17 Ağustos 2008 Pazar

İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2008/27 sayılı Tebliğ

1 Ağustos 2008 tarihli ve 26954 sayılı Resmi Gazete



İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2008/27)


BİRİNCİ KISIM
Genel Bilgi ve İşlemler
Mevcut önlem ve soruşturma
MADDE 1 – (1) Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli 6301.40 gümrük tarife pozisyonunda yer alan "sentetik liflerden battaniyeler (elektrikli olanlar hariç) ve diz battaniyeleri", 6301.90 gümrük tarife pozisyonunda yer alan "diğer battaniyeler ve diz battaniyeleri" için 8/12/2002 tarih ve 24957 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2002/14 sayılı Tebliğ (2002/14 sayılı Tebliğ) ile dampinge karşı önlem yürürlüğe konulmuştur.
(2) 21/7/2004 tarih ve 25529 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2004/14 sayılı Tebliğ (2004/14 sayılı Tebliğ) ile 6001.10.00.00.11 ve 6001.92 gümrük tarife pozisyonlarında yer alan "yalnız, tekrar eden pano baskı yapılmış ve söz konusu pano baskıdan kesilerek battaniye elde edilebilen, rulo veya kesilmiş halde olanların havlı olanları" 2002/14 sayılı Tebliğ’in 23 üncü maddesinde yer alan tabloya eklenmiştir.
(3) Dampinge karşı önlemin sona ermesinin damping ve zararın devamına veya yeniden meydana gelmesine yol açacağı iddiasıyla Diriliş Tekstil Sanayi ve Ticaret A.Ş., Mink Tekstil Sanayi ve Ticaret A.Ş. ve Yentur Tekstil Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. tarafından yapılan ve Altınsar Tekstil San. ve Tic. A.Ş., Aran Mensucat San. ve Tic. A.Ş. ve Ekol Tekstil San. ve Tic. A.Ş. tarafından desteklenen başvuru üzerine 4/12/2007 tarih ve 26720 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2007/21 sayılı Tebliğ ile başlatılan nihai gözden geçirme soruşturması, Dış Ticaret Müsteşarlığı İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından yürütülerek tamamlanmıştır.

Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu rapor; 4412 sayılı Kanunla değişik 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarih ve 99/13482 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde yürütülen nihai gözden geçirme soruşturması sonuçlarını içermektedir.

Bilgilerin toplanması ve değerlendirilmesi
MADDE 3 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, söz konusu ürünün Müsteşarlıkça tespit edilen ithalatçılarına, ÇHC’de yerleşik bilinen üretici/ihracatçılara ve ayrıca anılan ülkede yerleşik diğer üretici/ihracatçılara iletilebilmesini teminen Çin Halk Cumhuriyeti’nin Ankara Büyükelçiliğine soru formu gönderilmiştir.
(2) Taraflara soru formunu yanıtlamaları için posta süresi dâhil 37 gün süre tanınmış olup, tarafların süre uzatımı yönündeki makul talepleri karşılanmıştır.
(3) Yerli üretim dalı soruşturma süresince Müsteşarlık ile işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen ilave bilgi ve belgeleri temin etmiştir. Soruşturma döneminde ithalat gerçekleştirdiği tespit edilen 40 ithalatçı firmaya soru formu gönderilmiş, bu firmaların 21 inden cevap alınmıştır.
(4) ÇHC’deki üretici-ihracatçılardan hiçbir cevap alınamamıştır.
(5) Tarafların soruşturma boyunca ortaya koyduğu tüm bilgi, belge ve görüşler incelenmiş, mezkûr görüşlerden mevzuat kapsamında değerlendirilebilecek olanlara bu raporun ilgili bölümlerinde cevap verilmiştir.
İlgili tarafların bilgilendirilmesi
MADDE 4 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu ülkenin Büyükelçiliğine söz konusu ülkede yerleşik üretici/ihracatçılara iletilmek üzere şikâyetin gizli olmayan metni ve soruşturma açılış Tebliği gönderilmiştir.
(2) Yönetmelik’in 25' inci maddesi uyarınca, soruşturmanın ilgili taraflarına soruşturma sonucundaki belirlemelere esas teşkil eden verileri içeren nihai bildirimler gönderilmiş, görüş ve savlarını sunmaları için makul bir süre tanınmıştır.
(3) Soruşturma sırasında ilgili taraflardan dinleme toplantısı yapılmasına ilişkin herhangi bir talep gelmemiştir.

Gözden geçirme dönemi
MADDE 5 – (1) Önlemin yürürlükten kalkması durumunda, dampingin ve zararın devamı veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığının belirlenmesi için 1/1/2003-30/6/2007 arasındaki dönem gözden geçirme dönemi olarak belirlenmiştir.

İKİNCİ KISIM
Soruşturma Konusu Ürün ve Benzer Ürün
Soruşturma konusu ürün ve benzer ürün
MADDE 6 – (1) Soruşturma konusu ürün, ÇHC menşeli 6301.40 gümrük tarife pozisyonunda yer alan "sentetik liflerden battaniyeler (elektrikli olanlar hariç) ve diz battaniyeleri", 6301.90 gümrük tarife pozisyonunda yer alan "diğer battaniyeler ve diz battaniyeleri" ile 6001.10.00.00.11 ve 6001.92 gümrük tarife pozisyonlarında yer alan "yalnız, tekrar eden pano baskı yapılmış ve söz konusu pano baskıdan kesilerek battaniye elde edilebilen, rulo veya kesilmiş halde olanların havlı olanları"dır.
(2) Yerli üretim dalı tarafından imal edilen battaniyeler ile soruşturma konusu ülke menşeli battaniyelerin benzer ürün olduğu tespiti mevcut önleme esas soruşturmada (esas soruşturma) yapılmıştır. Bu soruşturmada ise gerek yerli üretim dalı tarafından gerekse soruşturma konusu ülkeden ithal edilen önleme konu battaniyelerin işlevsel özellikleri, fiziksel özellikleri, kullanım alanları, dağıtım kanalları, kullanıcıların ürünü algılaması ve birbirini ikame edebilmeleri açısından benzer ürün olma durumunu ortadan kaldıracak bir değişiklik olduğuna dair herhangi bir görüş alınmamış ve bu yönde bir tespitte bulunulmamıştır.
(3) Bu durumda, ÇHC menşeli soruşturma konusu battaniyeler ile yerli üretim dalı tarafından imal edilen battaniyelerin benzer ürün olduğu tespiti geçerliliğini korumaktadır.
(4) Öte yandan, 2004/14 sayılı Tebliğle önleme konu edilen madde tanımının pano baskı yapılmamış ve kesilerek battaniye elde edilebilen mensucatı kapsayacak şekilde değiştirilmesine ilişkin Gümrük Müsteşarlığının görüşleri ve bazı üreticilerin konuya ilişkin talepleri soruşturma kapsamında incelenmiştir.
(5) Gümrük Müsteşarlığının görüşleri, yerli üretim dalından alınan bilgiler ile ithalatçı cevaplarından elde edilen bilgilerden önleme konu "yalnız, tekrar eden pano baskı yapılmış ve söz konusu pano baskıdan kesilerek battaniye elde edilebilen, rulo veya kesilmiş halde olanların havlı olanları" ifadesinin tüm battaniyelik kumaşları kapsamadığı, pano baskı olmayan bazı kumaşların kesilmesi suretiyle de battaniye elde edilebildiği, tebliğin mevcut haliyle önlemin etkinliğini tam olarak sağlayamadığı anlaşılmaktadır. Pano baskı işleminin kumaşın fiyatlandırılması üzerinde önemli bir değişiklik yaratmadığı da tespit edilmiştir. Bu bağlamda, 2004/14 sayılı Tebliğdeki ifadenin "yalnız, kesilerek battaniye elde edilebilen, rulo veya kesilmiş halde örme tüylü mensucat" şeklinde değiştirilmesinin önlemin etkinliğinin sağlanması açısından faydalı olacağı mütalaa edilmiştir.
(6) Nihai bildirime bir ithalatçı firmanın cevabında özellikle tek tarafı havlı mensucatın da önlem kapsamına girmesinin battaniyelik olmayan mensucat ithalinde sorun yaratacağı ifade edilmiştir. Ancak tek taraflı kumaşların da ithal sonrasında basit bir işlemden geçirilerek (şardonlanma) battaniye haline getirilebildiği bilgisi alınmıştır. Bu bilgi ışığında önlemin etkinliği açısından tek tarafı havlı battaniyelik mensucatın da önlem kapsamında bulunmasının yerinde olacağı değerlendirilmiştir.


ÜÇÜNCÜ KISIM
Dampingin Devamı veya Yeniden Meydana Gelmesi İhtimali
MADDE 7 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi hükmü gereğince, yerli üretim dalının, önlemin ortadan kalkması halinde dampingin devam edeceği ya da yeniden meydana geleceğine ilişkin iddiası çerçevesinde önleme konu ülkenin üretim kapasitesi, ihracat kabiliyeti ve ihraç fiyatları, diğer ülkelerce uygulanan ticaret politikası önlemleri, Türkiye’ye ihraç fiyatının mevcut haliyle dampingin devamına işaret edip etmediği gibi unsurlar incelenmiş; bu incelemenin sonuçları ışığında önlemin kalkması halinde dampingin devamı ya da tekrarının muhtemel olup olmadığı değerlendirilmiştir.
a) Önleme Konu Ülkede Yerleşik Kapasite ve İhracat Kabiliyeti
(1) Çin Tekstil Endüstri Birliği İstatistik Merkezi’nden (China Textile Industry Association Statistical Centre) elde edilen bilgilere göre 1990-2001 yılları arasında çok fazla değişiklik göstermeyen ve 2001 yılında 14,3 milyon adet olan battaniye üretimi 7 kat artarak 2002 yılında 105,5 milyon adede yükselmiştir. Yine 2003 yılında battaniye üretim miktarı %41 artarak 148,4 milyon adede yükselmiştir. Toplam battaniye üretiminin %73’ünü (108,8 milyon adet) akrilik battaniyeler oluşturmaktadır.
(2) Dünya Ticaret Merkezi (ITC- International Trade Center) verilerine göre 2006 yılında 6301.40 GTP’i (Sentetik liflerden battaniyeler ‘elektrikli olanlar hariç’ ve diz battaniyeleri) altında gerçekleştirilen dünya toplam ihracatının %71’ini, 630190 GTP’i (Diğer battaniyeler ve diz battaniyeleri) altında gerçekleştirilen dünya toplam ihracatının %21’ini ÇHC gerçekleştirerek ihracatçı ülkeler arasında ilk sırada yer almıştır. 2002 yılında ÇHC’nin 51.630.000 Kg olan tüm dünyaya battaniye ihracatı, 2006 yılında 196.356.000 Kg düzeyine yükselerek 4 katına çıkmıştır. Çift kişilik battaniyenin 3,5 kg olduğu varsayıldığında 2006 yılında toplam ihracat, 56.101.714 adet çift kişilik battaniyeye karşılık gelmektedir. Yerli üretim dalının yaklaşık 3.000.000 adet üretim kapasitesi göz önüne alındığında ÇHC’de bulunan kapasitenin büyüklüğü anlaşılabilmektedir.
b) ÇHC’nin Dünya İhraç Fiyatları
(1) Eurostat (AB’nin resmî istatistik veri tabanı) verilerine göre ÇHC’nin 2006 yılında Avrupa Birliği’ne 55.233.300 Kg (237.078.755 ABD Doları) düzeyinde ihracat gerçekleştirdiği ihracatın birim fiyatının 4,29 ABD Doları/Kg düzeyinde olduğu belirlenmiştir. Bu fiyat TÜİK verilerine göre ÇHC’nin Türkiye’ye gerçekleştirdiği ihraç fiyatı olan 8,75 ABD Doları/Kg ile karşılaştırıldığında yaklaşık yarı yarıya düşük kalmaktadır.
(2) 2006 yılı ihracat istatistiklerine bakıldığında ÇHC’nin tüm dünyaya 2006 yılında 1.221.844.664 ABD Doları (303.904.372 Birim1) düzeyinde battaniye ihracatı gerçekleştirildiği görülmektedir. Bu ihracatın birim fiyatı 4,02 ABD Doları/Birim olarak belirlenmiştir. ITC istatistiklerine bakıldığında ise ÇHC’nin tüm dünyaya ihraç fiyatı 2006 yılında 6,22 ABD Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir.
c) Başka Ülkelerce Uygulanan Damping Önlemleri
(1) Güney Afrika Cumhuriyeti’nin 2005 yılı Mart ayında tamamladığı nihai gözden geçirme soruşturmasında ortalama birim fiyatı 1,77 ABD Doları/Kg olan ÇHC menşeli ithalatta % 246,3 düzeyinde damping marjı belirlenmiştir. Bahse konu ihraç fiyatı ve damping marjının yüksekliği ÇHC’nin Türkiye’nin almış olduğu önlemden sonraki dönemde de dampingli ihraç fiyatı politikasını devam ettirdiğini göstermektedir.
ç) Esas soruşturmada tespit edilen damping marjı
(1) Esas soruşturma esnasında tespit edilen damping marjı, firmaların önlemin yürürlükten kalkması halindeki muhtemel fiyat politikalarını yansıtacak önemli bir gösterge niteliği taşıdığından soruşturmada dikkate alınmıştır. Esas soruşturma sırasında söz konusu üretici/ihracatçı firmalar için damping marjı CIF bedelin %393’ü oranında tespit edilmiştir.
(2) Ayrıca mevcut nihai gözden geçirme soruşturması kapsamında gösterge niteliğinde bir damping marjı hesaplaması da yapılmıştır:
i) Normal Değer
(1) Önleme konu ÇHC’nin piyasa ekonomisi uygulamayan ülke olarak kabul edilmesi ve bu konuya ilişkin olarak veri temin edilememesi sebebiyle, piyasa ekonomisi şartlarının mevcut olduğu Türkiye’de benzer malın birim maliyetine genel, idari ve satış giderleri ile makul bir kârın eklenmesiyle oluşturulan değer, normal değer olarak alınmıştır. Normal değer şikayetçi üç yerli firmanın ortalamaları üzerinden hesaplanmıştır. Söz konusu değer fabrika çıkış aşamasında kabul edilmiştir.
ii) İhraç Fiyatı
(1) Şikâyet konusu ülkeden gerçekleştirilen ithalata ilişkin olarak 2006 yılına ait Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verileri incelenmiştir. Çift kişilik bir battaniye yaklaşık olarak 3,5 Kg/Adet civarındadır. Bu durum dampinge karşı önlemin alınmasından önceki ithalat istatistiklerine bakıldığında da görülmektedir. Söz konusu istatistiklerde 2001 yılında battaniyenin adet fiyatı 6 ABD Doları iken, kg fiyatı 1,8 ABD Doları düzeyindedir. Ancak önlem alınmasından sonraki ithalat istatistiklerine bakıldığında bu bağlantının ortadan kalktığı görülmektedir. 2006 yılında 1 adet battaniyenin fiyatı 5,76 ABD Doları, 1 Kg battaniyenin fiyatı ise 8,75 ABD Doları düzeyindedir ki buradan battaniyenin ağırlığının 1 Kg’dan hafif olduğu sonucuna varılabilmektedir. İthalatçı beyannameleri bazında istatistiklere bakıldığında ise 2006 yılında bazı ithalatçıların adeti 300-500 gr olacak şekilde battaniye getirdiklerini beyan etmişlerdir. Ağırlığı en düşük olan battaniye çocuk ve dizüstü battaniyeler olup, en hafifinin ağırlığının yaklaşık olarak 400 gr olduğu ifade edilmektedir.
(2) Kg bazında ithalatın fiyatının artmış olması getirilen battaniyelerin adedinin ağırlık olarak düşük beyan edilmesinden, getirilen ürünün kompozisyonunun değişmesinden ve/veya ithal edilecek battaniyelerin 7 ABD Doları/Kg altında beyan edilmesi durumunda İthalat İzleme Belgesine tabi olmasından kaynaklanmış olabileceği düşünülmektedir.
(3) Bu nedenle ithalat verilerinin fiyat karşılaştırması yapılmasını sağlayacak sağlıklı veriler içermediği düşünülerek eldeki fiyat teklifi ve proforma faturalarda yer alan bilgiler kullanılarak ÇHC ihraç fiyatı tespit edilmiştir. CIF temelindeki ihraç fiyatı sigorta ve navlun bedelleri düşülerek FOB aşamasına getirilmiş ve bu değer fabrika çıkış aşaması olarak kabul edilmiştir.
iii) Fiyat Karşılaştırması ve Damping Marjı
(1) Yukarıda belirtilen hususlar nedeniyle damping marjı hesabı, ÇHC’de yerleşik ihracatçı firmalardan alınan fiyat teklifleri ve proforma faturalar üzerinden yapılmıştır. Bu şekilde hesaplanan damping marjının % 82 düzeyinde olduğu tespit edilmiştir.
d) Değerlendirme
(1) Yukarıdaki bilgiler çerçevesinde, eldeki fiyat teklifleri ve faturalara göre ÇHC’nin halen Türkiye pazarına dampingli ürün ihraç ettiği, önleme tabi ülkenin Türkiye’ye yönlendirebileceği ciddi kapasitesinin bulunduğu ve fiyata duyarlı söz konusu ürünün önlemin kalkması halinde kolaylıkla Türkiye pazarına yönlendirilebileceği, ÇHC’nin söz konusu ürünün dünyanın bir numaralı ihracatçısı olduğu ve Türkiye dışındaki pazarlara da dampingli fiyatlarla şikâyet konusu ürünü sattığı tespit edilmiş olup, yürürlükteki önlemin kalkması halinde dampingli ithalatın devamı veya tekrarının muhtemel olduğu düşünülmektedir.

DÖRDÜNCÜ KISIM
Zararın Devam Etmesi veya Yeniden Meydana Gelmesi ihtimali
MADDE 8 – (1) Önlemin yürürlükte olduğu dönemde, yerli üretim dalında zarar durumu ve önlemin yürürlükten kalkması halinde zarara etki edebilecek muhtemel gelişmeler incelenmiştir. Bu çerçevede, ithalatın miktarı ve muhtemel gelişimi, fiyatlarının gelişimi, fiyat baskısı ve kırılması ile yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri incelenmiştir. İthalat verileri incelenirken, önlemin etkisini ve önlem sonrası duruma ilişkin eğilimleri görebilmek amacıyla gözden geçirme dönemini de içine alan 2002-2007/6 dönemi ele alınmıştır.

BİRİNCİ BÖLÜM
Önlem Konusu İthalatın Gelişimi
Maddenin Genel İthalatı
MADDE 9 – (1) Battaniyenin genel ithalatına dair TÜİK verilerine göre, söz konusu ithalat önlem yürürlüğe girmeden önce 2002 yılında 1.884.211 Kg (606.595 adet) iken, önlemin alınmasından sonra 2003 yılında 1.205.661 Kg (416.813 adet), 2004 yılında 498.834 Kg (211.629 adet), 2005 yılında 326.426 Kg (175.078 adet) düzeyine gerilemiş, 2006 yılında ithalat miktarı 326.745 Kg (221.667 adet) düzeyinde gerçekleşmiştir. 2007 yılının ilk altı aylık döneminde ithalat 65.598 Kg (74.000 adet) seviyesinde olmuştur.
(2) Değer olarak genel ithalat 2002 yılında 3.665.169 ABD Doları iken önlemin alınmasından sonra 2003 yılında 3.288.215 ABD Doları, 2004 yılında 3.747.962 ABD Doları, 2005 yılında 3.275.328 ABD Doları ve 2006 yılında 3.379.698 ABD Doları seviyesinde gerçekleşmiştir. 2007 yılı ilk altı ayında ise ithalat tutarı 806.025 ABD Doları düzeyinde gerçekleşmiştir.

Maddenin ÇHC’den İthalatı ve İthalattaki Payı
MADDE 10 – (1) Şikayet konusu maddenin önleme konu ÇHC’den önlemin alınmasından önce 2002 yılında ithalatı 1.758.618 Kg (535.739 adet) iken, 2003 yılında çok büyük bir düşüşle 27.419 Kg (26.380 adet) düzeyine, sonraki yıllarda ise sırasıyla 16.913 Kg (9.409 adet), 12.413 Kg (20.762 adet) düzeyine gerilemiştir. 2006 yılında 37.950 Kg (57.668 adet) düzeyine çıkan ithalat, 2007 yılının ilk altı ayında 14.821 Kg (26.175 adet) düzeyinde gerçekleşmiştir. Görüldüğü üzere önlem sonrası ÇHC’den ithalat ciddi oranda düşüş göstermiştir.
(2) Değer olarak ÇHC’den ithalata bakıldığında 2002 yılında 2.707.741 ABD Doları düzeyinde gerçekleşen ithalat, önlemin alınmasından sonra 2003 yılında 120.576 ABD Doları ve 2004 yılında 106.898 ABD Doları seviyesine düşmüştür. 2005 yılında 106.984 ABD Dolarına ve 2006 yılında 332.194 ABD Doları düzeyine çıkan ithalat, 2007 yılının ilk altı ayında 141.418 ABD Doları düzeyinde gerçekleşmiştir.
(3) ÇHC’den gerçekleştirilen ithalatın birim fiyatına bakıldığında önlem öncesinde 2002 yılında 5,05 $/Adet (1,54 $/Kg) olan birim fiyat, 2003 yılında 4,57 $/Adet (4,40 $/Kg), 2004 yılında 11,36 $/Adet (6,32 $/Kg), 2005 yılında 5,15 $/Adet (8,62 $/Kg), 2006 yılında 5,76 $/Adet (8,75 $/Kg) ve 2007 yılının ilk altı ayında 5,40 $/Adet (9,54 $/Kg) düzeyinde oluşmuştur. Kg bazında birim fiyatlardaki bu artışta "Bazı Maddelerin İthalatının İzlenmesine İlişkin Tebliğ"in de etkisinin olduğu düşünülmektedir.
(4) Diğer taraftan, ÇHC’den gerçekleştirilen ithalatın genel ithalat içindeki payı incelendiğinde 2002 yılında Kg bazında %88,32 olan payının, önlemin alınmasından sonra 2003 yılında %6,33, 2004 yılında %4,45, 2005 yılında %11,86, 2006 yılında %26,02 ve 2007 yılının ilk altı ayında %35,37 olarak gerçekleştiği görülmektedir. ÇHC’nin genel ithalat içindeki payı değer (ABD Doları) bazında incelendiğinde 2002 yılında %73,88 iken, bu pay söz konusu dönemde sırasıyla %3,67, %2,85, %3,27, %9,83 ve %17,55 olarak gerçekleşmiştir.

Türkiye Toplam Benzer Mal Tüketimi ve Şikâyete Konu Ülke Pazar Payı
MADDE 11 – (1) Türkiye’de toplam benzer mal tüketiminin hesaplanmasında şikâyetçi firmaların yurt içi satış miktarları ile genel ithalat miktarları adet bazında toplanarak ilgili yılda benzer mala ilişkin tüketim elde edilmiştir.
(2) Benzer mal tüketimi 2003 yılı 100 alındığında, 2004 yılında 123, 2005 yılında 129, 2006 yılında 127 ve 2007 yılının ilk altı ayında 1142 olarak gerçekleşmiştir. Şikâyet konusu ürünün yurt için tüketiminin önlemin alınmasından sonra bir süre artış gösterdiği görülmektedir.
(3) Önlem öncesi 2001 yılında endeks 100 alındığında, 2002 yılının ilk 5 ayında 79 olan yerli üretimin pazar payı önlemin alınmasından sonra 2003 yılı ile 2007 ilk altı ayı arasında sırasıyla 142, 183, 190, 183 ve 191 düzeyinde gerçekleşmiştir.
(4) Önlem öncesi 2001 yılında endeks 100 alındığında, 2002 ilk 5 ayında 130 olan ÇHC menşeli ithalatın pazar payı önlemin alınmasından sonra ciddi ölçüde düşmüş ve 2003 ile 2007 yılı ilk altı aylık döneminde sırasıyla 5, 1, 3, 8 ve 8 düzeyinde pazar payına sahip olmuştur.

2004/14 Sayılı Tebliğ ile Kapsama Alınan Ürün İthalatı
MADDE 12 – (1) 2004/14 sayılı Tebliğ ile 2002/14 sayılı Tebliğ’in 23 üncü maddesine eklenen 6001.10.00.00.11 ve 6001.92 GTP’lerinde yer alan ürünün genel ithalatına bakıldığında 2002 yılında 2.676.811 Kg (14.245.087 ABD Doları) iken, 2003 yılında 4.516.354 Kg (22.915.471 ABD Doları), 2004 yılında 6.341.493 Kg (35.676.063 ABD Doları) düzeyine yükseldiği, 2004/14 sayılı Tebliğin yayımından sonraki yıllarda ise sırasıyla 5.710.414 Kg (30.880.602 ABD Doları), 4.344.536 Kg (24.837.209 ABD Doları) ve 2007 yılının ilk 9 ayında 4.004.307 Kg (20.098.400 ABD Doları) düzeyine gerilediği görülmektedir.
(2) Aynı dönemde ÇHC’den ithalat sırasıyla 581.684 Kg (1.707.348 ABD Doları), 1,556.197 Kg (5.671.577 ABD Doları), 1.643.533 Kg (6.717.321 ABD Doları), 2.550.543 Kg (11.275.335 ABD Doları), 2.826.904 Kg (13.747.225 ABD Doları) ve 2007 yılının ilk 9 ayında 3.219.398 Kg (14.422.973 ABD Doları) düzeyinde gerçekleşmiştir. Söz konusu GTİP’lerde yer alan ürünlerin tamamı önlem kapsamında yer almadığından ve yukarıdaki istatistiklerin kompozisyonu bilinemediğinden, ithalatın gelişimi hakkında net bir yorumda bulunmak mümkün görülmemektedir. Bununla birlikte, ÇHC’den gerçekleştirilen ithalatın genel eğilimi ciddi bir artışa işaret etmektedir.
(3) Söz konusu ürünün genel ithalatının birim fiyatına bakıldığında ise aynı dönemde sırasıyla 5,32 ABD Doları/Kg, 5,07 ABD Doları/Kg, 5,63 ABD Doları/Kg, 5,41 ABD Doları/Kg, 5,72 ABD Doları/Kg ve 5,02 ABD Doları/Kg seviyesinde gerçekleşmiştir. ÇHC’den gerçekleştirilen ithalatın birim fiyatı söz konusu dönemde sırasıyla 2,94 ABD Doları/Kg, 3,64 ABD Doları/Kg, 4,09 ABD Doları/Kg, 4,42 ABD Doları/Kg ve 4,48 ABD Doları/Kg seviyesinde gerçekleşmiştir. ÇHC’nin söz konusu ürün ithalatındaki payı 2002’de % 22’den 2007 yılının ilk dokuz ayında % 80’e çıkmıştır.
(4) Bu istatistik verileri yerli üretim dalının pano baskı olmayan battaniyelik kumaşlara yönelik iddialarını destekler niteliktedir.

