14 Haziran 2008 Cumartesi

"Klimada fiyat rekabeti bitti, tasarruflu ürün yarışı kızıştı"

Referans gazetesinde haftaiçi yayınlanan bir haber dikkatimi çekti. Öncelikle anti-dampingten bahsetmesi nedeniyle, ancak daha önemlisi yanlış bir izlenim bırakması yüzünden. Gelin bir göz atalım şu habere:

Referans
Özgüç Kozan
11 Haziran 2008
Çin klimasına getirilen yüzde 25 anti-damping vergisiyle fiyat rekabetinden kurtulan firmalar, Enerji Bakanlığı'nın birkaç ay içinde yüksek enerji tüketen klima üretimine getireceği kısıtlama öncesinde tasarruflu ürün yarışına girdi.

Arçelik'ten Bosch'a sektördeki tüm oyuncular en tasarruflu ürünlerin yer aldığı A sınıfını ön plana çıkardığı kampanyalarla tüketicinin gözüne girme mücadelesinde. Kimi firma ürünün bir ampul kadar enerji kullandığına kimi ise enerji tasarrufunun yanı sıra sessizlik özelliğine vurgu yapıyor.

Çin malı klimaların fiyatları 300 ile bin 200 YTL arasında değişirken, bu ürünlere göre yüzde 80'e varan oranda enerji tasarrufu sağlayan A sınıfı ürünler, 450 ile 4 bin 500 YTL arasında değişiyor.

Vestel Pazarlama Genel Müdürü Timur Tuncer haziran ayı için günde sadece 1.3 YTL'ye A enerji klima kampanyası düzenlediklerini söyledi. Arçelik Klima Ürün Sorumlusu Murat Gültekin, ürettikleri klimaların yüzde 70'inin A sınıfı tasarruflu ve performanslı ürünler olduğuna dikkat çekerken, Airfel Pazarlama Müdürü Öznur Horuzoğlu da artık sadece A sınıfı klima ürettiklerini, Demirdöküm Klima Ürün Mühendisi Yüksel Gökmen ise önümüzdeki aydan itibaren sadece A sınıfı klima üretimine geçeceklerini açıkladı.

Çin'den ithalat yüzde 30 azaldı
Dünyada 57 milyar dolarlık, Avrupa'da ise 7.1 milyar dolarlık bir büyüklüğe sahip olan klima pazarı, küresel ısınmayla birlikte oldukça hareketli bir dönem geçiriyor. İtalya, yıllık 1 milyon 728 bin adet klima üretimiyle Avrupa birincisiyken, İspanya 1 milyon 330 bin adetle ikinci konumda. Türkiye ise, 1 milyon 322 bin adet klima üretimiyle Avrupa üçüncüsü konumunda bulunuyor. Bu yıl Türkiye'de yeni üretim tesislerinin devreye girmesiyle üretimin 2 milyon adede ulaşması hedefleniyor.

Çin'den yapılan ithalat geçen yıl yüzde 30 azalırken, Çin ürünlerinin Türkiye pazarındaki ithal ürünlerin içindeki payı yüzde 80'den yüzde 50'lere düştü. Türkiye'nin klima ihracatı ise son 4 yılda yüzde 160 artarak 585 bine ulaştı. Firmalar, ucuz, kalitesiz ve yüksek oranda enerji tüketen Çin malı klimalara ek vergi konulmasıyla, fiyat yerine kaliteli ürün rekabetine başladı.

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı'nın birkaç ay içinde klimalara getireceği standartlara hazırlıklı olmak ve sağlıksız Çin malından uzaklaşan müşterilerin ihtiyaçlarını karşılamak isteyen firmalar, A sınıfı tasarruf ve kaliteye sahip klima üretimine öncelik veriyor.

Firmalar A sınıfına geçiyor
2007 Kasım'ında Sakarya'da bir tesis kurarak Türkiye'de üretime başlayan Airfel'in Pazarlama Müdürü Öznur Horuzoğlu, artık sadece A sınıfı klima üreteceklerini açıklayarak, "Yıllık üretim kapasitemiz 400 bin adet. Üretimin yüzde 75'ini ihraç ediyoruz. Ayrıca kısa bir süre sonra yerli üretimimiz için Japon bir firmayla birlikte çalışacağız" dedi.

Türkiye klima pazarında yüzde 54 pazar payına sahip olan Arçelik'in yıllık klima üretim kapasitesini 1 milyon 200 binden, 1 milyon 350 bine çıkarmayı hedeflediklerini belirten Arçelik Klima Ürün Sorumlusu Murat Gültekin de, ürettikleri klimaların yüzde 70'e yakınının A sınıfı ürünler olduğunu söyledi. Gültekin, "Ürünlerimizi kalite ve tasarruf yönünden sürekli geliştiriyoruz. Klima tesisimizdeki üretim bantlarımıza her yıl yenisini ekliyoruz" diye konuştu.

Vestel Pazarlama Genel Müdürü Timur Tuncer, Vestel olarak Manisa Vestel City'de bulunan üretim tesislerinde yapılan klima üretiminin yüzde 40'ını ihraç ettiklerini söyledi. Vestel'in üretiminin yüzde 80'inin A ve B enerji sınıfı klimaların oluşturduğunu belirten Tuncer, "Haziran ayı için günde sadece 1.3 YTL'ye A enerji klima kampanyası düzenliyoruz" dedi.

Vaillant Group da, bir süre önce satın aldığı Demirdöküm'ün Bozüyük'teki fabrikasını, Avrupa'nın klima üretim üssü yapmayı planlıyor. Demirdöküm Klima Ürün Mühendisi Yüksel Gökmen, şimdiye kadar A, B ve C sınıfı klimalar ürettiklerini, önümüzdeki aydan itibaren sadece A sınıfı split klima üreteceklerini söyledi."

Klima üreticilerin enerji verimliliğine önem vermesi sevindirici bir gelişme. Enerji fiyatlarında küresel artış, küresel ısınma, küresel ekonomik dalgalanma derken bizim de tasarruf, çevrecilik ve yenilikçiliğe daha fazla dikkat etmemiz gerekiyor. Ancak anti-dampinge alkış tutmak tüm bunların tersine bir hareket.

Söz konusu dampinge karşı önlem yerinde miydi değil mi, bunu tartışmak düşmez bana. Ayrıca soruşturmada Çinli üreticileri temsil ettiğinden doğru da olmaz.

Vurgulamak istediğim tamamen farklı bir konu. Değerli muhabir arkadaşımız öyle bir şekilde atmış başlığı, tümceleri öyle bir sıralamış ki haberi okuyan klima sektöründe enerji verimliliği Çin menşeli ürünlere ihdas edilen dampinge karşı vergiye borçlu olduğumuzu zannedecek. Oysa söz konusu vergi konulmasaydı şimdi klima fiyatları daha düşük olacak, yerli üreticiler tüketicileri cezbetmek için böyle yeniliklere daha fazla asılacaktı.

Unutmayalım, damping her zaman korumacılık, korumacılık çoğu zaman tüketiciden üreticiye rant dağıtmak anlamına gelir. Dolayısıyla korumacılık talepleri her zaman kamu yararı söylemine başvurur. Düşmemek lazım bu tuzağa.

Hiç yorum yok: