor (http://www.guardian.co.uk/environment/2008/may/26/biofuels.energy). Komisyon'un Ticaretten Sorumlu Üyesi Peter Mandelson'ın ABD'nin biyoyakıtlara verdiği ve Avrupa Birliği (AB) firmalarını zor duruma sokan, hatta bazılarının tesislerini kapatmasına neden olan sübvansiyonlara karşı harekete geçtiği belirtiliyor.

Guardian'a göre Avrupa Biyodizel Kurulu'nun Nisan ayı sonunda arz etmiş olduğu şikayet doğrultusunda konuyla ilgili anti-damping soruşturması başlatılacak. Ancak haberde sorunun kaynağının ABD'nin verdiği biyodizel sübvansiyonları olarak gösterilmesi Guardian gibi bir gazetenin bile anti-damping ile anti-sübvansiyonu karıştırdığını gösteriyor.

İşin aslı şöyle: Avrupa Biyodizel Kurulu 25 Nisan'da hem dampinge hem de sübvansiyona karşı önlem açılması için başvuru yapmış durumda (http://www.ebb-eu.org/EBBpressreleases/EBB%20lauch%20complaint%20to%20Commission%20on%20B99.pdf).

ABD 2004 yılında kabul edilen federal düzenlemeler doğrultusunda biyodizellere küçük bir miktarda madeni yağ eklenerek tonda 300 Amerikan Doları'na ulaşan tutarda sübvansiyon almak mümkün. B99 olarak adlandırılan karışımda azami tutarda sübvansiyon talep edilebiliyor. Böylelikle Amerikalı üreticiler fazladan B99 üreterek bunu AB'ye ihraç ediyor. İhraç edilen ürünler AB'de de sübvansiyonlara hak kazanıyor. Yetmediği gibi bazı Avrupalı tüccarlar önce ABD'ye saf biyodizel ihraç edip bunu bir parça madeni yağla karıştırarak sübvansiyonu aldıktan sonra ürünü geri ithal ediyor. Avrupa biyodizel sanayisi bu uygulamalar karşısında ciddi şekilde sıkıntıya düşmüş durumda.

Tabi Amerikalıların da şikayetleri yok değil. Birleşik Devletler Ulusal Biyodizel Kurulu AB biyodizel standartlarının ayrımcılık yaratarak Dünya Ticaret Örgütü kurallarını ihlal ettiğini dile getiriyor ve gerekirse bir karşı başvuruda bulunacaklarını söylüyor. Alın size ticaret savaşı!

2 Haziran 2008 Pazartesi

Avrupa Birliği Somon Önleminde DTÖ Kararına Uyum Gösteriyor

Avrupa Komisyonu 24 Mayıs 2008 tarihli Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde (2008/C 127/32) yayınlanan bir Duyuru aracılığıyla Norveç menşeli kültür somonlarına ilişkin olarak yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemde Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) İhtilafların Halli Organı tarafından kabul edilen Panel raporu doğrultusunda değişiklikte bulunmak için gerekli prosedürü başlattı.



Avrupa Birliği (AB) tarafından 17 Ocak 2006 tarih ve (AT) 85/2006 sayılı Konsey Tüzüğü aracılığıyla Nordlaks Oppdrett AS haricinde Norveç'te mukim tüm firmalara yönelik olarak bir dampinge karşı vergi ihdas edilmişti. Vergi tutarı altı farklı ürün türüne ilişkin olarak saptanan asgari ithalat fiyatı ile gümrük resmi öncesi net Topluluk sınır fiyatı arasındaki fark olarak belirlenmişti. Yani bu iki tutarın eşit olması veya net Topluluk sınır fiyatının asgari ithalat fiyatının üstünde olması durumunda dampinge karşı vergi alınmayacaktı. Ancak ithalat sonrası fiyatın, bir başka deyişle Topluluk dahilindeki ilk bağımsız müşteri tarafından ödenen fiyatın gümrük resmi öncesi net Topluluk sınır fiyatının altında olduğu saptanırsa bu sefer yine her bir ürün kalemi için belirlenen sabit vergi tutarları uygulanacaktı. Ayrıca bu vergi oranının uygulanması asgari ürün fiyatı ile net Topluluk sınır fiyatının arasındaki farkı kapatmaya yetmediği durumda farkın bakiyesi de vergi olarak alınacaktı.