İKİNCİ BÖLÜM
Yerli Üretim Dalının Durumu
Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri
MADDE 13 – (1) Önlem konusu ithalatın yerli üretim dalı üzerindeki etkisinin belirlenmesinde, işbirliğinde bulunan Diriliş Tekstil Sanayi ve Ticaret A.Ş., Mink Tekstil Sanayi ve Ticaret A.Ş. ve Yentur Tekstil Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. firmalarının verileri esas alınmış olup mümkün olduğu ölçüde ürüne ilişkin veriler kullanılmıştır.
(2) Yerli üretim dalının ekonomik göstergelerindeki değişimin sağlıklı bir şekilde incelenmesi amacıyla Yeni Türk Lirası bazındaki veriler için yıllık ortalama Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE) kullanılarak enflasyondan arındırılmış reel değerlere ulaşılmıştır. 2007 ilk altı ayına ilişkin veriler tam yıla tamamlanarak endekslenmiştir. Tam yıla tamamlanan bu veriler 2007T olarak adlandırılacaktır.
a) Üretim
(1) Yerli üretim dalının ilgili üründe 2003 yılında 100 olan üretim miktar endeksi, 2004-2007T yılları arasında artarak sırasıyla 151, 162, 161 ve 171 olarak gerçekleşmiştir.
b) Satışlar
(1)Yerli üretim dalının ilgili üründe 2003 yılında 100 olan yurtiçi satış miktar endeksi, 2004-2007T yılları arasında 159, 172, 164 ve 154 olarak gerçekleşmiştir.
(2) Aynı dönemde satış hâsılatı reel olarak incelendiğinde 2003 yılında 100 olan endeksin artarak 2004-2007T yılları için sırasıyla 128, 125, 121 ve 110 seviyesinde gerçekleşmiştir.
c) Yurtiçi Fiyatlar
(1) Yerli üreticinin ilgili üründe ortalama yurtiçi birim satış fiyatı endeksi 2003 yılında 100 olarak alındığında, 2004-2007T yılları arasında 80, 73, 74 ve 71 olarak gerçekleşmiştir.
ç) İhracat
(1) Yerli üretim dalının ilgili üründe 2003 yılında 100 olan ihracat miktar endeksi, 2004-2007T yılları arasında 110, 128, 154 ve 101 olarak gerçekleşmiştir.
(2) Yerli üretim dalının ihracat hâsılatı ise 2003 yılında 100 olarak kabul edildiğinde, 2004-2007T yılları arasında 74, 101, 110 ve 62 olarak gerçekleşmiştir.
d) Pazar Payı
(1) Yerli üretim dalının ilgili üründe yurtiçi pazar payı endeksi 2003 yılında 100 olarak alındığında 2004-2007T yılları arasında 129, 134, 129 ve 135 olarak gerçekleşmiştir.
e) Stoklar
(1) Yerli üretim dalının ilgili üründe 2003 yılında 100 olan stok düzeyi endeksi, 2004-SD yılları arasında sırasıyla 123, 126, 183 ve 800 olarak gerçekleşmiştir. 2007 yılı ilk altı ayı verileri yarım yıla ilişkin veriler olduğundan, stoktaki ciddi artışın mevsimsel hareketlerden kaynaklandığı düşünülmektedir.
f) Kapasite ve Kapasite Kullanım Oranı (KKO)
(1) Yerli üretim dalının ilgili üründe 2003 yılında 100 olan üretim kapasitesi, 2004-2007T yılları arasında, 101, 162, 167 ve 167 olarak gerçekleşmiştir.
g) İstihdam
(1) Yerli üretim dalının ilgili üründe 2003 yılında 100 olan çalışan işçi sayısı, 2004-2007T yılları arasında, 156, 172, 167 ve 169 olarak gerçekleşmiştir.
ğ) Ücretler
(1) Yerli üretim dalının ilgili üründe 2003 yılında 100 olan aylık brüt giydirilmiş işçi ücreti endeksi, 2004-2007T yılları arasında, 80, 89, 94 ve 86 olarak gerçekleşmiştir.
h) Verimlilik
(1) Yerli üretim dalının ilgili ürünün üretiminde çalışan işçi başına verimlilik endeksi 2003 yılında 100 iken, 2007T’ye kadar sırasıyla 96, 94, 96 ve 101 olarak gerçekleşmiştir.
ı) Maliyet
(1) Yerli üretim dalının ilgili üründe 2003 yılında 100 olan çalışan birim ticari maliyet endeksi, 2004-2007T yılları arasında, 81, 81, 85 ve 78 olarak gerçekleşmiştir.
i) Kârlılık
(1) Yerli üretim dalının ilgili üründe 2003 yılında 100 olan birim kârlılık endeksi, 2004-2007T yılları arasında, 103, 38, 13 ve 42 olarak gerçekleşmiştir.
j) Nakit Akışı
(1) Yerli üretim dalının ilgili ürünün satışları ile yarattığı nakit akışı endeksi 2003 yılında 100 iken, 2007T’ye kadar sırasıyla 116, 82, 68 ve 87 seviyesinde gerçekleşmiştir.
k) Özkaynakların Kârlılığı ve Yatırım Hâsılatı
(1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetleri ile ilgili olarak, özkaynak kârlılığı 2003 yılında %35,9 iken, 2004 yılında %19,1, 2005 yılında %8,9, 2006 yılında %3,4 ve 2007T’de %3,8 olarak gerçekleşmiştir.
(2) Yatırım hâsılatı (Kâr/Aktif Toplamı) oranı 2003 yılında %17,5, 2004 yılında %11,3, 2005 yılında %4,9, 2006 yılında %1,8 ve 2007T’de %1,9 seviyesinde gerçekleşmiştir.
l) Büyüme
(1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetleri ile ilgili olarak, aktif büyüklüğü reel olarak 2003 yılında 100 iken, 2004-2007T yılları arasında sürekli artarak sırasıyla 159, 182, 187 ve 201 olarak gerçekleşmiştir.
m) Sermaye Artışı
(1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetleri ile ilgili olarak, 2003 yılında 100 olan öz sermaye endeksi 2004-2007T döneminde sırasıyla 193, 206, 206 ve 204 olarak gerçekleşmiştir.