AB'nin Norveç'e karşı uyguladığı dampinge karşı önlemin karmaşıklığı tek başına şüpheye mahal verecek nitelikteydi. Nitekim (AT) 85/2006 sayılı Tüzük okunduğunda Komisyon'un özellikle zararın değerlendirilmesinde yorum hakkını Topluluk üreticilerinden yana kullanırken kantarın topuzunu kaçırdığı göze çarpıyordu.






Karara sert tepki gösteren Norveç 17 Mart 2006'da DTÖ ihtilafların halli mekanizması kapsamında AB'yi istişarelere davet etti. Norveç dampinge karşı önlemin hukukiliğini birçok açıdan sorgularken İrlanda ve Birleşik Krallık somon üreticilerinin rekabetçi ortama ayak uydurmaktan kaçındığını veya bunu başaramadığını, bu nedenle korumacı önlemlere başvurduklarını dile getirdi. Norveç 2005 yılında da AB'nin aynı ürün için uyguladığı korunma önlemiyle ilgili olarak ihtilafların halli mekanizmasına başvurduğunu, bu önlemin kaldırıldığını, bunun yerine anti-dampingin gündeme getirildiğini de ekliyordu.

Böylelikle başlayan DS337 sayılı "Avrupa Toplulukları - Norveç'ten Kültür Somonlarına Dair Anti-Damping Önlemi" ihtilafına Amerika Birleşik Devletleri, Kanada, Çin, Hong Kong/Çin, Kore ve Japonya'da üçüncü taraf olarak katıldılar. Norveç'in 29 Mayıs 2006 tarihli ilk panel oluşturulması talebi AB'nin istişare sürecinin henüz tüketilmemiş olduğu yönündeki itirazı nedeniyle kabul edilmedi. Ancak İhtilafların Halli Organı 22 Haziran'da panel oluşturdu.

2 Ağustos'ta teşkil edilen panelin raporu 16 Aralık 2007'de açıklandı. Buna göre AB Anti-Damping Anlaşması Madde 2.2.1.1, 2.2.2, 2.2.2(iii), 3.1, 3.2, 3.4, 3.5, 4.1, 5.4, 6.4, 6.8 ve Ek II fıkra 3, 6.10, 9.2, 9.4(i) ve 9.4(ii)'ye aykırı hareket etmişti. Kısaca özetlemek gerekirse Panel AB'nin yerli sanayiyi tanımlarken, bir firmayı örnekleme almayarak, bazı firmaların arz ettiği muhtelif bilgileri dikkate almayarak, örneklem dahilinde olmayan firmalara sabir bir tutarda dampinge karşı vergi ihdas ederek, soru formu almayan firmalara ilişkin olarak eldeki verileri kullanarak, maliyetleri yukarı doğru revize ederek, zarar saptamasında de minimis damping marjı tespit edilen firma ile örnekleme alınmayan firmaların tüm ihracatlarının da dampingli olduğunu varsayarak, yerli üreticilerin fiyat primini dikkate almayarak, hesaplamalarda Pound yerine EUR kullanılmasının etkisini göz ardı ederek, zarara neden olabilecek diğer etkenleri incelemeyerek, asgari ithalat fiyatlarını keyfi olarak tespit ederek ve ilgili tarafların soruşturmaya etkin biçimde katılma hakkına saygı göstermeyerek Anti-Damping Anlaşması'nı ihlal ettiğini söylüyordu. Panel Norveç'in bazı iddialarını da yerinde bulmamış, ayrıca standart DTÖ uygulaması doğrultusunda bu saptamaların ışığında incelenmesi artık gerekli olmayan bazı konulara da girmemişti.

Ancak rapor o kadar açıktı ki AB Temyiz Organı'na gitmeyi gerekli görmeyerek makul bir süre dahilinde uygulamakta olduğu önlemi DTÖ kurallarına uygun hale getirme yolunu seçti. Bu doğrultuda 24 Mayıs 2008 tarihli Duyuru aracılığıyla ilgili taraflardan orijinal soruşturmada arz ettikleri bilgilere ilaveten gerekli bilgileri göndermelerini talep ediyor. Bu amaçla normal soruşturmalarda geçerli olan müddetler uygulanacak.

1 Haziran 2008 Pazar

DTÖ Genel Sekreteri Avrupa Parlamentosu'na Konuştu


1999-2004 yılları arasında Prodi Komisyonu'nda Ticaretten Sorumlu Komiser olarak görev yapmış bulunan Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) Genel Sekreteri Pascal Lamy 29 Mayıs 2008 tarihinde Avrupa Parlamentosu Uluslararası Ticaret Komitesi'nde bir konuşma yaptı. Lamy Komite üyelerine Avrupa Birliği'nin Doha Kalkınma Gündemi, bir başka deyişle çoktaraflı ticaret müzakerelerinin Doha Raundu'nun tamamlanması büyük çıkarı olduğunu belirtti. Genel Sekreter düyanın mevcut ekonomik sorunlarının korumacılıkla değil, kısmen de olsa DTÖ aracılığıyla çözülebileceğini belirtti ve Avrupa Parlamentosu'ndan Haziran ayı sonunda raundun tamamlanmasına yönelik önemli bir adım olan tarımsal ve sınai ürünlere ilişkin modalitelere son halini vermek üzere bir bakanlar konferansının toplanmasını umut ettiğini dile getirdi.


Son aylarda Doha Raundu'nun tıkanmışlığını aşmaya yönelik yeni çabaların sergilenmesi ve umutların yeşermesine rağmen Doha'nın bugüne kadar gelmiş geçmiş en uzun süren çoktaraflı ticaret müzakeresi olduğu ve başarıyla tamamlanması durumunda bile daha ilerisi için fazla umut vermediği bir gerçek. Doha'yı başarıya eriştirecek formül Amerika Birleşik Devletleri'nin tarımsal sübvansiyonlar, Avrupa Birliği'nin tarımda pazara erişim ve gelişmekte olan ülkelerin tarımsal olmayan ürünlerde pazara erişim konusunda vereceği tavizlerin uyumluluğuna bağlı. Ancak bu hiç de kolay bir iş değil.


Ticaret Müzakereleri Komitesi'nin Kurallar Müzakere Grubu tarafından yürütülmekte olan anti-damping ile sübvansiyonlar ve telafi edici önlemlere ilişkin görüşmeler de ön planda olmamakla beraber benzer zorluklarla karşı karşıya (http://antidamping.blogspot.com/2008/06/dtden-damping-ve-sbvansiyon.html).

İthalat İzleme Belgesine Tabi Ürünler Arttı

31 Aralık 2007 tarih ve 26742 (1. Mükerrer) sayılı Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlüğe giren Bazı Maddelerin İthalatının İzlenmesine İlişkin (İthalat 2008/20 sayılı) Tebliğ ile ithalatı Dış Ticaret Müsteşarlığı'ndan İthalat İzleme Belgesi alınmasına tabi kılınan ürünlerin listesi 31 Mayıs 2008 tarih ve 26892 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan Tebliğ aracılığıyla yapılan değişiklikle arttırıldı.


Listeye yeni alınan ürünler aşağıdaki şekilde:



İthalat 2008/20 sayılı Tebliğ ise ekleri haricinde aşağıdaki şekildeydi:


"Kapsam
Madde 1- (1) EK-1’de gümrük tarife istatistik pozisyonları ve isimleri belirtilen maddeleri, karşılarında gösterilen ülke menşeli olarak ve kıymet seviyesinin altında beyan etmek suretiyle Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi çerçevesinde ithal edeceklerin ithalattan önce, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, Dış Ticaret Müsteşarlığı İthalat Genel Müdürlüğüne (Genel Müdürlük) bildirimde bulunarak “İthalat İzleme Belgesi” almaları gerekmektedir. Anılan belge bu Tebliğ kapsamına giren maddelerin gümrük beyannamelerinin tescilinde gümrük idarelerince aranır. Bu belgenin bir örneği gümrük beyannamesine eklenir.
Başvuru ve inceleme
Madde 2- (1) İthalat İzleme Belgesi almak isteyen ithalatçılar ithalattan önce,
1. EK-2’de yer alan başvuru formu,
2. EK-3’de yer alan “Üretici Belgesi”,
3. Faturanın örneği,
4. Taşıma belgesinin örneği,
5. Ticaret politikası önlemlerine tabi eşya için Menşe Şahadetnamesinin veya EUR.1 Dolaşım Sertifikasının örneği (eşya önleme tabi bir ülkeden ithal edilmiyorsa açıklama bölümünde üreticinin adı ve adresi kayıtlı olmalıdır),
6. Ödemeye ilişkin belgelerin örneği
ile birlikte Genel Müdürlüğe müracaat ederler. Usulüne ve gerçeğe uygun başvurular için 10 işgünü içinde ve miktar açısından bir kısıtlama olmaksızın Genel Müdürlükçe ücretsiz olarak İthalat İzleme Belgesi verilir. Ancak, Genel Müdürlük gerekli görmesi halinde ek bilgi ve belge isteyebilir ve başvuruda sunulan bilgi ve belgelerin gerçeğe uygunluğunu araştırabilir. Genel Müdürlüğe sunulacak bilgi ve belgelerde esası etkilemeyen önemsiz eksiklikler veya şekli farklılıklar bulunması halinde, başvurunun geçerliliğinin değerlendirilmesine Genel Müdürlük yetkilidir.
İstisnalar
Madde 3- (1) CIF değeri 500 ABD Doları’nı geçmeyen eşyanın serbest dolaşıma girişinde bu Tebliğ hükümleri uygulanmaz.
Yetkili merci
Madde 4- (1) İthalat İzleme Belgesi için başvuruda bulunulacak birimin adresi aşağıda yer almaktadır:
Dış Ticaret Müsteşarlığı
İthalat Genel Müdürlüğü İnönü Bulvarı, 06510 Emek/ANKARA Tel: +90.312.212 87 52/ 204 77 02 / 204 77 31 Faks:+90.312.212 87 65 veya 212 87 11 E-posta: ith@dtm.gov.tr
Yürürlükten kaldırılan mevzuat
Madde 5- (1) 30/12/2006 tarihli ve 26392 (2. Mükerrer) sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalat: (2007/20) sayılı “Bazı Maddelerin İthalatının İzlenmesine İlişkin Tebliğ” ek ve değişiklikleri ile birlikte yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
Madde 6- (1) Bu Tebliğ 1/1/2008 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 7- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan yürütür."

Çin Ticaret Politikası Gözden Geçirmesi



Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) Çin Ticaret Politikası Gözden Geçirmesi'ne ilişkin 16 Nisan 2008 tarih ve WT/TPR/S/199 sayılı Sekreterlik raporunu açıkladı. Rapor DTÖ Ticaret Politikası Gözden Geçirme Organı'nın 21 ve 23 Mayıs tarihlerinde düzenlendiği toplantılarda ele alındı.

DTÖ Anlaşması her üyenin ticaret politikası ve ilgili uygulamalarının düzenli aralıklarla gözden geçirilmesini hükme bağlıyor. Her gözden geçirme için DTÖ Sekreterliği tarafından ayrıntılı bir rapor ve buna ilişkin olarak ilgili ülkenin hükümeti adına bir beyanat hazırlanıyor. Raporlar Ticaret Politikası Gözden Geçirme Organı'nda diğer üyeler tarafından ele alınıyor.

Çin'in ticaret politikası dünya ticaretinde ağırlık sahibi diğer ülkeler gibi iki yılda bir gözden geçiriliyor. Son rapora göre hükümetin gerçekleştirdiği, ticaretin serbestleştirilmesini de içeren yapısal reformlar ülkenin geçtiğimiz yıllarda hızlı büyümesine ve yoksulluğun azalmasına katkıda bulunmuş durumda. Dünya ticaretinde üçüncü sıraya oturan Çin serbestleştirmeyi sürdürüyor. Piyasa merkezli reformlar gerçekleştirilirken ülkeye yüksek seviyede doğrudan yabancı sermaye gelmeye devam ediyor. Yeni bir gelişme olarak Çin de artık üçüncü ülkelere ciddi doğrudan yabancı sermaye aktarmaya başlamış.

Buna karşılık Çin ekonomisinin bazı yapısal dengesizlikleri de mevcut. Tasarruf ve yatırımlar arasında giderek büyüyen fark da ciddi bir cari fazlaya neden oluyor, büyüme ile birlikte gelir eşitsizliği de artıyor.

Ticari savunma araçların raporun "Önlem Bazında Ticaret Politikaları ve Uygulamaları" başlıklı üçüncü bölümünde ele alınıyor. Buna göre Çin'in en önemli ticaret politikası aracı hala tarifeler. Çin gözden geçirmenin kapsadığı 1 Ocak 2005 ila 30 Haziran 2007 tarihleri arasında 39 anti-damping soruşturması başlatmış. Buna karşılık herhangi bir telafi edici önlem veya korunma önlemine başvurmamış. Dünyanın en çok dampinge ve sübvansiyona karşı soruşturma açılan ülkesi olan Çin'in ticari savunma araçlarına aynı sıklıkla başvurmaya gereksinim duymadığı anlaşılıyor.
Çin tarafından başlatılan dampinge karşı soruşturmaların dokuzu Japonya, yedisi Taipei (Tayvan), dörder tanesi de Avrupa Topluluğu, Kore Cumhuriyeti, Singapur ve Amerika Birleşik Devletleri menşeli ürünlere ilişkin. Hindistan, Endonezya, Malezya, Rusya, Suudi Arabistan ve Güney Afrika Cumhuriyeti soruşturma açılan diğer ülkeler. 39 soruşturmanın 27 tanesi kimyasallar ve kimyasal ürünlerle ilgili. Tekstil ve plastik sektörleri bunları takip ediyor. 30 Haziran 2007 itibariyle 2005'te başlatılan 24 soruşturmanın 13'ü, 2006'da başlatılan 11 soruşturmanın üçünde kesin karar verilmiş durumda. Aradan geçen süre dikkate alındığında bu rakamların oldukça yükselmiş olması gerek.

Ticaret Politikası Gözden Geçirme Organı'nın toplantı tutanakları genellikle toplantıdan iki hafta sonra internette yer alıyor.

DTÖ'den Damping ve Sübvansiyon Müzakerelerine İlişkin Çalışma Belgesi



Doha Kalkınma Gündemi, bir başka deyişle çoktaraflı ticaret müzakerelerinin Doha raundu çerçevesinde anti-damping ile sübvansiyonlar ve telafi edici önlemlere ilişkin görüşmeler Ticaret Müzakereleri Komitesi'nin Kurallar Müzakere Grubu tarafından yürütülüyor. Tekil Girişimin (Single Undertaking) diğer alanları gibi kurallara ilişkin müzakerelerde de henüz ciddi bir ilerlemeden bahsetmek mümkün değil.

Müzakere Grubu başkanı Uruguaylı Büyükelçi Guillermo Valles Galmés müzakerelerde ilerleme kaydetmek amacıyla 30 Kasım 2007 tarihinde konuyla ilgili bir taslak metin yayınlamıştı. Daha önce DTÖ tarafından özel olarak düzenlenmeyen balıkçılık sübvansiyonları konusunu da ele alan metin bundan sonraki müzakerelere temel teşkil etmesi amacıyla hazırlanmıştı.

Galmés 28 Mayıs 2008 tarihinde de bir çalışma belgesi yayınladı. Belge bir kapak notu ile sırasıyla damping, yatay sübvansiyonlar ve balıkçılık sübvansiyonlarına ilişkin üç ekten oluşuyor. Kapak notunda taslak metin üzerinde Kasım ayından beri yoğun görüşmeler yapıldığını, metinlerin ilk okumasının tamamlandığı ve delegasyonlar tarafından daha önce dile getirilen, ancak taslağa eklenmeyen bazı hususlara yer verilmesinin kararlaştırıldığı belirtiliyor. Ancak tarafların belgenin eklerinde özetlenen konuyla ilgili yaklaşımları arasında hala ciddi farklılıklar olduğu ve yeni metinlerin hazırlanmasının henüz mümkün bulunmadığı belirtiliyor.

DTÖ Temyiz Organı'na Yeni Üyeler



Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) Temyiz Organı'nın yeni üyeleri Japonya'dan Shotaro Oshima ve Çin'den Yuejiao Zhang 20 Mayıs 2008 tarihinde düzenlenen törenle 1 Haziran itibariyle başlayacak görevleri için yemin ettiler. Diplomat kökenli olan ve Japonya'nın DTÖ daimi temsilciliğini yapan Oshima ile akademik kökenden gelen ve tahkim konularında deneyimli bir hukukçu olan Zhang yedi üyeden oluşan Temyiz Organı'na 27 Kasım 2007'de Filipinler'den Lilia R. Bautista ve Amerika Birleşik Devletleri'nden Jennifer Hillman ile birlikte seçilmişlerdi. Bautista ve Hillman'ın görev süreleri 11 Aralık 2007'de başlamıştı. Temyiz Organı üyeleri dört yıllık bir süre için görev yapıyor.









Temyiz Organı İhtilafların Halli Mutabakatı doğrultusunda taraflar arasında istişareler ile çözümlenemeyen anlaşmazlıklar için oluşturulan panellerin aldığı kararların temyize götürüldüğü, bu çerçevede DTÖ kurallarının yorumlandığı, dolayısıyla çoktaraflı ticaret sistemi için hayati öneme sahip bulunan bir oluşum.

DTÖ "Sıfırlama" İhtilafına Noktayı Koydu

Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) İhtilafların Halli Organı 20 Mayıs 2008 tarihinde gerçekleştirdiği toplantıda DS344 sayılı "Birleşik Devletler - Meksika'dan Paslanmaz Çeliğe ilişkin Nihai Anti-Damping Önlemleri" ihtilafına ilişkin Panel ve Temyiz Organı raporlarını kabul etti. Böylelikle ABD sıfırlama konusunda DTÖ'de bir kez daha yenilmiş oldu.


Meksika 26 Mayıs 2006'da ABD'ye 1999-2004 döneminde gerçekleştirdiği sac ve kütük şeklinde paslanmaz çelik ithalatlarına dair nihai anti-damping saptamalarında temel alınan bazı kanun, düzenleme, uygulama ve yöntemlerin dünya ticaret hukukuna aykırı olduğu iddiasıyla bu ülke ile istişarelerde bulunmayı talep etmişti. İhtilafın temelinde ABD'nin kullandığı bazı karmaşık yöntemlerin negatif damping marjlarını sıfıra çekmesi yattığından "sıfırlama" ihtilafı olarak bu vakada taraflar kendi aralarında bir çözüm bulamadığından DTÖ'nün ihtilafların halli mekanizması doğrultusunda konuyu incelemek üzere bağımsız uzmanlardan bir panel teşkil edilmişti. 20 Aralık 2007'de yayınlanan ve ABD lehine olan panel raporu Meksika tarafından temyize götürülmüş, Temyiz Organı 30 Nisan 2008 tarihli raporunda konuyla ilgili panel raporunu kısmen geriye çevirerek daha evvelki kararlar doğrultusunda ABD'nin sıdırlama uygulaması ile GATT ve Anti-Damping Anlaşması kapsamındaki yükümlülüklerine aykırı davrandığına hükmetmişti (http://antidamping.blogspot.com/2008/05/dtden-sfrlama-ihtilafnda-temyiz.html).


Meksika Halli Organı'nın kararını memnuniyetle karşılarken ABD'nin daha önceki kararlar doğrultusunda hareket etmiş olması durumunda bu sürece gerek kalmayacağını dile getirdi. ABD ise gözden geçirmelerde sıfırlamanın kullanılmasının Anti Damping Anlaşması ile uyumlu olduğu yönündeki iddiasını sürdürdü ve Temyiz Organı'nın yeni kurallar yaratamayacağını ileri sürdü. Buna karşılık Avrupa Topluluğu, Norveç, Japonya, Hindistan, Avustralya, Şili, Kolombiya, Honk Kong/Çin ve Tayland Temyiz Organı raporunun kabul edilmesinden memnun olduklarını açıklayarak ABD'yi sıfırlamayı artık kullanmamaya davet etti. ABD'nin bu konuda yalnız kalması elbet ki şaşırtıcı olmadı.


Üyeler bu vesileyle panellerin Temyiz Organı kararlarına göre hareket edip etmemesi gerektiği hususunda görüş alışverişinde bulundular. Bazılarına göre temyiz kararları açık bir içtihat yaratırken diğerlerine göre İhtilafların Halli Mutabakatı bu hususta bir hüküm içermemekte. Bizim görüşümüz bunlardan ilkine daha yakın. Panel ve Temyiz Organı kararları her ne kadar ele alınan ihtilafa ilişkin de olsa DTÖ kurallarının yorumlanmasını gerektiriyor ve dolayısıyla genellenebilir hükümler koyuyor ortaya. Bu durumda daha ileri tarihli kararların söz konusu hükümlere bire bir uymak zorunda olmasa da bunları dikkate alması ve görüş ayrılıklarını gerekçelendirmesi lazım geliyor.


İhtilafların Halli Organı'nın bir sonraki toplantısı 2 Haziran'da.