Ekonomik göstergelerin değerlendirilmesi
MADDE 14 – (1) Yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinin 2003-2007T yıllarını kapsayan gözden geçirme döneminde temel olarak önlemin etkisiyle olumlu gelişme gösterdiği anlaşılmaktadır. Üretim, yurtiçi satışlar, yurtdışı satışlar göstergelerinde düzelmelerin olduğu, söz konusu dönemde yerli üretim dalının kapasite artışına gittiği, kapasite artışına rağmen yerli üretim dalının kapasite kullanım oranını hemen hemen aynı düzeyde tuttuğu görülmüştür. Yerli üretim dalının düzelen piyasa ortamında yenileme ve tevsi yatırımlarına gittiği görülmektedir. Yine bu dönemde yerli üretim dalının aktif büyüklüğü ve özkaynaklarında da önemli artışların olduğu gözlenmektedir. Alınan önlemin istihdama da olumlu etkilerinin olduğu ve çalışan sayısının önemli ölçüde arttığı anlaşılmaktadır.
(2) Ekonomik göstergelerin bazılarında yaşanan olumsuzluklara rağmen genel bir değerlendirme yapıldığında, alınan damping önleminin yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinde önemli gelişme sağladığı görülmektedir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Zararın Devam Etmesi veya Yeniden Meydana Gelmesi İhtimali
Fiyat Kırılması ve Fiyat Baskısı
MADDE 15 – (1) Fiyat kırılması, ithal ürün fiyatlarının Türkiye piyasasında yerli üreticinin yurt içi satış fiyatlarının yüzde olarak ne kadar altında kaldığını gösterir. Fiyat kırılması analizinde, 2006 yılına ait proforma fatura ve fiyat teklifleri üzerinden hesaplanan CIF ithal fiyatına gümrük vergisi ve masrafları dâhil, dampinge karşı vergi uygulanmadan Türkiye piyasasına giriş fiyatları, yerli üretim dalının satış fiyatları ile karşılaştırılmıştır. Bu şekilde hesaplanan adet bazında fiyat kırılması CIF bedelin %29’u olarak bulunmuştur.
(2) Fiyat baskısı, ÇHC menşeli ithal ürün fiyatlarının Türkiye piyasasında yerli üretim dalının olması gereken satış fiyatının yüzde olarak ne kadar altında kaldığını gösterir. ÇHC menşeli ithalatın gümrük vergisi ve diğer gümrükleme masrafları dâhil Türkiye piyasasına giriş fiyatları, yerli üretim dalının üretim maliyetine mâkul oranda kâr marjı eklenmek suretiyle tespit edilen olması gereken satış fiyatı ile mukayese edilmiştir. Bu şekilde hesaplanan adet bazında fiyat baskısı CIF bedelin %62’si olarak bulunmuştur.
MADDE 16 – (1) Dampingin varlığı veya yeniden meydana gelme ihtimali bölümünde de belirtildiği üzere ÇHC, şikâyet konusu ürüne ilişkin büyük miktarda kapasiteye sahip bulunmakta ve ihracat miktarı açısından dünyada ilk sırada yer almaktadır.
(2) ÇHC’de ihracat amaçlı olarak büyük miktarda battaniye ve battaniyelik kumaş üretildiği anlaşılmaktadır. ÇHC’nin üretim büyüklüğü ve ihracat kabiliyeti Türkiye’nin toplam pazar büyüklüğü ve üretim kapasitesiyle karşılaştırıldığında dampingli ithalatın devamı ya da yeniden meydana gelmesi halinde, fiyat farkının tercihte önemli bir faktör olduğu da dikkate alındığında, yerli üretim dalında zararın yeniden ortaya çıkması muhtemel görülmektedir.
(3) Fiyat baskısı ve kırılması oranlarının önemli düzeylerde olduğu görülmüş olup, bu durum dampinge karşı önlemin kalkması halinde önlem sonrası yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinde meydana gelen düzelmenin ortadan kalkmasının ve zararın yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğuna işaret etmektedir.

BEŞİNCİ KISIM
Nedensellik Bağı
Dampingli ithalatın etkisi
MADDE 17 – (1) Soruşturma konusu ülkenin Türkiye’ye yönlendirebilecek önemli üretim ve ihracat kapasitesinin bulunması, önlem konusu ülkedeki üretici-ihracatçıların Türkiye pazarını iyi bilmeleri ve söz konusu ürünün kullanıcılarına kolay ve hızlı biçimde erişebilecek durumda olmaları, önlemin ortadan kalkması durumunda önleme konu ülkeden gerçekleştirilen ithalatın yerli üretim dalının fiyatları üzerinde ciddi bir fiyat baskısı oluşturmasının muhtemel olması ve fiyatın iç piyasada rekabetin temel unsurlarından olması nedeniyle oluşabilecek fiyat baskısının yerli üretim dalının ekonomik göstergelerini bozacak biçimde fiyat indirmesine ya da üretimini kısmasına yol açabileceğinden mevcut önlemin ortadan kalkmasının dampingli ithalatın devamı veya yeniden meydana gelmesine ve bunun sonucunda yerli üretim dalında zararın devamına veya yeniden meydana gelmesine yol açması muhtemeldir.

Üçüncü ülkelerden ithalat
MADDE 18 – (1) Önlemin alınmasından hemen sonra üçüncü ülkelerden yapılan ithalat miktar bazında önemli oranda artış gösterse de sonraki yıllarda azalışa geçtiği görülmektedir. Yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinin işaret ettiği üzere üçüncü ülkeler kaynaklı ithalatın yerli üretim dalına halen olumsuz bir etkisi bulunmamaktadır.

ALTINCI KISIM
Sonuç
Karar
MADDE 19 – (1) Soruşturma sonucunda, yürürlükteki önlemin ortadan kalkması durumunda dampingin ve zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu tespit edildiğinden, ayrıca önceki bölümlerde belirtilen sebeplerden dolayı 2004/14 sayılı Tebliğdeki eşya tanımının "yalnız, kesilerek battaniye elde edilebilen rulo veya kesilmiş halde örme tüylü mensucat" şeklinde değiştirilmesinin uygun olacağı değerlendirildiğinden İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2004/14 sayılı Tebliğ ile değişik İthalatta Haksız Rekabetin Önlemesine İlişkin 2002/14 sayılı Tebliğ ile uygulanmakta olan dampinge karşı önlemin İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu'nun kararı ve Bakan’ın onayı ile aşağıda belirtilen şekilde değiştirilerek uygulamaya devam edilmesi uygun görülmüştür.


Uygulama
MADDE 20 – (1) Gümrük idareleri, Karar maddesinde gümrük tarife pozisyon numarası, tanımı ve menşe ülkesi belirtilen eşyanın ithalatında, karşılarında gösterilen tutarlarda dampinge karşı vergiyi tahsil ederler.

Yürürlük
MADDE 21 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme
MADDE 22 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan yürütür.


——————————
1 İstatistiklerde birim belirtilmemiştir.
2 2007 altı aylık verileri tam yıla tamamlanmıştır.

Hiç yorum yok: